Manolo logotype

Veckans Outfit nr 10

Bild 313629

Kavaj Lardini
Byxor Incotex
Halsduk Drakes
Skor Barrett
Solglasögon Paul Smith
Dokumenthållare Delvaux

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Barrett Delvaux Drakes Incotex Lardini Paul-Smith
#1 S säger
2010-03-05 15:12 - Anmäl

De outfits Olof komponerar är i regeln väldigt fina, dock känns formatet aningen föråldrat och dammigt vid det här laget. Frågan är hur många "dagens" eller "veckans" man kan leverera innan läsarna storknar utav sedvanliga reaktioner som lyder: "Ja, det här var ju fint, likt alla andra 100 gånger"
#2 R.O säger
2010-03-05 15:18 - Anmäl

Jo, lite mer variation skulle inte skada, men samtidigt tycker jag att Manolo bör hålla fast vid sin välskräddade konservativa stil, då det är det ni är bra på. Det känns dock som att ni skulle kunna göra mer även inom det formatet dock. Vore kul om ni kunde plocka fram godbitarna ur de svenska klädkjedjornas utbud i nån artikel/veckans outfit också.

Vet någon om Paul Smiths glasögon säljs i Sverige förresten? De här var riktigt snygga.
#3 oscar säger
2010-03-05 15:18 - Anmäl

Detta är inspiration, således idén med veckans outfit?
#4 Mr Sartorial säger
2010-03-05 15:50 - Anmäl

Jag tycker veckan outfit känns tryggt och bra.

Eventuellt skulle man kunna vända på allt och låta läsarna skicka in förslag på veckans outfit. Bara att ta på sig någon snygg outfit och skicka in bilden men några rader text, ungefär som the sartorialist fast "tvärtom" ,om du förstår vad jag menar. "Street Report" vore kanske ett kul format för Manolo.
#5 S säger
2010-03-05 15:53 - Anmäl

Jag motsätter mig inte den "välsdräddade konservativa stil", manolos signum(?), utan dessa ihopsatta ensembler, som måhända fungerar som inspiration, men som åtminstone i mina ögon är extremt tröttsamma. Roligare hade varit med bilder av outfits som bärs.
#6 S säger
2010-03-05 15:58 - Anmäl

Vill bara poängtera att dylika outfits beståendes av enstaka plagg som inte är "sammansatta", känns synnerligen andefattigt eftersom det är bäraren som ger dessa liv och karaktär med sin personlighet. Således trist. Visserligen kan man använda sin fantasi, fast varför?
#7 Olof säger
2010-03-05 16:07 - Anmäl

S - Jag tycker absolut att du har en poäng och jag kommer med största sannolikhet skrota formatet inom kort eller iaf förändra det markant. Måste dock bara komma på något nytt format som funkar bättre. Om ni har några idéer så tveka inte till att skriva en kommentar eller skicka ett mail till mig på olof@manolo.se om era idéer!
#8 S säger
2010-03-05 16:14 - Anmäl

Olof:

Tack för det konstruktiva bemötandet av kritiken. Ser framemot kommande format.

(Givetvis är jag inte benägen att komma med konkreta tips)
#9 Wictor säger
2010-03-05 16:44 - Anmäl

Olof: Första idén på en ny variant av veckans outfit vore ju om användarna skickade in bilder på sig själva. Huruvida det skulle funka eller ej vet jag inte.. finns ju risk att det blir mycket skit i kommentarsfältet med personliga påhopp etc.
#10 Daniel säger
2010-03-05 17:08 - Anmäl

Olof:
Tycker mycket om manolo med allt vad Ni tipsar om och inspirerar. För att komma med ett tips:
Gå runt till olika klädaffärer och prova olika outfits och sedan plåta dig själv i spegeln eller nåt? Det blir ju bra reklam för butikerna också.
#11 Expertisen säger
2010-03-05 17:27 - Anmäl

Bra att du funderar på att skrota "Veckans outfit". Wictor och andras idé om att läsarna istället skickar in egna outfits är superbra och har faktiskt redan testkörts en gång, med gott resultat. Det var Roland Philippe-Kretzschmar som körde det på sin blogg på Stureplan.se. Tror dock inte att bloggen finns kvar, tyvärr. Notera att vi snackar "riktiga" outfits på riktiga människor, inte att någon sitter och "Polyvorar" i fem minuter.
#12 Mr Sartorial säger
2010-03-05 17:29 - Anmäl

Man behöver kanske inte figurera själv på eventuella inskick, man kan ju ta sig ut på nätet, skicka in bilderna som Ni gör ett kollage av. Man kan ha ett tema som man ska hålla sig till, man kan ha 2-3 alternativa förslag som man kan rösta på alt ha åsikter om. Det viktigaste är kanske att få igång lite mer interaktivitet som jag ser det. Ytterligare ett exempel är att veckans/månadens "vinnare får fortsätta till en "grand finale" i slutet av året där man kan bli årets "designer"...finns ju hur mycket roligt som helst man skulle kunna göra :)
#13 Jonas säger
2010-03-05 17:41 - Anmäl

Intressant att nästan ingen kommentar handlar om kläderna. Jag tycker det är lite Daniel Kreig över den - vad han nu heter.
#14 J säger
2010-03-05 18:26 - Anmäl

Manolo håller väldigt hög klass när det gäller webbdesign, språk och framförallt bilder. Det är några av de främsta anledningarna till att jag följer bloggen. Särskilt då under perioder då innehållet känns aningen tunt.

Andra bloggar med samma tema har plottrig och mörk design. Dessa bloggar svämmar över av "dagens outfit"-bilder, tagna med mobilkamera i spegel utan en tanke på ljussättning. Ofta dyker även samma plagg upp allt för ofta i dessa outfits.

Med detta i åtanke tror jag det blir svårt att använda bilder inskickade av läsare eller fotade i butikers provrum utan att kvalitén sjunker allt för lågt.

Jag tycker därför att Olof ska fortsätta att komponera outfits på samma sätt som idag, men krydda det med ett tema och lite mer inlevelse. Välj ut ett plagg eller en accessoar med en intressant historia och bygg resten av outfiten med denna i åtanke. Var och när lämpar sig denna outfit? Kanske passar den för en promenad läng Las Ramblas, Barcelona, en solig vårdag? En regnig dag i London? En fredagskväll framför öppna spisen med en god bok och ännu godare whisky?
#15 Xms67 säger
2010-03-05 18:31 - Anmäl

Inte för att jag vet om det kan ersätta veckans outfit men en sak som skulle kunna ha sin plats är att mer regelbundet visa olika kavajer, skor byxor, handskar, kostymer etc. Alltså visa Blå grövre kavajer, Bruna Derby etc.

Det ger en möjlighet att jämföra stilar och märken inom samma koncept. Då kan man också få in lika olika priser även om jag inte tycker HM hör hemma här.

Då skulle veckans outfit kunna vara just veckans outfit=en gång i veckan.

Jag tycker INTE man ska ha modeller. En poäng är att se det neutralt.
#16 Expertisen säger
2010-03-05 18:32 - Anmäl

#12: Dålig idé. Du som kallar dig "Mr Sartorial" borde ju veta att saker som drapering (= "drape") och annat bara syns om kläderna bärs upp av en torso. Och sedan är det som S skrev ovan:

"Det är bäraren som ger dessa [plagg] liv och karaktär med sin personlighet."

^^^ Hear, hear +100

Kläder utan kropp är som en luftballong utan helium.
#17 Xms67 säger
2010-03-05 18:43 - Anmäl

Nej, nej, nej - inga inskickade bilder på wannabes som fotograferat sig själv med mobilen i en spegel. Herregud, hur smaklöst kan det bli? Är inte detta en blogg om stil? Inte ens om Olof vandrar omkring som en levande modell som passar i allt skulle detta fungera!
#18 Mr Sartorial säger
2010-03-05 18:47 - Anmäl

#16, antar att det finns alternativ till att ta en bild på en kavaj utlagd på köksbordet, ta en titt på min blogg för exempel..."drapering"...shit, trodde jag hört alt
#19 Paul W säger
2010-03-05 18:47 - Anmäl

# Glasögon/solglasögon låter väl annars som något som lämpar sig alldeles utmärkt att beställa online, bara du har lite elementär kolla på vilken slags modell som passar just din ansiktsform.
#20 Paul W säger
2010-03-05 18:48 - Anmäl

^ min kommentar var riktad till #2.
#21 Gustaf i Lund säger
2010-03-05 19:38 - Anmäl

En precis skitbra idé att låta läsarna maila in sina egna bilder!

Dock måste det, som jag ser det, till två regler för att detta ska fungera.

1) Olof ska inte lägga upp alla, kvalitén kommer att gå stadigt neråt om folk som Mr Sartorial (som är kåt på Gucci-loafers) och Jonas (som aldrig tillför något till någonting någonsin) skulle maila in sina små mästerkreationer.

2) Kläderna ska sitta på kroppen och inte ligga på utbredda på golvet. Till bilden ska också höra en liten förklarande text över t ex pris, upplevd kvalitet osv.

Olof, jag tycker inte du ska lägga ner veckans outfit helt. Du kan väl lugna ner frekvensen av den lite bara? Dvs lägga upp något när du verkligen hittar något som sitter som en smäck i en handske på en hand.
#22 Gustaf i Lund säger
2010-03-05 19:39 - Anmäl

Bra kvalitet på bilderna är givetvis underförstått och så ska de gå att förstora upp ordentligt.

Dvs, inget springa-på-stan-se-nåt-inspirerande-fota-med-iPhonen-tjafs.
#23 Spicey säger
2010-03-05 20:13 - Anmäl

#14: Las Ramblas? Du har inte varit där va? :) Den gatan svämmar över av mänskliga statyer och foppatoffelbärande engelsmän i arsenal-tröjor. En välklädd människa på denna gata är mycket sällsynt. Men tanken var god. :)
#24 Mr Sartorial säger
2010-03-05 20:42 - Anmäl

Förvånansvärt bra inlägg där Gustaf
#25 J säger
2010-03-05 20:54 - Anmäl

#23: Jag har varit där och tyckte det var väldigt trevligt att titta på alla mänskliga statyer. Visst är den full av turister och runt större matcher därför full av den värsta sortens turister, fotbollsfans! :)

Men ja, tyvärr verkar ju värme och foppatofflor gå hand i hand idag... :)
#26 Andrew säger
2010-03-05 21:05 - Anmäl

Herr Sartorial, din blogg är den tråkigaste jag har sett vid sidan om Hemmets journals mammablogg. Kan du vara snäll att sluta hänvisa till den.
#27 Mr Sartorial säger
2010-03-05 21:06 - Anmäl

Har jag nämnt att jag har en blogg i världsklass? Ta en titt och njut av allt vackert
#28 Wictor säger
2010-03-05 21:21 - Anmäl

#21 Självklart. Undrar dock vilka som kommer skicka in bilder. Jag skulle aldrig göra det men finns väl folk som tycker det är kul att vara på bild och i centrum.

Om det kom in riktigt bra bilder däremot så skulle det vara roligt.
Tyvärr tror jag inte vi har så många aktiva läsare på Manolo som klär sig tillräckligt bra. Å andra sidan kanske det skulle få fler aktiva här..
#29 Bitter säger
2010-03-05 21:40 - Anmäl

Tror det skulle funka att göra några gånger. Jag skulle kunna tänka mig att skicka in några bilder men tror det skulle bli svårt att det att gå runt en gång en längre tid. Det skulle kräva en större läsarkrets, det finns ju trådar på styleforum som är gigantiska där folk lägger upp bilder på sig själva. Det skulle var kul att se någon plocka ut guldkornen där eftersom 80-90% är skit. Kanske skulle bli något liknande.
#30 Wictor säger
2010-03-05 21:58 - Anmäl

#29 Jajjamensan. Man kan skicka in bilder, och sen kan Olof lägga upp de han tycker "platsar" varannan vecka eller i slutet varje månad.

Roligast skulle det nog vara om Olof valde teman till.

Äsch. Vet inte hur bra den här idén är egentligen. Skulle kunna bli patetiskt fånigt eller bra. Jag har ju faktiskt ingen aning om hur stor del av läsarna som klär sig bra, och faktiskt kan tänka sig skicka in bilder. Viktigaste är ju att Olof inte väljer bilder fastän de inte passar här oavsett hur snyggt det nu må vara.
#31 Bitter säger
2010-03-05 22:17 - Anmäl

Inser nu att det kanske skulle bli lite elitistiskt, lite svårt för Olof att sitta och välja vem som platsar eller inte. Men hade varit kul att se om det funkade på någon sätt.
#32 Hösnuva? säger
2010-03-05 22:21 - Anmäl

#29: Finns en jättebra sammanfattning till Styleforum-trådarna här:

http://www.styleforum.net/showthread.php?t=103043&page=144

Nästan bara från "Men's Clothing"-delen, dock.
#33 Entusiast säger
2010-03-06 00:29 - Anmäl

1. Veckans outfit är det egentligen inget på i sig, det är främst frekvensen som är problemet. Ha månadens outfit, så kan du göra färre och mer genomtänkta outfits. Det är ju det folk vill ha, upprepningen är det som beklagas.

2. Om folk själva skulle få skicka in tror jag dels man skulle riskera, som nämnts, såväl spydiga kommentarer som risk för försämrad kvalité. Som ett engångsföretag, en artikelserie, där outfits kunde röstas fram, hade det nog kunnat fungera. Det skall ju heller inte bli så att du lägger tid på inskickssortering framför artikelskrivande.

3. Gillade denna outfiten skarpt faktiskt. Träffar precis rätt balans mellan uppdressad och casual i min mening. Kostumen oerhört snygg, såväl i färg som material och tjocklek. På det hela taget: enkelt men träffande, med en sofistikerad touch.

4. Mr. Sartorial: Din blogg kan nog bli något. Kändes lovande. Trägen vinner.
#34 Mr Sartorial säger
2010-03-06 07:13 - Anmäl

#33, tack för de vänliga orden. Har ändrat designen på bloggen - lite ljusare och lättillgänglig - senaste inlägget handlar om en av världens enligt min mening bäst klädda män Hidetoshi Nakata - ta en titt om du har lust.
#35 Andrew säger
2010-03-06 07:32 - Anmäl

Mr Sartorial,

Världens bäst klädda man skulle alltså vara Herr Nakata? Bluffen är avslöjad. Nu är jag fullständigt övertygad om att du drivit med oss hela tiden.
#36 Mr Sartorial säger
2010-03-06 08:04 - Anmäl

#35, var kommer alla fåniga idioter ifrån?:) Tack och lov så är det inte allt för ofta man stöter på dem. Nakata är en man som jag verkligen högaktar när det gäller stil, oavsett om vi talar klassisk eller snyggt casual. Han har blivit utsedd av bl.a. Vogue och Esquire som en av världens mest välklädda män. Han har en oantastlig smak. PUNKT. Fråga: VAR kommer de ifrån?
#37 Achibald säger
2010-03-06 09:34 - Anmäl

Jag får en känsla av att bloggsveriges läsare behöver släppas ut på vårbete, eller liknande? Kommentarerna tenderar allt oftare att glida över i inbördes uppgörelser och smågnäll.

Skriver själv ett och annat blogginlägg, och känner att det är svårt att ens hamna i närheten av den genomgående kvalitet Manolo erbjuder.

Gällande veckans outfit tycker jag inslagen är inspirerande. Sen är de väl givetvis färgade av sammansättarens personliga smak och stil? Jag reagerade på att en udda byxa och kavaj i till synes "samma" färg användes i inlägget ovan? Detta då det för det mesta skiljer i färgnyans mellan plaggen.
#38 O säger
2010-03-06 09:50 - Anmäl

Jag håller inte med om att kläder inte kan inspirera utan en kropp. Inspererar aldeless utmarkt enligt mig. Kläder kan däremot inte insperera utanfor sitt sammanhang. Perfekta "outfits" kan bli totalfiaskon om de inte bars under ratt omständigheter. Jag efterlyser outfitts med en historia. En regnig höstdag pa landet. Hiking med grabbarna. Middag med frugan i tropicerna. Lite fantasi och mer varieernande teman. Hade vari kanon.

My 10 cents.
#39 Matt säger
2010-03-06 11:47 - Anmäl

Jag tycker att du ska hämta inspiration från Industribolagets sätt att presentera en outfit, med en story eller liknande. Det jag saknar i nuläget är att kläderna inte är förankrade vid något.
#40 Jonas säger
2010-03-06 14:57 - Anmäl

#39, kolla gamla veckans outfit - tror det var innan Olof gjorde dem. Då hade det en förklarande text.

#Gustav i Lund - lust att ta en öl, sauna relaxa med mig någon dag? Endast klädd i oskuren frotté.
#41 Andreas Weinås säger
2010-03-06 17:38 - Anmäl

jag gillar skorna iaf..
#42 Entusiast säger
2010-03-06 19:56 - Anmäl

@Archibald: The Drones Club måste jag säga, trots din egen ödmjukhet, står ut vad det gäller såväl kvalité som layout. Manolo är förvisso snäppet vassare, men ni är inte långt efter. Keep it up!
#43 LT säger
2010-03-07 03:41 - Anmäl

Lägg inte ned "veckans" !!
Det är huvudanledningen till att kika in en gång i veckan.
Bra bilder. Bra också att webhänvisning finns.
De som tycker det är tradigt, enahanda eller vad det nu är som skaver kan helt enkelt låta bli att kolla !
Vik inte ned dig för "busy bodies" med klara inslag av läktarexpertertis (de skulle vilja själva, men kan inte..)
#44 Jens J säger
2010-03-07 09:14 - Anmäl

Tycker det var en bra idé som någon skrev att köra lite genomgångar på aktuellt utbud i vanliga svenska butiker. Mycket av det man ser i veckans outfit är annars antingen vansinnigt dyrt, svårt att få tag på eller både och.

En räd i mainstreamkedjorna, som är tillgängliga för oss som inte bor i Stockholm, med tips på de fynd som finns med jämna mellanrum hade varit trevligt.
#45 Whedda säger
2010-03-07 09:32 - Anmäl

Jag tror inte manolo hade varit vad det är om man hade begränsat sig till mainstreamkedjorna. Det är helt enkelt upp till var och en att hitta varianter på de dyra och oåtkomliga plaggen som finns på sidan. Det är ingen köpguide! Det handlar om inspiration och i vissa fall kan man inte fuska och köpa samma känsla från MQ. Eller se Rizzo som ett substitut till Sutor Mantellassi.
#46 Whedda säger
2010-03-07 09:38 - Anmäl

Det skulle eventuellt fungera på kortsiktiga catwalktrender där lågpriskedjorna är relativt uppdaterade men de mode som jag upplever att manolo förespråkar handlar ju snarare om genuint hantverk, fina kvaliteer och klassisk design. Detta hade aldrig kunnat återskapas med plagg från de svenska kedjorna.
#47 Joe säger
2010-03-07 14:01 - Anmäl

Varför inte låta svenska butiker sätta ihop outfits utifrån sitt eget sortiment och skicka in?
#48 Capstan säger
2010-03-07 14:11 - Anmäl

Du gör ett bra jobb Olof!

Saknar dock att du allt för ofta hänvisar till samma märken vilket är lite trist.
Det finns många producenter där ute av fantastisk kvalité som aldrig nämns enbart för att de inte finns i Sverige.
Syns väldigt tydligt i vissa kretsar att de läser din blogg och klär sig slaviskt efter dina råd vilket är lite humoristiskt!

Vi svenskar tenderar allt för ofta att inte våga vara personliga i vårt klädval utan följer gärna trender och märken som är i ropet för tillfället.

Låt mig ta ett klassiskt exempel på en outfit i Manolo:
Rock: Macintosh
Kavaj: Ralph Lauren
Skjorta: Gieves & Hawkes
Byxor : Incotex
Skor: Tod´s

Lite mer bredd tack!
#49 clas säger
2010-03-07 18:49 - Anmäl

Mr Sartorial - käften.

Olof - När nu Delvaux gör en mörkbrön dokumenthållare, kan du inte bara ta den då istället för att tjafsa med någon jävla nougat? så slipper vi tala mer om det sedan..
#50 Mr Sartorial säger
2010-03-07 19:21 - Anmäl

#49, antar att en snubbe som oroar sig för en dokumenthållare inte är direkt livsfarlig....:(
#51 Tobias säger
2010-03-08 09:42 - Anmäl

Jag ser gärna att veckans outfit finns kvar i dagens form. Den varierar ju med årstider och representerar en viss typ av stil som många läsare uppskattar. Jag saknar dock exempel på inköpsställen och priser. T ex på kavajen denna vecka.
#52 Heidelberg säger
2010-03-08 23:07 - Anmäl

Fasen va många som är på Mr Sartorial NU när han börjar bli lite vettig. Var var ni när han spammade kommentarsfälten med reklam för sin blogg? Ni skulle gnällt på honom DÅ, inte nu när han börjar tillföra något.
#53 polacoloco säger
2010-04-21 20:51 - Anmäl

riktigt torr
Nedanstående fråga hjälper oss att hålla spam borta från sidan.

Vad blir sextio plus tre? Skriv svaret i siffror:

Registrerar du dig och loggar in behöver du inte ange Captchan ovan när du skriver en kommentar.

Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden Captoe Bal, Brown Calfskin

Läs mer

Permanent Style

Casual, summer, office attire

Läs mer

Shoegazing

Guide – Patinering med läderfärg

Läs mer

The Sartorial Doctrine

Berg & Berg

Läs mer

The Armoury Lightbox

The Carmina section at The Armoury NY

Läs mer
Från Instagram

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen