Manolo logotype

Herno, ett ode till regn - del II

Herno, ett ode till regn - del II
Den som någon gång provat ett ytterplagg från Herno har också upplevt tillverkarens främsta signum, snittet. Om många ytterplagg upplevs som bylsiga och orörliga är detta raka motsatsen. Känslan är figurnära utan att strama åt eller kompromissa med rörligheten. Något som enligt Hernos VD Claudio Marenzi är ett resultat av märkets 60-åriga erfarenhet.

Claudio pratar varmt om 70-åriga chefstillskäraren Mario, som arbetat för Herno i över 50 år.

- Han kan verkligen driva våra yngre tillskärare till vansinne. Det är hela tiden, "gör nästan så här, men bättre". I slutändan blir dock resultatet oklanderligt.

En av många förklaringar bakom snittet är tillverkarens "duble"-teknik, som något förenklat innebär att två lager av tyg sys samman för hand efter ett speciellt mönster. Resultatet är närmast osynliga sömmar och skarvar, men tekniken ger även plagget en speciell struktur och stadga. Jil Sander var en av många private label-kunder som uppskattade tekniken, men Herno har även producerat ytterplagg åt bland annat Prada, Hermès, Armani och Louis Vuitton.  

Claudio Marenzi pratar om begreppet New Tradition som en sammanfattning av märkets filosofi. En stor del av formspråket är hämtat från det egna arkivet, men med moderna lösningar i form av tyg och foder. I höstas lanserade märket bland annat konceptet "Flexy down"; en jacka där gåsdun injicerats i plaggets olika delar. Tillverkad i en nylon- och lycrablanding är jackan extremt flexibel och med en vikt på endast 200 gram.  För våren lanserar märket Bike Project som består av två jackmodeller, avsedda för motorcyklister. En de mest avancerade finesserna på jackorna är krockkudden i nacken som är utvecklad i samarbete med Motor Air Bag. För nästa höst kommer även jackor i nylon och kevlar-blandningar för att skydda från lättare fall från cykeln eller vespan.  

- Hantverkskunnandet inom företaget gör det möjligt att skapa den här typen av ytterplagg. Vi kan hitta nya smarta lösningar just för att vi har erfarenheten, säger Claudio. 

   

Insidan på en jacka från Hernos höstkollektion 2011-12.

Hur upplever du att kundens efterfråga på ytterplagg förändrats?

- Dagens konsumenter ställer betydligt högre krav på funktion. De vill ha en jacka som du i princip kan åka skidor i samtidigt som den skall det vara tillräckligt elegant för att bära i stadsmiljö. Jag är själv inte särskilt förtjust när extrema funktionsjackor bärs till affärskostymen utan vi försöker arbeta efter i grunden väldigt klassiska modeller, men samtidigt göra dem lite mer funktionella genom smarta tyger och foderlösningar. Även om en klassisk kashmirrock kan vara väldigt elegant är det knappast det optimala för den som vill ha ett slitstarkt ytterplagg med god andningsförmåga. Stilen att blanda funktion och elegans är redan väletablerad i Italien och även Japan, men jag är övertygad om att den kommer få ännu starkare fäste framöver.  

Herno är tillsammans med exempelvis Incotex och Boglioli exempel på produktspecialister som senaste säsongerna fått ganska stor uppmärksamhet. Vad tror du det ökade intresset beror på?  

- Under 90-talet och stora delar av 2000-talet trodde man att pengar födde pengar. Jag tror den ekonomiska nedgången fått oss att vilja tillbaka till själva produkten. För mig känns en stor del av modehusens kommunikation väldigt omodern. Det handlar om att sälja in en livsstil. Jag tror dagens konsumenter med internet och större informationsflöde blivit mycket mer medvetna.  De vill skapa sin egen livsstil. Den kanske största förändringen sker på yngre modemarknader som Ryssland och Kina där den vräkiga lyxen börjar försvinna till förmån för en mer sofistikerad stil. 


Smakprov från höstkollektionen.

Skepparkavaj i nylon- och kevlarblandning.

En av märkets mönsterkonstruktörer i arbete.

Provning på docka.

Plaggets delar skärs ut.

Sömmerskorna syr färdigt det sista av prototyperna.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Ytterplagg

Andra artiklar om varumärkena: Herno
#1 Daniel säger
2011-01-12 20:59 - Anmäl

Underbart att läsa detta. Särskilt när man äger ett plagg från Herno. Jag är beroende av manolo.
#2 Wictor säger
2011-01-12 23:39 - Anmäl

Jag äger en ytterrock från Herno i samma modell som bl.a. Olof äger. (blå car coat i bomull/ylle)

Tycker verkligen den har ett fint snitt. Inte ofta jag tycker att saker är värd att köpa till full-pris men Hernos rockar är schyssta.
#3 Kopparstaden säger
2011-01-13 01:16 - Anmäl

Hur är storlekarna? Har en rock från Tiger i strl 46 som sitter perfekt och modellen är ganska smal, skulle det fungera med 46 i en rock från Herno eller är de italienskt små?
#4 Wictor säger
2011-01-13 12:09 - Anmäl

#3 Jag tycker inte italienska tillverkare brukar ha mindre storlekar. Bara kläder för amerikanska marknaden som brukar vara större än för EU.

Svenska märken brukar jag tycka har ganska smal passform och långa ärmar.

Herno har inga konstiga storlekar men de är smalt skurna, strl 46 funkar nog för dig. De rockar jag sett från Herno ska verkligen inte bäras för stora. Gabucci i sthlm har deras kläder om du vill prova.
#5 Halmstad säger
2011-01-13 12:09 - Anmäl

Jag skulle vilja ha den här:

http://cdn.yoox.biz/41/41188415vo_14_f.jpg

fast i en mera jordnära färg.

Perfekt för västkustväder.
#6 Kopparstaden säger
2011-01-13 13:04 - Anmäl

#4 Tack för svaret. Skönt att fler tycker att svenska märken har långa ärmar, jag får alltid lägga upp allt jag köper i kavaj och rockväg flera cm för att det ska bli bra. Vet inte om jag är petig men det känns som de är sydda för apor iband:)

Av de bilder jag sett passar Herno min smak bra, ska försöka besöka Gabucci. Har aldrig varit där faktiskt.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Fox trousers (And everything else from...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Weekend Round-Up: A Record-Breaking Da...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Liverano trunkshow also coming up...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget presents - Johnstons of...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen