Manolo logotype

Manolo möter Pierangelo D’Agostin

Bild 313717

Från napolitansk skrädderikonst till japansk denimtillverkning. J.Lindebergs designchef Pierangelo D'Agostin har provat på det mesta inom modevärlden. I en intervju med Manolo berättar han om sin syn på dagens mode, konsten att kombinera funktion med stil och det legendariska märket hLam.

Det är en minst sagt imponerande karriär Pierangelo D'Agostin gjort. Vid sidan av arbetsplatser som napolitanska toppskräddarna Cesare Attolini och Savile Rows Gieves & Hawkes har Pierangelo bland annat varit chefsdesigner för Jil Sander, utvecklat tyger för Loro Piana, utvecklat garner för Malo och designat för italienska hattmakaren Barbisio till att idag ansvara för J.Lindebergs nya formspråk. Men det märke som kanske främst är förknippad med Pierangelo är närmast legendariska hLam som Pierangelo drev tillsammans med sin fru Gunn Johannson.
- Det är konstigt, men nästan varje gång jag träffar människor i den här branschen så kommer hLam på tal. För att har varit ett så litet och kortlivat märke så är det rätt unikt. För mig var det en helt fantastisk tid där det verkligen fanns utrymme att experimentera och utveckla ett unikt formspråk. Vi tittade inte så mycket på prislappen utan använde oss bara av de allra främsta tillverkarna och väverierna. Jag själv kunde verkligen dra nytta av allt jag lärt mig. Från japansk jeanstillverkning till skrädderikonsten hos Attolini. Många av mina vänner och bekanta pratar fortfarande om hur mycket de gillar sina plagg från hLam, vilket för mig är det bästa betyget en designer kan få.

Märket nådde stor framgång i Japan med flera egna butiker, men fanns även representerade i USA och många av Europas modehuvudstäder. Tyvärr blev det till slut för dyrt att driva projektet vidare. Märkets ledigt välskräddade design med fullständigt okonstruerade kavajer lever dock kvar i mycket av det Pierangelo skapar idag.
- Med hLam gjorde vi allt ofodrat och okonstruerat för att verkligen låta materialen ta plats. Då tyckte alla det var konstigt. Ingen ville betala mer för mindre tyg, när det i själva verket är en betydligt dyrare process tillverka ofodrade plagg. Idag finns det knappt en enda tillverkare som inte försöker göra ofodrade kavajer.

En annan sak som är tydlig med ditt formspråk är de relativt korta kavajerna. Vad kommer denna detalj ifrån?
- Jag började med det för över 15 år sedan. Då var marknaden inte riktigt redo. Men för varje säsong kunde jag kapa jag cirka 1-2 centimeter tills jag hittat rätt. Och egentligen är det väldigt enkelt, det handlar om funktionalitet. När du sitter i en bil eller på tunnelbanan vill du inte behöva sätta dig på kavajen. Det räcker sällan med sprund utan kavajen måste kortas för att få till full rörlighet. Och idag har de kortare längderna närmast blivit standard för kavajer.

Pierangelo är uppvuxen i italienska staden Biella, en stad med cirka 45000 invånare som i över 2000 år varit föremål för ockupation och krig. Men också en grundpelare i italiensk tygindustri. I stadens utkanter ligger några av världens främsta väverier som Carlo Barbera, Zegna och Vitale Barberis. Och tyger är ett ämne Pierangelo ständigt återkommer till:
- Jag försöker att spendera så mycket tid som möjligt på olika väverier. Man måste hela tiden ha tyget som utgångspunkt för slutprodukten. I många fall kan tyget ersätta och förstärka flera av själva konstruktionens egenskaper.

Pierangelo får syn på min kavaj från Barbisio som han faktiskt själv har designat:
- Det är ett typexempel där tyget får en avgörande roll för plaggets form. Jag ville skapa en helt okonstruerad kavaj som på ett naturligt sätt fölljer kroppens rörelse. Istället för att ge plagget form genom mellanlägg tog vi tillsammans med ett italienskt väveri fram ett väldigt kompakt tyg i ren kashmir som naturligt har en något böjd form. Om du står rakt upp med framåtlutande armar kommer du se att plagget tydligt följer kroppen. Det gör också att tyget bättre formar sig efter bäraren och får en bättre passform.

Exakt varifrån Pierangelo får sin inspiration är lite oklart. Till skillnad från många designers slänger sig Pierangelo inte med viktiga inspirationskällor eller referenser till stilikoner. Då och då dyker det upp historier som hur han på en parkeringplats i italienska alperna kom på idén att utveckla ovan nämnda tyg. Men så ogillar han också själv att bli kallad för modedesigner utan ser sig mer som en produktdesigner.
- Det finns ett fåtal modedesignerns som verkligen kan konsten att skapa uppseendeväckande kollektioner. McQueen var en av dem. Men jag ser detta som en väldigt liten del av modet. Där betraktas modet mer som konstform. Tyvärr är det en övervägande stor del av dagens mode som helt saknar funktionalitet.

Men kan inte överdrivet fokus på det tekniska och funktionella ta bort känslan i kläderna?
- Hela min syn på design handlar om att förena funktion och estetik. Men de föder ju på många sätt också varandra. De detaljer vi idag pratar om som stildetaljer har historiskt sett kommit till för att lösa ett tekniskt problem. Tyvärr märker jag att många idag är rädda för nya funktionella detaljer. Varför inte sätta en extra ficka på jackans insida om den inte stör? En dag står man där och behöver den. Med Lindebergs kommande jackor har vi faktiskt i viss utsträckning försökt att ersätta väskan. Jag avskyr själv att inte kunna ha mina händer fria. Därför har vi designat jackor med plats för en tunn laptop och en tidning.
- För mig är funktion något vackert. Det är också utmärkande för alla riktigt bra tillverkare. De kompromissar aldrig med funktionalitet utan bäraren finns alltid i åtanke, från val av tyg till de allra sista stygnen.

Foto: Olof Enckell

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: 120%Linen hLam J.Lindeberg
#1 En Pojke säger
2010-03-21 11:32 - Anmäl

Mycket bra artikel Olof! Har två frågor,
1, Vart träffar du alla dessa designers? Är du ofta på utlandsresor eller hur går det till? Mig veterligen så studerar du väl på Handels i Gbg?

2, Kavajen som Pierangelo har på sig, vilken färg har den? Vilken färg har knapparna?
#2 Olof säger
2010-03-21 14:00 - Anmäl

En Pojke - Tack! Jag bor sedan snart ett år i Stockholm så det är här jag träffar alla jag intervjuar. Handels i Göteborg har jag lagt på hyllan.. :)

Kavajen är svart med gråa pärlemorknappar. Har för mig Pierangelo sa att han designat den för japanska butiken United Arrows.
#3 En Pojke säger
2010-03-21 14:22 - Anmäl

@Olof. Jaha, där ser man. Vad gör du där uppe då?
#4 lano säger
2010-03-21 14:24 - Anmäl

Tror att följande tål att tas upp igen, de tre begreppen okonstruerad, mellanlägg och ofodrad. Jag själv är mest osäker på det förstnämda!
#5 En Pojke säger
2010-03-21 14:51 - Anmäl

#4 En okonstruerad kavaj saknar både mellanlägg och foder till skillnad från en ofodrad kavaj som har mellanlägg men saknar foder.
#6 En Pojke säger
2010-03-21 14:57 - Anmäl

#4 Och mellanlägg är ju som sagt en tygbit som man har mellan två tyger för att få stabilitet.
#7 Olof säger
2010-03-21 15:04 - Anmäl

En Pojke - Jag jobbar som webredaktör och frilansjournalist (främst då med Manolo).

Lano - Som En Pojke säger så saknar en okonstruerad kavaj innerfoder (ofta frånsett ärmarna) och mellanlägg. I vissa fall har okonstruerade kavajer väldigt enkla och tunna mellanlägg. Likaså saknar den belägg (stoppning) i axlarna. Alltså tänk ingen uppbyggnad utan en kavaj som faller helt utifrån bärarens kropp.
#8 A säger
2010-03-21 15:19 - Anmäl

Grym artikel Olof!
#9 DeTomaso säger
2010-03-21 16:31 - Anmäl

Ang. mellanlägg m.m: Hur syns eller känns skillnaden tydligast?Varför skall jag köpa en Corneliani istället för en Dressman? Vad får man om man betalar 8000 för en kavaj?
#10 Olof säger
2010-03-21 17:44 - Anmäl

DeTomaso - Främst rörligheten, passformen och lättheten. Nedanstående artikel förklarar det djupare. Sedan innan du köper Corneliani skulle jag rekommendera dig att testa exempelvis Mabro och Caruso. Det kan vara rätt stor skillnad mellan tillverkare och det gäller att hitta den tillverkare som passar en bäst.

http://manolo.se/2009/05/12/flytande-mellanlagg/
#11 Jonas säger
2010-03-21 22:15 - Anmäl

#9 att du över huvud taget har bemödat dig att hitta till en enda stilblogg bevisar två saker:

1. du heter inte Lars Ohly
2. du är inte intressant för dressmans marknadsföring.

Dressmans marknadssegment som de marknadsför sig för är gubbar som inte bryr sig över huvud taget vad det är för kläder så länge det är jeans+flanell eller kostym+skjorta eller pyjamas eller vad det är för något deras fru vill att de skall ha på sig för stunden - som inte är för kallt eller svettigt.
#12 Thomas säger
2010-03-22 11:31 - Anmäl

#9 Du har väl rätt i det du skriver och jag vet att ämnet behandlats här tidigare, men jag känner ändå att har lite svårt att få svar på det jag vill veta. Om vi tar ett par exempel:
1) kan man rent visuellt se skillnade på en 1000 resp. 8000 kronors kavaj om man hänger dom bredvid varandra? Utan att känna med händerna. I så fall vad?
2)Känner man någon skillnad när man har dom på sig?

/Lars Ohly (hungrar efter italiensk herrkonfektion)
#13 Whedda säger
2010-03-22 12:04 - Anmäl

Man känner definitivt skillnaden när man har dem på sig men det absolut viktigaste är passformen. Vanligvis så har bättre kostymtillverkare även en bättre passform men om man själv inte vet hur en kostym skall sitta så spelar det ingen roll. Jag kan lova att en kostym från Oscar Jacobson som är korrigerad av en ändringsskräddare sitter betydligt bättre än en Corneliani i fel storlek. Men något säger mig att besökarna på den här sidan har en ganska klar bild över hur de vill att en kostym skall sitta.
#14 Jonas säger
2010-03-22 12:27 - Anmäl

Jag vill inte att min kostym skall sitta på samma sätt som Olof vill att sin kostym skall sitta. Men det är en frågan om smak. Jag vill ha mer tyg, längre byxor och vidare midja i kavajen och högre i byxan och vidare ärmar. Snäva ärmhål och en hög gren håller jag med om.

Dressman har numera stretch-material i sina kostymer som är i 60% ull, 40 % viskose och 2% elastane (någon siffra är fel men proportionerna är rätt). Viskos krymper till skillnad från ullen när man har varit ute i regn vilket resulterar i en kavaj som skrynklar. Elastane-trådar när de går av bildar vackra vita utstickande trådar på insidan av ärmen/ärmhålet exempelvis. Kostymen kommer se billig ut efter man har haft den ett tag oavsett hur bra den sitter från början. Men angående min första poäng så kan du inte när du går in i Dressman välja om du vill ha en Olof-kostym, en klassisk italiensk, en klassisk engelsk, en klassisk amerikansk. Du får en norsk kostym. En klassisk norsk kostym.
#15 En Pojke säger
2010-03-23 09:18 - Anmäl

En sak att kika på när man ska köpa kostym, sömmarna! Hur tätt sydda är sömmarna? Vilken tjocklek av tråd har man använt?

Vad spelar det för roll vilket tyg det är om ex byxorna går sönder efter ett halvår för att du suttit ner för mycket. Det är en av dem största skillnaderna mellan lite billigare och lite dyrare kostymer, hur välsydd den är.
#16 Jonas säger
2010-03-23 20:11 - Anmäl

Att byxorna går sönder beror nog på dålig passform och inte på dåliga sömmar.

(Jag har hört att en gentleman står upp)
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

The Drake’s x Permanent Style outfit

Läs mer

Hodinkee

Found: An Issued And Flown Apollo 7...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Bespoke Florentine tailors Liverano...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen