Manolo logotype

Klockvärldens 25 klassiker - Rolex Daytona

Klockvärldens 25 klassiker - Rolex Daytona
Om det är en enda modell i den här artikelserien som kan få epitetet ”världens mest hypade klocka” är det sannolikt Rolex Daytona. Att köpa en ny har fram till nyligen krävt ett ändlöst köande och begagnad är den om möjligt än mer eftertraktad. I veckans Klockklassiker tittar vi på varför alla älskar Daytona.

Grunden till Daytona, efter Cosmograph som modellen egentligen heter, är kronograferna i Oyster-serien från 1950-talet.  Kronograferna fick senare det klassiska Valjoux 72-verket, vilket ledde till modellen ref 6238, som ofta kallas för just Pre-Daytona och som George Lazenby bland annat bar i filmen "I hennes majestäts hemliga tjänst". 1960 lanserades ref 6239 med utanpåliggande tachymeterskala, vilken kom att bli det verkliga startskottet för Cosmographserien.  Dessa enkla, manuella kronografer med tachymeterskalor antingen helt i stål eller med ett akrylinlägg var specifikt riktade mot motorsportvärlden där tachymeterskalan kunde användas för att beräkna hastigheter. 1965 uppdaterades serien med nya kronografknappar som var skruvade så att de både förbättrade vattentätheten (i och med att man undvek att röra knapparna under vatten) samt förhindrade ofrivilliga start och stopp. Samma år fick modellen fick sitt racingdoftande tilltalsnamn efter Rolex deltagande vid de kända tävlingarna på racerbanan i Daytona. Året innan klurade Rolex faktiskt på att döpa modellen till Le Mans, vilket det finns annonser från den tiden som visar.  Fram till slutet av sjuttiotalet fanns Cosmograph både med och utan Daytona-märkning innan märket slutligen bestämde sig för att förse alla klockor med namnet.

Daytona från den här tiden fanns i ett par olika utföranden. Dels i grundutförandet stål, men även i den klart lyxigare guldvarianten (14 och 18 karat). Därutöver fanns även ett par olika tavelkombinationer. Ovanligast är sannolikt de enfärgade i silver eller svart, medan de tvåfärgade varianterna där tavlan antingen är silvrig eller svart med kontrasterande register i motsatt färg hör till Daytonas vanligaste och mest karaktäristiska tavlor. Kungen av Daytonavarianter är däremot de "exotiska" tavlorna med kontrasterande bård runt tavlan, speciella register och ibland tre färger. Något som av samlarna kommit att kallas för "Paul Newman"-tavlor.

Reklam från 1965.

Paul Newman var inte bara, som de flesta vet, en särdeles grann karl och en mycket god skådespelare. Han var även, likt kollegan Steve McQueen men något nyktrare, en utmärkt racerförare När han 1972 började tävla "på riktigt" fick Newman en passande klocka av sin fru Joanne Woodward – en Rolex Daytona ref 6263 graverad med "Drive slowly, Joanne" och med mörk tavla samt ljusa register som bars på länk. Senare fick eller köpte (åsikterna går isär...) Newman ännu en Daytona, denna gång en ref 6239 med vit trefärgad "exotisk" tavla (dvs ljus tavla, mörka register och röda detaljer) som skådespelaren använde på ett tredelat svart alligatorband  En modell som bland entusiaster oftast kärleksfullt refereras till som just "Newman". Tack vare kopplingen till stjärnan, som bland annat bar klockan på omslaget till det italienska magasinet Moda, har den tidigare rätt billiga men likväl svårsålda modellen kommit att bli en av de absolut populäraste och dyraste vintageklockorna. 60-, 70- och 80-talets låga försäljning och produktionen gör tillgången begränsad och idag kan en äkta "Newman" kosta uppemot en halv miljon.  

Det dröjde ända till slutet av 80-talet då Daytona liksom stora delar av Rolex övriga sortiment fick sig en tydlig uppdatering som försäljningen tog fart. 1998 blev Daytona automatisk, mer vattentät samt förseddes med safirglas och en ny taveldesign som låg klart närmare den lyxiga framtoning märket hade. Den nya, "femsiffriga" 1652X-serien hade liksom föregångaren (med olika varianter på Valjoux 72) inte huseget verk utan använde marknadens kanske bästa automatverk; Zeniths El Primero, världens första integrerade automatiska kronografverk, som modifierades för att passa Rolex (bl.a. sänktes den karakteristiskt höga arbetsfrekvensen i verket från 36000 till 28800). Klockan blev en dundersuccé, och tack vare en kombination av lågt produktionsantal samt mycket, mycket hög efterfråga blev Daytona i stål en eftertraktad modell med lång väntetid (upp till fem år) och med priser på andrahandsmarknaden långt över listpriset. Den "nya" Daytonan blev extremt populär som framgångsklocka och har synts på många kändisar, societetspersonligheter, stekare och affärsmän – inte minst damer där Elle McPherson förmodligen var först, och där Carolina Gynning och Sofi Fahrman är svenska exempel på bärare som uppskattar designen och det hyfsat smidiga storleken.

År 2000 uppdaterades Daytona med ett nytt verk, den här gången ett eget Rolexverk kallat 4130 som ofta hyllas för sin robusta och intelligenta konstruktion. Samtidigt kom modellen att släppas inte bara i gul- och vitguld, utan även en egen rosélegering ("Everose"), och till Baselworld 2011 presenterades en ny variant med keramisk glasring.

Ref 6238

Ref 6239

Ref 6241

Ref 6263

Ref 16520

Ref 16520

Ref 16515LN

Ref 16528

Paul Newman

Paul Newman

Elle McPherson

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Accessoarer Klockor

Andra artiklar om varumärkena: rolex
#1 Halmstad säger
2011-08-11 22:44 - Anmäl

Rolex är förstört som varumärke, oavsett. Det enda klockmärke alla känner till och alla förknippar med nyrikedom och vräkighet. Går inte att bära.
#2 Raderad säger
2011-08-12 08:27 - Anmäl

#1 - Snälla...Blir så trött på det här generaliserandet kring Rolex! Bortsätt från Patek och möjligtvis Lange och Jaeger finns det inte många märken som representerar Old Money mer än Rolex. Menar du på fullaste allvar att någon av dessa "Newman" Daytonas eller ref. 6263 skulle utstråla nyrikedom och vräkighet...

Det är som att säga att Tom Fords kostymer är obärbara bara för att det finns nyrika ryssar som bär dem...

Om Rolex är slut som märke så har Certina som du själv verkar föredra aldrig ens börjat...
#3 Raderad säger
2011-08-12 11:40 - Anmäl

#2 - Klockren kommentar. :)
#4 Halmstad säger
2011-08-12 11:57 - Anmäl

Visst, stör man sig inte på bieffekterna av att bära ett alltför känt lyxmärke så är det helt OK, antar jag.
#5 Raderad säger
2011-08-12 12:38 - Anmäl

Halmstad har helt klart en poäng i att Rolex som varumärke hos gemene man står för (ny)rikedom och vräkighet. Vad är det den fd handelsstudenten köper för sin första bonus? Jo, givetvis en Submariner som alla andra. Varför kallas Rolex pizzabagarklockan nr 1? Jo, för det är första valet när man vill visa att man har pengar då "alla" vet vad Rolex är. Personligen tycker jag Rolex i allmännhet och Subben i synnerhet stpr för fantasilöshet och flockmentalitet.
#6 Raderad säger
2011-08-12 13:36 - Anmäl

# 5 - Visa mig EN pizzabagare med Paul Newman daytona...

Ja, jag håller med om att det är hög igenkänningsfaktor på Rolex men gör det dem till ett dåligt val för det? Det finns möjligtvis inte någon anledning till att de är det överlägset mest igenkända märket i branschen? Något måste det ju onekligen gjort rätt då de hade kunnat ha med 5-10 modeller bland de här klassikerna. Om Submariner är fantasilös vad är då resten av marknaden som i princip kopierat dess design sen 1950-talet.

Vad jag har största problemet med är att vissa envisas med att kategoriskt förkasta allt från Rolex, jag citerar "Rolex är förstört som varumärke, oavsett. Det enda klockmärke alla känner till och alla förknippar med nyrikedom och vräkighet. Går inte att bära." Om man gillar andra märken som signalerar något annat så är det ju självklart personligt men att påstå att Rolex ej är bärbart på grund av igenkänningsfaktorn känns ju minst sagt ängsligt och pretentiöst.

Skulle vara högst intressant att se hur många klockmärken som kommer inspireras av designen på Certinas, Tissot eller Citizens klockor...
#7 Raderad säger
2011-08-12 14:41 - Anmäl

Rolex är givetvis inget dålig val per se, som alltid handlar det om personlig smak och kvaliteten är det ingen som ifrågasatt. Jag menar inte heller att Subben i sig är fantasilös, däremot är det fantasilöst att 90% av de som skall köpa sitt första kvalitetsur väljer just Subben. För mig personligen signalerar det inget annat än att man vill vara som alla andra och saknar personlig smak, men att man gärna vill visa att man har 50 papp att lägga på en klocka.
#8 Raderad säger
2011-08-12 17:17 - Anmäl

Vafasen, Breitling är väl tusen gånger mer brackigt än Rolex varje dag i veckan. Generellt sett tycker jag att just uttalanden om att Rolex skulle vara smaklöst säger mer om den som säger det än om de som bär klockan. Rolex har en hel del fantastiska modeller, även om jag kan hålla med om att submarinern kan vara lite tråkig, om det inte är en 60-talare med schysst patina. Dessutom är Rolex en av de minst dyra klockorna att köpa sett till att de bibehåller värdet sällsynt bra.
#9 Raderad säger
2011-08-12 22:45 - Anmäl

# 8 - Exakt min poäng!

Sen är det synd med Breitling för de gjorde en hel del roliga saker förr och förhoppningsvis är deras senaste modeller ett steg i rätt riktning.

För jag kan säga att det går betydligt fler Breitling Chronomat i tvåton hos Pizzabagarna vad det nu skulle betyda.
#10 Raderad säger
2011-08-13 08:29 - Anmäl

Rolex gör helt klart en del snygga klockor. Finns de med kvartsurverk?
#11 Raderad säger
2011-08-18 18:29 - Anmäl

Vintage Rolex går an, men är överhuvudtaget väldigt trött på Rolex som varumärke och vad det står för. Det är en oerhörd brist på fantasi dessutom. Att alla vet hur en Rolex ser ut gör inte saken bättre...
#12 Tomas säger
2014-09-15 16:17 - Anmäl

I ärlighetens namn vill väl alla ha en Rolex.
Den som som säger något annat hänger läpp.
:-)
#13 Jammu säger
2017-08-23 15:00 - Anmäl

Bättre handelsvara hittar man knappast att köpa och sälja begagnade Rolex klockor, lägger man annons på Blocket så dimper det mail från Breitling gossar som vill byta upp sig.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.