Manolo logotype

Klockkultur Italien

Klockkultur Italien
Italienarna gillar sina klockor – så enkelt är det. Ingen annanstans är betydelsen av ett tjusigt armbandsur eller fascinationen för vintageklockor så stor. Härifrån kommer några av världens ledande experter, handlare och författare som John Goldberger, Guido Mondani, Osvaldo Patrizzi och Stefano Mazzaroil. Och inte sällan används just Italien som kontrast för att beskriva den svenske klockkonsumentens köpvanor. För märkligt nog medan genomsnittssvensken köper allt färre klockor under sin livstid (numera en), köper italienaren allt fler (i regel sju till åtta stycken).

Kort sagt, kärleken är stor till det tickande smycket i Italien. Den som spanat in bildreportagen från de stora herrmodemässorna lär knappast ha undgått stilen med kortsmala byxben, halvknäppta monkstraps, riktigt djupa solbrännor och de exklusiva klockorna (och om man får tro bilderna sällan något annat än Daytona, Nautilus eller Royal Oak...). Ett av många exempel är Lino Ieluzzi som då det uppmärksammades att han var en stor fantast av Audemars Piguet Royal Oak och tillfrågades vilka varianter han själv ägde svarade "Alla." - och så var det utrett.

Nedan följer några märken med ursprung i eller med särskild ställning på den italienska marknaden;

Det mest (och kanske enda?) berömda exemplet på italienska urmärken är naturligtvis Panerai – den forna instrumentmakaren som på trettiotalet började tillverka dykarur med Rolexverk för den italienska marinen, och som sedan nittiotalet haft en självklar plats även på den civila marknaden. Märket (som bortsett från en riktigt flådig butik i Florens inte är speciellt italiensk, då märket i praktiken flyttat helt till Neuchâtel) har en hängiven skara av entusiaster och har även skapat en enorm marknad för klockarmband av både små och stora tillverkare. Precis som övriga företag i Richemontgruppen presenterade man i januari årets nyheter på SIHH-mässan i Genève – och där finns bland annat klockan på bilden (PAM372) som är en nyutgåva av en femtiotalsmodell, komplett med 47mm bred boett, plexiglas, guldfärgade visare och det egna P.3000-verket med tre dagars gångreserv.

En spinoff från Panerai är den klart mindre berömda firman Anonimo, som startade 1997 och tog vid när Panerai köptes upp och flyttade, med en stor del av den personal och filosofi som fanns kvar. Formspråket känns igen, men är ändå unikt – inte minst i det innovativa bruket av brons som boettmaterial. Något som Panerai (ironiskt nog) i år hakat på med en dykmodell i den vackert patinerande metallen.

Ett annat märke i kölvattnet av Panerais framgångar är U-Boat som startades 2000 av Italo Fontana. Liksom förebilden i exil, har U-Boat en tydlig militärkänsla, väl tilltaget format och ett (påstått!) 30-talsursprung i marinen. 

Ett annat innovativt märke, som precis som Panerai skapat en egen marknadsnisch, är ToyWatch. Firman som 2005 under ledning av Marco Mavilla började göra roliga Rolexkloner i plast som en form av modern Swatchinkarnation (spexigt, färgglatt, alternativt och pretentionsbefriat), ett tema som gänget bakom Triwa senare plockade upp. ToyWatch har experimenterat vidare, och har bland annat släppt klockor i keramik, i gummi, självlysande material och som till höger ovan – på ett band från Missoni.

Det finns märken som inte är italienska, men som starkt förknippas med och har sin huvudmarknad i landet. Ett av dem är Eberhard & Co, ett märke från schweiziska La Chaux-de-Fonds, som sedan starten koncentrerat sig på kronografer och innovation inom området. Efter att märket under trettiotalet utrustat italienska marinens officerare med klockor har det förblivit en favorit i landet. Något som stärktes ytterligare när uppvisningsgruppen Frecce Tricolori gavs en specialutgåva av modellen Chrono Master. Allra mest känd är modellinjen Chrono4, som har ett karaktäristiskt utseende med sina fyra register på rad. 

Franck Muller är ett märke som också är schweiziskt men som tack vare grundarens ursprung har sitt huvudfokus på den italienska marknaden, där man uppskattar "the master of complications" och den oblyga, nästintill vräkiga stil som märket erbjuder. Som det självgivna smeknamnet antyder är det komplikationer som gäller - helst avancerade, imponerande och många samtidigt; som i världens mest komplicerade armbandsur Aeternitas Mega 4, som släpptes i ett exemplar 2009.

Allra översta bilden: Luciano Barbera fotad av The Sartorialist. 

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Accessoarer Klockor

Andra artiklar om varumärkena: Franck Mulller Panerai Anonimo U-Boat ToyWatch Eberhard & Co
#1 Halmstad säger
2011-02-11 12:37 - Anmäl

Jag sätter en ära i att köpa armbandsur sällan. Det är väl det som är det klassiska köpbeteendet?
#2 lano säger
2011-02-11 12:57 - Anmäl

Någon som har någon aning om Sjöö Sandström och hur deras urverk står sig?
#3 DT säger
2011-02-11 13:27 - Anmäl

#2, urverken är garanterat vanliga massproducerade ETA, dvs helt ok men inget unikt.
#4 Markus säger
2011-02-11 13:35 - Anmäl

Det känns spontant som att svensken i genomsnitt köper sin klocka för att ha koll på tiden, och eftersom det lika gärna kan göras via mobiltelefonen, är det kanske inte så konstigt att vi genomsnitterköper ett ur per person.

Jag använder inte klockan primärt för att ha koll på tiden, utan som accessoar (och statussymbol såklart, men det törs man väl inte säga högt). Som sådan har jag ett antal automatiska ur av mer eller mindre vanlig modell, samt ett par quartsur att bryta av med. Om det är närmare det italienska beteendet vet jag inte, men jag känner i varje fall mer samhörighet med den som köper sju ur, än den som köper ett.

Nåväl, som accessoar är klockan finemang, även om jag hoppas att trenden med +45 mm boetter är på utdöende, eftersom de ofta är hopplöst tjocka och därmed svåra att ha till skjorta med dubbel manschett.

För övrigt kul att se att intresset för klockor får utlopp på Manolo. Mer sådant.

Trevlig helg på er.
#5 jonas-k säger
2011-02-11 13:50 - Anmäl

Panerai är underbara, har själv en 111H.
Kommer bli en annan modell senare i vår.
#6 alw säger
2011-02-11 14:01 - Anmäl

Riktigt bra och läsvärd artikel. Kul att Anonimo tas upp!
#7 F S säger
2011-02-11 18:29 - Anmäl

Behöver få upp min inkomst lite, sen blir det nog en panerai. Sjukt snygga ur.
#8 Halmstad säger
2011-02-11 18:49 - Anmäl

Ja, Panerai är inte så dumma alls. Jag fixar helt enkelt inte känslan av att stirra in i en flygplans cockpit med massa mätare och visare. Efter 23 år med boett och armband i titan kan jag inte tänka mig något annat material heller.
#9 Markus säger
2011-02-11 20:11 - Anmäl

#8 - är det samma trotjänare, eller har du bytt lite då och då? Det är ju inte så man sliter ut titanet, precis...
#10 Rozzy säger
2011-02-11 21:07 - Anmäl

Det är inget av uren som faller mig i smaken direkt. MEN jag håller på italienarna med deras goda stil och smak och har fullt förståelse för deras kärlek för detaljer och kanske framför allt till klockor. Jag är nog allt lite en italienare i alla fall - jag älskar maten, vinet (BAROLO!), kaffet, kläderna, cyklingen och kärleken till klassiska armbandsur. Just vintageklockorna (finns det inte något bättre svenskt ord?) is da shit, för att fortsätta på samma spår. Det är inget man enkelt köper sig till utan det är en vetenskap (snudd på i alla fall). I min samling har jag bl.a. en 40-tals kronograf i guld samt ett litet gäng vintage Tudors, en tillverkare som jag är helt såld på. Statushöjande? Nja, endast i en väldigt VÄLDIGT liten krets i så fall. Stil? Det tycker jag definitivt!
Än en gång Mikael, en mycket bra artikel.
#11 Halmstad säger
2011-02-11 21:41 - Anmäl

-->#9: 23 år, samma klocka, men inte den prisklass vi pratar om här.
#12 Andrew säger
2011-02-11 22:53 - Anmäl

Jag har hört att EU infört direktiv om livstids utvisning ifall medborgare i unionen har klockan utanpå skjortmanschetten.
#13 De la Gardie säger
2011-02-12 19:30 - Anmäl

Tycker personligen att armbandsur spelat ut sin roll då de sällan används för att hålla reda på tiden.

Tycker då att det klassiska fickuret är en betydligt mer stilfull accessoar.
#14 Rozzy säger
2011-02-13 13:39 - Anmäl

#13 - Jag tror nog majoriteten av det svenska folket fortfarande tittar på sitt armbandsur för att föja tiden. Jag vet att många ungdommar och numera även vuxna i stället använder mobilen vilket säkert fungerar för dem.
Jag vet inte när du är född, men personligen skulle jag känna mig som en gubbstrutt om jag ersatte armbandsuret med ett fickur (jag äger faktiskt en riktigt fin guldrova jag ärvt). Att hala upp uret med kedja från fickan i västen eller kavajen? Nej, gubstrutt eller väldigt utstuderat är min tanke.
Det enda tillfället jag skulle kunna tänka mig att bära fickur är till frack, och det sker tyvärr allt för sällan...

#12 - Även om jag personliden inte skulle bära klockan utanpå skjortan, så tycker jag att det är charmigt och jag ler lite innombords när jag ser den äldre gentleman på bilden ovan och tycker nog att han bryter mot en stilregel men "pulls it off", genom en oklanderlig stil och spetsar till det med sitt gamla vackra guldur väl synligt!
Förresten, även jag har burit uret utanpå kläder, men det har varit av mer praktiska skäl än stilmässigt, när jag bestigit berg och behövt ha klockan (med höjdmätare) synligt och tillgänglig (samt vid dykning! ;-)
#15 RolleFC säger
2017-02-15 19:27 - Anmäl

#2 Sjöö & Sandström använder mycket riktigt standard ETA verk i huvudsak. Robusta och driftsäkra men massproducerade verk. Undantaget är Royal Capital som har ett microrotorverk i toppklass, tillverkat av Vaucher.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Fox trousers (And everything else from...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Inside The Manufacture: Tools Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Liverano trunkshow also coming up...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget presents - Johnstons of...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen