Manolo logotype

Nya Oscar Jacobson

Bild 313590

Reportage: I september 2007 skrev Manolo om nya Oscar Jacobson. Då var planen att sudda ut gubbstämpeln och ge märket mer pondus. Med nya ägare och en helt ny ledning tycks märket nu drygt två år senare göra om samma resa.
- Den här gången har vi varit mycket konsekventare. Förändringen sker från grunden med allt från en ny byx- och kavajsilhuett till nya egenutvecklade tyger, säger Roger Tjernberg VD för Oscar Jacobson.

Vårkollektionen som i skrivande stund är på väg ut till butikerna är ett första resultat av märkets förändringsprocess. Hösten kommer innebära ännu större förändringar med bland annat en helt ny kavajkonstruktion, samarbete med Loro Piana och en ytterligare underkollektion.
- Sett till vår position är det inga dramatiska förändringar. Vi fortsätter att vara ett företag med fokus på konfektion. Stilmässigt händer det dock rätt mycket där vi har stärkt vår grundkollektion och adderat nya delar för att bli så heltäckande som möjligt. För kommande höst introducerar vi ett nytt koncept som vi kallar för Sartorial Leisure där vi tagit in lite workwear-influenser med tvättade tyger och helt okonstruerade kavajer. Sedan har vi skapat en exklusiv underkollektion tillsammans med Loro Piana där vi använt oss av en full kanvas-konstruktion, berättar Roger.

Den största övergripande förändringen ligger i kavajen och byxornas silhuett. För byxorna har märket anammat ett smalare snitt med en något lägre midja. Kavajen har fått sig en rejäl förändring med smalare ärmar och en något kortare silhuett, men framförallt en ny axel:
- Att skapa en mjukare axellinje har varit en väldigt viktig del för oss. Vi kände att den uppbyggda och relativt orörliga axeln som länge dominerat modebilden började kännas väldigt omodern. Därför har vi tittat mycket på de neapolitanska skrädderierna som är kända för sin mjuka silhuett. Det är en väldigt svårt detalj att få till eftersom det kräver större precision där man använder ett mjukare belägg för att forma axeln. Fördelen är att axeln blir mycket rörligare och lättare samtidigt som den blir mer kroppsnära, säger Roger.

Går det att få till en mjuk axel utan att sy för hand?
- Det jag tycker är spännande att vi faktiskt lyckas att skapa en naturlig känsla för en storskaligare produktion. För oss är det viktigt att kvalitén är jämn vilket är omöjligt att få till med handsydd konfektion. På gott och ont naturligtvis för känslan blir aldrig riktig densamma.

Idag sys alla era kläder i Litauen. Vad betyder tillverkningslandet för slutprodukten?
- Jag har varit med och sett hur produktionen flyttas från Sverige till Finland, Portugal, Östeuropa och nu Asien. Sanningen är att kvalitén blivit mycket bättre, medan priset är relativt oförändrat. De tillverkare som benhårt höll fast vid att producera i Sverige tvingades till slut förenkla sina plagg till grad att de blev intetsägande och förlorade sin själ. I nuläget är vi väldigt nöjda med kvalitén på vår fabrik och dessutom är avståndet till Litauen väldigt kort viktigt är viktigt för att vi skall kunna ha en överblick över produktionen.

Bild 313591
Ytterrock i kashmirtyg från Loro Piana. Polotröjan i 100% kashmir är även den tillverkad av den välrenommerade ull- och tygleverantören.

Roger pratar varmt om företagets arv och unika kunskap. Men finns det egentligen någon substans i det när konfektionsindustrin försvann för över 30 år sedan?
- På 60-talet låg faktiskt Sverige i framkant när det kom till konfektion och framförallt den moderna tekniken med fixerade plagg. Vi hade en rykte om att göra snygga och följsamma plagg. Våra mönsterkonstruktörer var världsberömda. Jag minns när jag jobbade på Tiger med en mönsterkonstruktör som hette Leif Menfors. Han hade rena rockstjärnestatusen när han åkte runt till tillverkare i Europa. Minns att vi besökte Chester Barrie och han hämtades upp i en Rolls Royce. Mycket av den kunskapen finns faktiskt kvar i Oscar Jacobson idag. Vi har anställda som vet exakt hur ett mellanlägg, ett knapphål eller ett belägg beter sig och vad som krävs för att få till alla detaljer tillsammans. Det finns en kultur och enorm kunskap i Oscar Jacobson vilket gör arbetet tacksamt. Det gäller bara att man gör något vettigt med den.

Konstruktionsmässigt arbetar Oscar Jacobsson i nuläget med fyra typer av konstruktioner; en fixerad där bröstpartiet pikeras för hand, en halv kanvas med flytande mellanlägg för slag och bröstparti, en full kanvas samt en helt ofodrad konstruktion utan mellanlägg. Prisbilden sträcker sig från 3000 till cirka 8000 kr för en kavaj.
- 90% är av vår försäljning är fixerade plagg och vi arbetar ständigt med att förbättra denna teknik. Det har hänt mycket med mellanläggen som idag är väldigt följsamma och hållfasta. Sedan är det kul att kunna erbjuda halv och full kanvas för något mer initierade kunder. Den okonstruerade konstruktionen är helt ny för i år och något vi tror starkt på. Men det är också en teknik som kräver väldigt mycket av tillverkare och inte minst mönsterkonstruktören. Passformen måste vara rätt från början.

Vad är det som får er att satsa på den ofodrade stilen?
- Det är dit vi ser att herrmodet rör sig. Det är ingen hemlighet att vi inspirerats mycket av italienska märken som Boglioli och Brunello Cucinelli, som förändrat modebilden med sitt naturliga formspråk. Det innebär en ganska stor kontrast till märken som Dior och Gucci som dominerade för några år sedan. Men vi märker att dagens kunder vill ha allt från en klassisk businesskostym för kontoret till en ofodrad manchesterkavaj för att gå och kolla på fotboll i.

Med full kanvas-kollektionen närmar ni er prismässigt många av de italienska märkena. Vad är argumenten för att välja Oscar Jacobson framför exempelvis Corneliani eller Caruso?
- Vi skiljer oss något från många av de italienska tillverkarna genom att ha en något mer skandinavisk passform och silhuett. Sedan har vi prismässigt ett bredare utbud, speciellt sett till vår baslinje. Samtidigt tycker jag vi håller en väldigt hög detaljnivå. Exempelvis vändsys alla byxor för att få en cleanare look. Alla kavajer har pikerade bröst för en bättre följsamhet, plus att vi använder uteslutande tungfoderlösning vilket kräver mer tyg. Nu när vi fått till en bättre passform är det sammantaget ett klart konkurrenskraftigt varumärke. Det finns fantastiska italienska tillverkare, men där brukar prisbilden också vara något högre.

Bild 313592

Bild 313593
Insidan på märkets nya okonstruerade kavajer.

Till kommande höst lanserar märket ett samarbete med tygleverantören Loro Piana. Märkena har tillsammans utvecklat unika tyger för en mindre kollektion av kostymer, kavajer, - ytterrockar och tröjor. Bland annat syns en tygkvalité som kallas för Cashmere Wish som består av 85% kashmir och 15% super 170-ull. Konfektionsdelen använder full kanvas-konstruktion och priset är från cirka 8000 för en kostym.

Tygerna har varit en viktig del i förändringen där Oscar Jacobson i betydligt högre utsträckning från tidigare valt att ta fram egna tyger. I höstkollektion är 70% av tygerna specialframtagna för märket.
- Detta har varit viktigt för att ge märket en unikhet. Fördelen är också att vi kan färgkoordinera kollektionen på ett bättre sätt. Vill vi ha en viss ton av beige genomgående i hela kollektionen kan vi få det, vilket är viktigt för att kunna presentera kläderna i butik. Samtidigt har vi sagt att vi kommer absolut inte göra några pajastyger utan vi vill vi hålla det klassiskt. Vi har kollat mycket i äldre tygarkiv och utifrån det tagit fram klassiska mönster i modern tappning. Dessutom jobbar vi främst med de italienska väverierna som har en fantastisk känsla för färg och lätthet i tygerna.

Vid sidan av kostymer och kavajer består Oscar Jacobsons utbud även av skjortor, tröjor, slipsar, halsdukar och näsdukar. Till hösten lanseras även en mindre väskkollektion.
- Detta kommer inte att bli vår huvudsyssla, men det är viktigt idag att kunna presentera en samlad look. Jag tror tiden med livsstilsmärken där kunder köper allt från topp till från ett och samma märke är förbi. Dagens kunder vill själva skapa sig en stil. Vi ser detta mer som ett sätt att presentera kollektion som en helhet sedan får kunden själv välja de delar han gillar.

Vårkollektionen har fått bra respons och försäljningen ökade med 16% från föregående år. I skrivande stund pågår försäljning till hösten. En viktig del i arbetet är att hitta nya butiker för märket, vilket Roger menar grundar sig i en enda sak.
- I slutändan handlar det om att tillverka riktigt bra kläder. Vi kan aldrig tvinga på en butik att sälja våra kläder. Nu känner vi dock att vi har en väldigt konkurrenskraftig kollektion som är intressant för en bred målgrupp, avslutar Roger.

Bild 313594

Bild 313595

Bild 313596

Bild 313597
Delar av Oscar Jacobsons samarbete med Loro Piana.

Bild 313598
Vändbar väst i quiltat nylon och flanell. Finns även i en jackmodell.

Bild 313599
Regnrock i vaxad bomullskvalité.

Bild 313600
Roger Tjernberg (VD) och Johan Möller, försäljningschef Oscar Jacobson.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Kavaj Kostym

Andra artiklar om varumärkena: 120%Linen Loro-Piana Oscar-Jacobson
#1 Wijk säger
2010-02-25 13:36 - Anmäl

Helt ärligt så tycker jag faktiskt att detta ser lovande ut.
#2 Wictor säger
2010-02-25 13:46 - Anmäl

#1 Jag tycker också att det ser lovande ut. Kul med fullkanvas-konstruktion för under 10'000kr.
#3 Bitter säger
2010-02-25 13:50 - Anmäl

Ja säger jag bra . FAN VA ROLIGT. Man känner sig nästan lite stolt över att vara svensk. Tycker det ser mycket lovande ut.
Sen är det ju svårt att se på bild. Men det måste ju vara ett steg i rätt riktning.
#4 Joe säger
2010-02-25 14:43 - Anmäl

Visst, det ser betydligt roligare ut än vad OJ varit tidigare. Men jag har svårt att hitta ett tröttare varumärke än Oscar Jacobsson.
#5 Micke N säger
2010-02-25 14:53 - Anmäl

Ja jag håller med såklart att det låter bra. Tyvärr kan ju allt låta bra med skickliga säljare. Lever det upp till förväntningarna så är det kul.
#6 Jocke säger
2010-02-25 15:05 - Anmäl

Olof,

Det både låter och ser bra ut, men hur är känslan? Fick du möjlighet att känna på/testa några kavajer t.ex. ?
Är väldigt nyfiken på om det är prisvärda plagg eller om den lilla mellanskillnad som verkar återstå upp till de italienska motsvarigheterna är värt det?
#7 Gabe säger
2010-02-25 15:36 - Anmäl

Ser väldigt lovande ut! Men får man be om översättning för en mindre kunnig? " ...vändsys alla byxor för att få en cleanare look. Alla kavajer har pikerade bröst för en bättre följsamhet, plus att vi använder uteslutande tungfoderlösning vilket kräver mer tyg..."
Vändsys? Pikerade? Tungfoderlösning? Jag fattar nada....
#8 En Pojke säger
2010-02-25 17:01 - Anmäl

Loro Piana, jaaaaaaa!
#9 Andrew säger
2010-02-25 17:05 - Anmäl

Det är småroligt att läsa denna typ av texter.

"Den okonstruerade konstruktionen" är mitt favoritcitat i denna artikel.
#10 oscar säger
2010-02-25 17:13 - Anmäl

Håller med Gabe! Ser väldigt lovande ut men förstår tyvärr inte alla begrepp. "Den okonstruerade konstruktionen..." ??
#11 lano säger
2010-02-25 17:59 - Anmäl

Ser väldigt lovande ut!
#12 lano säger
2010-02-25 18:02 - Anmäl

Jag misstänker att det ska stå 'ofodrad konstruktion'. Däremot har jag ingen aning om vad pikérat bröst, vändsydda byxor eller tungfoder betyder...
#13 Olof säger
2010-02-25 19:26 - Anmäl

Okonstruerad konstruktion innebär att kavajen helt saknar mellanlägg och foder (frånsett ärmarna då). En ofodrad kavaj har ofta mellanlägg, bara att den saknar innerfoder. Sedan finns ju även halvfodrade kavajer som har foder ner till ungefär bröstpartiet.

Pikerat bröst innebär att mellanläggen i kavajens bröstparti sys fast istället för att de fixeras med lim. Detta skall ge mer shape i bröstet. När byxor vändsys innebär det att foder och fickor i byxans insida sys ut-och-in för att sedan vändas rätt innan de slutligen sys fast i själva linningen. Detta är något mer tidskrävande, men ger mindre synliga sömmar och en nättare känsla. Tungfoder på kavajen är en typ av foderlösning som syns på femte bilder uppifrån.
#14 Wictor säger
2010-02-25 19:30 - Anmäl

En fråga till dig Olof.

Kommer de kostymer med kanvas-konstruktion ha billiga plastknappar eller satsar de på lite mer genuin känsla med knappar i horn osv?
#15 Henrik säger
2010-02-25 19:33 - Anmäl

På tiden att företaget inser att "konfektion" är ett budgetalternativ och inte något man eftersträvar. Helkanvas låter lovande. Låt se om de fortsätter med plastiga knappar, tyger i 95% bomull och axelvaddar av skumgummi...
#16 Olof säger
2010-02-25 19:33 - Anmäl

Wictor - Av det jag såg så var det främst hornknappar som på sjätte bilden.
#17 andreas säger
2010-02-25 19:51 - Anmäl

Spännande! Skall bli roligt att prova de nya modellerna när de kommer ut i butik och se om de kan konkurera med de billigare italienska tillverkarna. Personligen är snittet och detaljerna viktigare för mig än vem som tillverkat tyget. Kashmir är ett fantastiskt tyg men i ett par kostymbyxor är det på gränsen till för känsligt.

Oavsett tycker jag att OJ sätter press på de övriga svenska konfektionstillverkarna typ Lindeberg och Tiger vilket lär gynna konsumenterna.
#18 BlingDawg säger
2010-02-25 20:17 - Anmäl

Smart av OJ att satsa på bra tyger och konstruktioner. Känns som att det ligger helt rätt i tiden!

Jämför med Tiger och Morris, som också är svenska märken med en mer eller mindre "anrik" historia (tror att Morris varit Kungl. Hovleverantör en gång i tiden) men som satsade mer på mode och passform än på kvalitet vid "pånyttfödelsen".

Tror att det blir svårare för dessa märken att hoppa på "kvalitetsvågen" såhär i efterhand. Detta eftersom prisnivån redan ligger högt i förhållande till vad man får.

Tiger har dock gjort mycket för att slimma silhuetterna på stan bland yngre kostymbärare vilket de ska ha tack för! Kvaliteten däremot... njaae
#19 BlingDawg säger
2010-02-25 20:20 - Anmäl

Sedan är väl Tjernberg Tigers gamle VD om jag inte minns fel..
#20 Andrew säger
2010-02-25 20:50 - Anmäl

#15 Henrik,

Du borde läsa in dig på ordet konfektions betydelse innan du använder dig av det.
#21 glenn säger
2010-02-25 21:02 - Anmäl

#18:
Hovleverantör?

Startades 2004:
http://www.emfas.se/company/S-5566572649-42657965/3


Huvudkontor i Borås ("Stockholm" i loggan till trots)
http://www.morris.se/contact.html
#22 glenn säger
2010-02-25 21:04 - Anmäl

(och så vitt jag vet så har inte nuvarande ägare någonting att göra med de tidigare what so ever)
#23 buffett säger
2010-02-25 21:19 - Anmäl

Ser mycket lovande ut, men ärligt talat när priset närmar sig 10k för en kostym köper jag hellre riktigt italienskt, typ mabro, än litauiskt, oavsett hur grymt tyget och passformen i OJ är.
#24 Wictor säger
2010-02-25 21:44 - Anmäl

#22 Förstår hur du känner. I öronen hos en klädintresserad man låter det inte lika bra.. resultatet kan nog ändå bli riktigt bra. Framförallt kan det vara kul med fler valmöjligheter! Fler märken som riktar sig till mig!
#25 Tobias säger
2010-02-25 22:12 - Anmäl

När kommer dessa ut i handeln?
#26 Daniel säger
2010-02-25 23:52 - Anmäl

Nyss fick Handelsstudenter skäll för att de klär sig likadant. Nu hyllar vi OJ för att de vill göra kostymer med för kort skört på kavajen och smalare siluett på byxorna. Som allt annat på bloggen ;)
#27 BlingDawg säger
2010-02-26 08:05 - Anmäl

Till Glenn.
Morris i dess nuvarand form må vara reggat i Borås. Gamla varumärket Morris har dock lite anor. Fråga farfar så ska du få höra :-)
#28 Wictor säger
2010-02-26 13:06 - Anmäl

#26 haha ja, fast.. varje gång ett varumärke tar ett steg i rätt riktning (dvs. mot mig) blir jag glad även om de inte går hela vägen.

Mer ska jag inte säga, får se vad jag tycker om deras kläder när jag väl får se, känna och prova dem själv.
#29 Archibald säger
2010-02-26 13:15 - Anmäl

Smalare benvidd och lägre midja. Vill man ta ett steg bort från det klassiska, mot mode och trend?

Det vore hur som helst roligt om det blev något bra av satsningen.
#30 Olof säger
2010-02-26 13:24 - Anmäl

Archibald - Jag skulle inte säga att smalare benvidd och lägre midja på något sätt är mode eller trendigt idag. Känns snarare rätt standard. Eller vad säger ni andra? Jag vet iaf ingen som vill ha helt raka eller särskilt höga byxor för den delen idag. :)

Sedan kan det vara värt att poängtera, vilket artikeln kanske är något otydlig med, att det handlar absolut inte om superslimmade silhuetter utan det är fortfarande rätt klassiskt.
#31 Jocke säger
2010-02-26 18:50 - Anmäl

Är så innerligt trött på alla märken som hux flux efter Olofs artikel ska börja surra om full canvas...
J.L, Oscar Jacobson och nu senast nåt holländskt skit med produktion i kina... Fortsätt sälja limmade kavajer i 3-tusen kronors klassen. Ingen vill lägga mer än så på era kavajer...

Forza Italia!
#32 Paul W säger
2010-02-26 19:12 - Anmäl

Oscar Jacobson är väl kanske mest känt som Sveriges mest felstavade klädmärke. "Jacobsson" och "Jacobsen" är ganska vanliga tabbar. Och så har vi sammanblandningen med Oscar of Sweden. Inte ens Olof klarade sig felfri!

Annars gillar jag OJ. Rätt bra kvalitet och passform för oss som är långa och smala.
#33 Jonas säger
2010-02-26 23:49 - Anmäl

Ni tycker säkert jag är redan på helspänn och måste slappna av men slimmade kostymbyxor med låg midja och superslimmade kavajer med nätt axel är så jävla fult. Jag fattar inte vad folk som tar på sig sådant tänker.
#34 Jonas säger
2010-02-26 23:53 - Anmäl

För att inte tala om fula skor, för korta byxor och allt annat. :( :( :(
#35 Manolo.se » Arkiv » J.Lindeberg AW 2010 säger
2010-02-27 12:04 - Anmäl

[...] tal om svenska märken som genomgår en totaltransformering. J.Lindeberg utvecklar med sin kommande höstkollektion, den andra under chefsdesignern Pierangelo [...]
#36 Mrsartorial säger
2010-02-27 12:37 - Anmäl

Svårt att bedömma kvalitén på produkterna, erfarenhetsmässigt så brukar det vara lite si och så pga att hantverksmässigheten är svår att upprätthålla i just denna prisklass. Mitt förslag är att man överväger alternativet bespoke, du får en produkt som håller längre, sitter bättre och till ett pris som på sista raden kanske tom är lägre. När jag säger lägre så slår jag ut summan på alla år man kan förvänta sig att en handsydd produkt håller samt det faktum att perfekt passform också har ett värde.
#37 Garderners delight säger
2010-02-28 08:31 - Anmäl

OJ har länge varit synonymt med klassiskt tidlös konfektion och av god kvalitet särskilt i jämförelse med de prismässiga alternativen. Nu förändrar man synen på OJ och likriktar stilen vilket jag beklagar eftersom OJ behövdes så som de levde sitt konfektionsliv. De finns tillräckligt med utbud av låg midja, smal passform, (för) korta kavajer och anorektiska ideal. Lustigt, men ägarbytet för tankarna till hur begränsad världen kan vara lite som med tränarna i hockey eller fotboll - de turnerar mellan de olika lagen. Positivt tycker jag dock att samarbetet med Loro Piana är men spm framgått kommer OJ:s prisnivå som så ofta när det handlar om kosmetiska förändringar att stiga.
#38 Bear säger
2010-03-01 16:50 - Anmäl

Varumärket och loggan känns för trött och tråkigt för att man ska vilja betala för det.
#39 Jonas säger
2010-03-01 17:37 - Anmäl

#36 du har redan lagt på dig din obligatoriska viktökning alla män får? Hellre bra konfektion som man ändrar än dålig bespoke. Sedan så får man alltid ta i beräkning att det inte är en kostym så varför exkludera ett märke när man kan köpa en därifrån för att testa. Jag tror OJ inte är dåligt.
#40 Niklas säger
2010-04-01 10:50 - Anmäl

Måste säga att byxan ser riktigt trevlig ut. Var inne på Jupiter i sturegallerian och prövade en marin blå udda byxa. Byxan känns riktigt bra faktiskt, med låg midja och smalare fotvidd. Därtill en 2,5-3cm slag som en extra touch. fortsätter kollektionen såhär är det faktiskt tummen upp för OJ.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Simpson London leather goods – Factory...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Business News: Swiss Watch Exports...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen