Manolo logotype

Klockvärldens 25 klassiker - Swatch

Klockvärldens 25 klassiker - Swatch
På sjuttiotalet slog quartzkrisen till med full kraft. Den schweiziska urindustrin höll på att gå under innan en driven entreprenör tog steget och skapade det som räddade praktiskt taget hela branschen; Swatch.

Den schweiziska urindustrin mådde minst sagt bra under 50- och 60-talet. Liksom den svenska basindustrin var Schweiz urindustri i stort sett oskadd av andra världskrigets härjningar vilket gjorde att de schweiziska urtillverkarna på femtiotalet hade mer än 90% av marknaden. Klockorna som tillverkades såg i stort sett ut och fungerade som de alltid gjort; med fjädrar och kugghjul. Under femtiotalet syntes experiment med elektroniska klockor, men utan någon större framgång. Klockorna var för opålitliga, oprecisa och dyra. På sextiotalet tog främst schweiziska ingenjörer och forskare fram quartztekniken där ström leds genom en kvartskristall för precis och pålitlig tidtagning. Den konservativa schweiziska urindustrin förkastade i stort sett idén, och valde istället att fortsätta med den arbetskraftsintensiva mekaniska tekniken man alltid använt – man antog helt enkelt att kunderna inte skulle bry sig om klockor med den nya tekniken.

En del av branschen som däremot insåg potentialen i quartztekniken var japanerna, som med sin bristande historia och förfining länge varit betraktade som underlägsna de schweiziska urmakarna. Japanska företag hade till exempel inte ens tillträde till Baselmässan förrän 1987. Med sin snabbt växande och snart marknadsledande industri i bland annat elektroniktillverkning insåg japanerna (och då framförallt Citizen och Seiko) teknikens potential och släppte 1969 den första quartzklockan, Seiko Astron. Ett år senare var de första volymmodellerna på marknaden och japanska tillverkare pumpade ut mängder av billiga, exakta klockor. 1978 såldes det för första gången fler japanska batteridrivna än mekaniska schweiziska klockor. Vid 1980 var den schweiziska urindustrin utdömd efter sjuttiotalets förödande kombination av dyr schweizerfranc, finanskris i världen och stenhård konkurrens från billiga japanska klockor. Efter tio år återstod bara en tredjedel av de företag och anställda som var verksamma innan "Quartzkrisen" slagit till.

Swatch Once Again

I början av åttiotalet erkände schweizarna nederlaget efter att många av branschens stora tvingats på knäna och gått i konkurs eller tvingats till sammanslagning – man var tvungen att möta konkurrensen. ETA projekterade ett verk som skulle vara så enkelt och billigt som möjligt där lösningen var att integrera i boetten genom att i praktiken göra baksidan till verksbotten och minimera antalet delar. Tillsammans med ingenjörer och marknadsföringsgeniet Nicolas Hayek kom man fram till att inte bara nöja sig med en produktionsteknik och klockmodell, utan valde att gå hela vägen och skapa ett nytt märke och marknadssegment. Temat var enkelt; tunna klockor helt i plast, med lågt pris och spännande färger och mönster som var mindre finlir och mer en kul accessoar. Namnet blev Swatch för "Second watch" - ett enkelt, billigt och roligt alternativ.

1983 släpptes de första klockorna som genast blev en succé. Ur-Swatchen var avskalad och enkel, och finns ännu kvar (i några olika storlekar och en mängd olika färger). Extratunna (Skin) eller sportigare (Scuba) varianter släpptes snart, liksom åttiotalsikonen Pop Swatch som både kunde bäras på sitt armband eller sättas fast på kläderna. Fram till idag har närmare 400 miljoner klockor sålts, och inget år sedan introduktionen har mindre än en miljon ex sålts. 

Det finns minst en Swatch för varje smak – men intressantast är nästan när man kliver ur snikfållan, som exempelvis den guldvariant märket gjorde till Atlanta-OS som dessutom kom i ett specialset med dito klockor i såväl silver som brons, och Tresor Magique, en fulsnygg platinavariant till märkets tioårsjubileum 1993. De senaste åren har märket tagit hela sortimentet upmarket med bland annat fler mekaniska modeller samt en automatisk kronografserie, men det häftigaste är fortfarande ursprungsmodellen som är avväpnande underskattad men likväl ett oerhört medvetet val.

Swatch i guld

Swatch i Platina

Swatch Right Track

Swatch Scuba

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Accessoarer Klockor

Andra artiklar om varumärkena: Swatch
#1 Chuck Bass säger
2011-09-29 20:41 - Anmäl

Swatch som företag är outstanding, men att kalla quartz-ur för klockor är enligt mig inte riktigt sant. Enligt mig så är det själva urverket som är själva klockan, annars blir det mest ett skal som liknar en klocka med ett batteri...
#2 Halmstad säger
2011-09-29 22:09 - Anmäl

Varför inte vända på det i så fall och kalla "riktiga" klockor för *ur* och "de andra" för *quartzklockor*?

För den som var med på den tiden (jag hade själv än under 1986-88) vet att Swatch-klockorna var en del av en retrotrend. I början av 80-talet var ju digitalklockorna helt dominerande bland "vanligt folk". Att gå tillbaka till en klocka med visare och och tickade ljudligt var helt klart "retro".
#3 Halmstad säger
2011-09-29 22:10 - Anmäl

(ofrivillig smiley där, skall stå 1986-1988 )
#4 Rozzy säger
2011-09-30 12:22 - Anmäl

Det är roligt med Swatch. Ofta är de rätt gräsliga, men de enfärgade kan vara riktigt fina i en passande kombination. Det roligaste/häftigaste är när typ koncernledare och andra eleganta kostymbärande, gärna äldre, gentlemen överraskar med en stilren enfärgad (typ orginalversionen, gärna färgglad) Swatch, då man förväntar sig en guld Patek eller dylikt. Tecken på stil, självdistans och självsäkerhet, i mitt tycke!
#5 Chuck Bass säger
2011-09-30 16:12 - Anmäl

#4 Det kan jag faktiskt hålla med om, även om det kan bli riktigt fel om man inte kombinerar det med en utöver det elegant stil.
#6 Ciggen säger
2017-03-28 16:30 - Anmäl

Köpte några Swatch klockor i början av 80-talet. Jag tror det var 83. Det var de första klockorna av Swatch som kom ut. Har haft dem inlåsta i byrån sedan dess. Aldrig använda. är det någon som vet vad de kan vara värda idag?
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

The Drake’s x Permanent Style outfit

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Found: An Issued And Flown Apollo 7...

Läs mer

The Armoury Lightbox

@nakata_hanger ’s John Pole Hanger...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen