Manolo logotype

Parfymmärken : L’artisan Parfumeur

Bild 313637

Bland nischmärken är franska L'artisan Parfumeur ett välkänt namn. Märket grundades 1976 av Jean Laporte som senare lämnade märket för konkurrenten Maître Parfumeur et Gantier. Företagets vision har från början varit att skapa moderna dofter med utgångspunkt från klassisk fransk parfymkultur. Huvudsakligen utifrån naturliga råvaror. En viktig inspirationskälla för märket är resor, vilket avspeglar sig allra tydligast i kollektionen "Fragrance captured by a perfumer on his travel", som introducerades 2003 och som består av dofterna Timbuktu, Dzongkha och Bois Farine.

Dzongkha hämtar inspiration från Konungariket Bhutan, beläget i de höga bergen mellan Kina och Indien. Doften vittnar om landets många stentempel med tongivande rökelser och kryddiga dofter. Timbuktu (ej att förväxla med den svenska hiphopstjärnan) är inspirerad av den afrikanska staden i Mali med samma namn. Doften beskrivs som djup och mysterisk med toppnoter av grön mango, hjärttoner av den kryddstarka blomman karo karoundé och basnoter av patchouli, myrra och vetiver.

Generellt har L'artisan Parfumeur har stark bredd med allt från friska citrusaktiga och blommiga till kryddigt tunga dofter. En doft som sticker ut lite extra är Fou d'Absinthe, som vilket namnet antyder är inspirerad av dekadenta poeters favoritdryck Absint. L'artisan Parfumeur beskriver själva doften som en paradoxal doftupplevese mellan kryddstarkt och milt. Ett annat intressent koncept för de verkligt initierade är Exceptional Harvest, som likt årgångsviner uteslutande använder råvaror från ett exceptionellt bra skördeår.

I Sverige säljs L'artisan Parfumeur bland annat på Cow. Pris från cirka 700 kr för en parfym.

Bild 313638
Doften Tea for two blandar toner av honung, te och ingefära för en rökigt varm framför brasan-känsla .

Bild 313639
L'Eau de L'Artisan, frisk tonicdoft med inslag av bland annat citron, basilika och mint.
Bild 313640
L'artisan Parfumeur Timbuktu.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Skönhet Parfym

Andra artiklar om varumärkena: L'Artisan Parfumeur
#1 Micke N säger
2010-03-09 10:20 - Anmäl

När kommer första "detta är produktplacering"-inlägget?
#2 S säger
2010-03-09 10:33 - Anmäl

Micke N:

It just did.
#3 Olof säger
2010-03-09 10:58 - Anmäl

Micke N & S - Detta är ju en artikelserie om olika parfymmärken som kommer att fortsätta under hösten. Tanken är att uppmärksamma nischade och mindre välkända märken. Jag ser inget konstigt i det, eller är det något särskilt i artikeln ni reagerade på?

Läs gärna tidigare artiklar i serien:
http://manolo.se/2010/02/15/parfymmarken-creed/
http://manolo.se/2010/02/04/parfymmarken-%e2%80%93-bois-1920/
#4 S säger
2010-03-09 13:47 - Anmäl

Olof:

Jag reagerar inte på något, tvärtom, jag gillar dessa artikelserier. Min kommentar gällde Mickes indirekt belysande/skapande av gnäll huruvida du är köpt eller ej.
#5 Wictor säger
2010-03-09 17:51 - Anmäl

Det måste få förekomma produktplaceringar också. Om det passar sidans nisch, och företaget bakom Manolo tjänar på det. Hur annars ska sidan kunna drivas vidare? Precis som de har banners på sidorna för att tjäna pengar.

Om Olof dessutom får lite roliga saker hemskickade och skriver sin objektiva bedömning om dem är jag bara glad för hans skull. Hoppas han får lön också. Han gör ju ett ganska stort jobb med tanke på hur regelbundet han uppdaterar.

Till Olof: Måste vara runt 2 år sedan du tog över skrivandet helt?
#6 Olof säger
2010-03-09 18:17 - Anmäl

Wictor - Även om du ser positivt på det så vill jag återigen poängtera att vi tar inte betalt för redaktionellt utrymme. Sidan och min lön finansierar genom annonsintäkter. Sedan självklart får jag som alla andra journalister prover och tesprodukter, men det är extremt lite jag faktiskt väljer att skriva om utan jag försöker att leta upp de flesta märken och produkter själv. Främst för att det skall kännas unikt, men självklart också så ärligt som möjligt.
#7 tommy säger
2010-03-10 13:38 - Anmäl

Hej
Vad är det för egentlig en skillnad om man nämner namn och pris på ett par kvalitetsskor eller på en herrparfym?

Denna spalt ska tjäna som inpsirationskälla för oss män intresserade av det lilla extra. Detta uppfyller Manolo till 110 % med Olof i spetesen . Jag har aldrig haft en känsla av att något särskilt märke skulle pushas fram på bekostnad av något annat. Så länge den balansen består, ska vi bara vara yttersta nöjda med den högklassiga information som vi får ifrån denna sajt.
Skulle någon längre njuta av en sajt utan någon risk för produktplacering, där alla märken och priser och affärer som säljer dem skulle mörkas. Inte jag i alla fall.

Keep on rocking Manolo!
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Simpson London leather goods – Factory...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Business News: Swiss Watch Exports...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen