Manolo logotype

Klockvärldens 25 klassiker - IWC Ingenieur

Klockvärldens 25 klassiker -  IWC Ingenieur
Idag presenterar Manolo en ny artikelserie om klockvärldens riktiga superstjärnor. I 25 artiklar kommer vi att presentera klassiska modeller som får hjärtat på klockälskare att slå lite snabbare och som satt ett tydligt avtryck på klockvärlden. Först ut är en modell som med ett elegant yttre döljer sina verkliga förmågor - IWC Ingenieur.

IWC Ingenieur introducerades i mitten av femtiotalet, ett årtionde då de flesta av marknadens stora sportklockor och andra modeller med speciella krav kom till. Tillverkare som Rolex, Omega och IWC slogs med varandra om att introducera klockor med funktioner för specifika användningsområden samt yrkesgrupper som dykare, ingenjörer, äventyrare, racerförare och piloter – arketyper för klockdesign som hängt kvar än idag.

Ett resultat av detta var IWC Ingenieur - en klocka sällsynt motståndskraftig mot en av klockans stora fiender; magnetism. Magnetism är vid sidan av stötar, grus samt vatten det tråkigaste ett urverk kan uppleva och en vanlig orsak till att klockor går fel. Detta går att förhindra både med konstruktionen av själva verket och som i fallet med Ingenieur genom att hindra magnetismen från att ens ta sig innanför boetten.  Lösningen är egentligen mycket enkelt och kommer från början från IWC:s pilotklockor (som vi naturligtvis återkommer till) - man innesluter urverket i "dubbla" boetter; dels den vanliga yttre boetten i stål eller guld, dels ett andra skal i mjukjärn bestående av en extra baksida samt en ring runt verket och urtavlan. Tillsammans bildar dessa delar en Faradaybur (ja, en sån som gör att man inte blir grillad om blixten slår ner i bilen), som effektivt håller magnetismen utanför verket. Denna teknik kom även att användas av konkurrentmodeller som Rolex Milgauss, Omega Railmaster och Universal Genève Polerouter (designad av Gerald Genta, som vi återkommer till flera gånger i den här serien).

Tack vare IWC:s tekniske direktör Albert Pellaton introducerades den allra första Ingenieuren 1954. När den lanserades var detta en tämligen oansenlig om än för tiden något större (36mm) och påtagligt tyngre modell som enligt reklamen framförallt var ämnad för forskare och ingenjörer inom elektro-/kärnteknik, kemi/metallindustrin samt järnvägen – men som passade alla män som "förväntade sig det omöjliga". Designen är enkel och elegant, och skulle lätt kunna misstas för vilken kostymklocka som helst. Klockorna var bestyckade med IWC:s legendariska automatverk ur 85-serien, utrustat med den speciella uppdragsmekanismen som bär Albert Pellatons namn och som används än idag. Serien var i stort sett oförändrad fram till mitten av sjuttiotalet då den genomgick en drastisk omvandling.

1976, mitt i quartzkrisen som sopade bort en stor del av den schweiziska klockindustrin, släppte IWC Ingenieur "Jumbo". Audemars Piguet hade fyra år tidigare gjort succé med sin Royal Oak, en lövtunn, sportig och svindyr stålklocka med integrerad länk som revolutionerade hela klockvärlden. Royal Oak designades liksom konkurrenten Patek Philippe Nautilus av Gerald Genta som kontrakterades av IWC för att ta fram den så kallade SL-linjen med modellerna Polo Club, Golf Club och inte minst Ingenieur SL. Modellen skilde sig radikalt från föregångaren med tre Genta-typiska detaljer; karaktäristisk glasring med femhålad verktygsfattning som skruvas ner och trycks mot boetten för vattentäthet, den integrerade länken som är mycket lik den på Nautilus och som senare fördes över till GST-serien, samt tavlan med struktur som påminner om ingenjörers ritningspapper. 

Mycket stor, mycket tung och inte minst mycket, mycket dyr var klockan sällsynt dåligt tajmad och blev i den rådande quartzkrisen en kommersiell flopp som såldes i mindre än tusen exemplar. Ett antal mindre förändringar skedde, bland annat introducerades en mindre variant, en damversion, mechaquartzare och annat bös. Den stora återkomsten var 2005, då ref 3227 släpptes – en modern, uppdaterad Ingenieur i samma anda som "Jumbon". 3227 kom att bli en succé och linjen utvidgades till bland annat den mer äventyrarstukade Mission Earth och bjässen Big Ingenieur som delar verk med en av märkets andra signaturmodeller – Big Pilot.

Omslag till broschyr från 1956.

Ingenieur ref 666, från 60-talet.

IWC ref 1832 från 1976.

Ingenieur Mission Earth

Big Ingenieur, ref 500505.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Accessoarer Klockor

Andra artiklar om varumärkena: IWC
#1 Markus säger
2011-05-26 15:40 - Anmäl

"...och annat bös." Underbart uttryckt, pricksäkert som få!
#2 Halmstad säger
2011-05-26 15:47 - Anmäl

Frågan är bara: "Will it blend?"

http://www.youtube.com/user/Blendtec
#3 Jones säger
2011-05-26 16:35 - Anmäl

Den här artikelserien ser väldigt lovande ut!
Ingenieurn är en snygg sportklocka, tråkigt att den är så stor.
#4 Jones säger
2011-05-26 16:35 - Anmäl

Den här artikelserien ser väldigt lovande ut!
Ingenieurn är en snygg sportklocka, tråkigt att den är så stor.
#5 Chuck Bass säger
2011-05-26 19:02 - Anmäl

Har längtat efter en liknande artikelserie, kul att se!
#6 Chuck Bass säger
2011-05-26 19:02 - Anmäl

Har längtat efter en liknande artikelserie, kul att se!
#7 Halmstad säger
2011-05-26 22:41 - Anmäl

Till skillnad från de andra klockartiklarna de senaste månaderna väcker verkligen de här klockorna ha-begär, speciellt den översta. Det är en sådan man köper och sedan har livet ut.
#8 gentlemannaguiden.com säger
2011-05-26 22:41 - Anmäl

Kommer ju väldigt lämpligt med en artikelserie om klockor nu när jag planerar inköp av en inom kort. Hoppas ni även skriver om klockor inom skäliga prisklasser eftersom jag inte tänkt mig någon i 20000-kronors klassen...
#9 Hank säger
2011-05-27 13:26 - Anmäl

Väldigt tråkiga klockor, åtminstone de nya modellerna. Trötta machodrag, plottriga urtavlor, trista visare. Inte ens logotypen är snygg, vare sig det gäller placering, storlek eller utformning. Och då kostar klockorna ändå 50-100 000, eller hur? Vem köper sådana här klockor, drogbaroner? Hockeyspelare?
#10 Chuck Bass säger
2011-05-27 14:07 - Anmäl

Tycker faktiskt tvärtemot dig #8. Det är få om ens någon klocka under 20 000 som klassar in i klassen "klockvärldens 25 klassiker".
#11 Hank säger
2011-05-27 14:09 - Anmäl

Jag har bara en naggande känsla av att de här klockorna kvalificerar ENBART för att de kostar över 20 000... Sen är de förstås säkert fina under huven.
#12 Halmstad säger
2011-05-27 15:39 - Anmäl

Frågan är snarare vem som vill betala extra för en klocka som klarar en kärnvapenattack? (Detta med dubbla boetter osv.) Jag gillar annars verkligen den enkla med gedigna stilen. Även om dyra klockor är ett typiskt drog-baron intresse (jämte överdimensionerade tyska bilar och annat som drar uppmärksamhet till sig) är de här klockorna alltför anonyma till utseendet för den gruppen människor.
#13 nn säger
2011-05-27 19:43 - Anmäl

Den översta var snygg. Resten var lite nja...
#14 Kopparstaden säger
2011-05-28 09:48 - Anmäl

Tycker det ska bli riktigt roligt att läsa denna serie. Tycker inte alls man behöver blanda in "billiga" klockor då detta inte är en köpguide utan handlar om klassiker. Dvs märken som varit först med en unik design, en ny stil eller en ny lösning, saker som sedan kopierats av andra för att de varit stilbildande. Precis som med möbler och kläder så kostar originalen allt väldigt mkt mer och jag tycker det är roligare att läsa om historien bakom en möbel av Bruno Mathsson än om kopian från IKEA som kostar en tiondel...även om det är IKEA-möbeln som slutligen står hemma :-)
#15 nn säger
2011-05-28 12:04 - Anmäl

Kan inte annat än hålla med, skirver man om klassiska bilar så ska Fiat Panda inte platsa...:)
#16 nn säger
2011-05-28 17:18 - Anmäl

Förresten, jag hoppas att en del vintageur kommer med, Rolex Daytona exempelvis har ju blivit ganska ful på senare år.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galways in Utah

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Meermin öppnar butik i New York

Läs mer

Hodinkee

Introducing: The Piaget Altiplano...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Our owner Mark was interviewed in the...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget - Patrik LöfWearing...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen