Manolo logotype

Glasögonfrossa

Bild 313434

Det var länge sedan ämnet glasögon behandlades här på Manolo. Därför bjuder dagens artikel på tio stilfulla bågar. Från excentriska arkitektbågar till diskreta businessglasögon.

Bild 313435
Helrunda bågar i underbart brunspräcklig färg. Anglo American.

Bild 313436
Tom Fords bågar är liksom kläderna sprängfyllt laddade med attityd. Samtidigt med en väldigt sofistikerad och inte sällan retroinspirerad känsla. Tom Ford TF5116.

Bild 313437
Markerade bågar i brunspräcklig färg från brittiska glasögoninstitutionen Cutler & Gross.

Bild 313438
Sofistikerat rund båge med något transparent känsla. Hamburger Eyewear Jan. Tack Brillor.blogg.se för tipset!

Bild 313439
Moscot Lemtosh. Klassiker som alltid håller.

Bild 313440
Många modemärken som tillverkar glasögon väljer att lägga mer krut på logotypen än bågarnas form. Paul Smith är ett härligt undantag med tidlösa bågar och subtil lekfulla detaljer. Paul Smith Walsh.

Bild 313441
En något rundare och kraftigare variant från Oliver Peoples som tillverkar Paul Smiths bågar. Oliver Peoples Barrie.

Bild 313442
Persols bågar är lika tidlösa som klassiska. Tänk dock på att den smala formen kan ge ett något kompakt intryck, speciellt till personer med smalt och avlångt ansikte. Persol PO2937V.

Bild 313443
Färgstarka bågar med snygga metallskalmar. Ray-Ban RB5111

Bild 313444
Här en liknande gul modell med något rundare form från Polo Ralph Lauren. Polo Ralph Lauren PO9258.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Accessoarer Glasögon

#1 Fredrik II säger
2010-01-25 16:39 - Anmäl

Lemtosh är riktigt fina! Skulle nog passar fint till en Mad Men-inspirerad outfit.
#2 EAH säger
2010-01-25 17:17 - Anmäl

Ralph Laurens gula bågar ser riktigt fina ut.
#3 GB säger
2010-01-25 17:38 - Anmäl

Bara en icke-rund variant? Lite synd, passar tyvärr inte alls i runda glasögon
#4 IV säger
2010-01-25 17:41 - Anmäl

Jag har lagt märke till att merparten av de presenterade bågarna påminner mycket om den typ av glasögon som Olof själv föredrar att bära. Runda färgstarka bågar. Dessa fungerar väl för Olof men passar inte alla ansiktsstyper.
#5 Entusiast säger
2010-01-25 18:55 - Anmäl

Man kan knappast klandra Olof för att lägga upp bilder som han själv tycker är snygga. Det är ju ändå för att man är likasinnad som man besöker just hans blogg.

Inte desto mindre hade jag gärna sett ett par helstålbågar exempelvis.
#6 åsa säger
2010-01-25 19:32 - Anmäl

Väldigt fint urval i den här stilen som Manolo gillar. Inspirerande bilder! Ett stort sortiment stilrena, manliga metallbågar har tex Götti www.gotti.ch och Mykita www.mykita.com
#7 Gäst säger
2010-01-25 19:40 - Anmäl

Ja, va fan, läs en tysk modeblogg om ni föredrar fyrkantiga mainstreambågar. Här är det, som tur är, sofistikerat modemedvetet som gäller.
#8 Robin säger
2010-01-25 20:29 - Anmäl

Poängen här är väl att dessa bågar inte passar alla ansiktsformer, själv har jag ett smalt (och förbannat snyggt ansikte) som definitivt inte skulle passa ihop med dessa bågar. Har inget med mainstream eller sofistikerat mode att göra...
#9 Gäst säger
2010-01-25 21:14 - Anmäl

Re 7 Läs kommentaren av Robin och du kanske inser hur pinsam din kommentar är. Flertal snygga bågar men urvalet är väl likriktat mot en viss typ av ansiktsform (läs Olofs egen).
#10 andreas säger
2010-01-25 21:56 - Anmäl

Re 8 & 9: Varför hänger ni över huvudtaget här om ni blir provocerade av den stil som präglar bloggen?

Jag tror defenitivt att ni passar i dessa bågar som visas ovan. Det finns garanterat olika storlekar för varje glasögonbåge också.
#11 Per säger
2010-01-25 23:53 - Anmäl

Nå, huruvida man anser att en båge passar ens ansikte eller ej har mer än med standardreglerna att göra. Själv föredrar jag att bära bära tunna acetatbågar, rundade, fyrkantiga, sexkantiga, det viktiga för mig är att bågarna har bra höjd (Alain Mikli har haft litet för stort inflytande över trendutvecklingen bland bågar och dagens trender måste ses som en reaktion mot de snäva fyrkantiga bågar som dominerat tidigare). Jag tycker exempelvis också att tjockare rundade bågar verkligen är snyggt men det passar inte mig, inte för att det inte passar ansiktsformen, utan för att det inte är jag.
Man kan förstås ha lite mer variation, och vi kommer säkert få se fler metallbågar (det finns ju två kombinationsbågar här) även på Manolo.
Sen håller jag inte med GB om "bara en ickerund variant". De flesta bågar här skulle jag placera någonstans emellan runda och fyrkantiga. Cutler & Gross och Paul Smith här anser jag är mer fyrkantiga än runda, men det kanske är en fråga om perspektiv...
#12 GB säger
2010-01-26 06:38 - Anmäl

#11 Per Jo det är nog en liten fråga om perspektiv :)
Själv köpte jag en liknande båge som Persols fast från Oliver Peoples
#13 Olof säger
2010-01-26 08:11 - Anmäl

Det blir självklart lite så att jag väljer bågar som jag själv gillar. Om jag skulle försöka tillfredställa alla så tror jag detta skulle bli en väldigt slätstruken sida. Där är ju också era tips väldigt viktiga så att smaken blir lite bredare än bara min personliga.

En sak som jag märkt är att ganska många har väldigt klara uppfattningar över vilka bågar de passar i. Många som principiellt avfärdar runda eller fyrkantiga bågar för att det inte passar deras ansiktsform. Personligen tycker jag det är väldigt farligt att generellt säga att vissa former inte passar ens ansikte utan det handlar extremt mycket om smådetaljer. Ibland kan det räcka med någon millimeter för att intrycket skall bli helt annorlunda. Eller vad säger ni?
#14 Gäst säger
2010-01-26 08:57 - Anmäl

Re 10 Jag blir inte provocerad av urvalet. Har provat ett flertal av Olofs tidigare bågförslag och såväl jag som de duktiga optikerna ser att dessa passar inte mig. Enligt ett flertal optiker är bågarna som Olof föredrar långt ifrån för alla. Moscot ovan är dock en båge som tydligen de flesta passar i. En duktig optiker kan ge ytterst värdefulla råd och Olofs, lite snäva, urval fungerar bra som en inspiration men inte mer enligt mig. Det är trist att se folk springa omkring i bågar som är trendiga men så totalt fel på dem.
#15 GB säger
2010-01-26 10:01 - Anmäl

#13 Olof, visst blir det stor skillnad om man byter någon mm hit eller dit, men oavsett hur många runda eller semirunda glasögon som jag provade (säkert ett 15-20 par olika) så kunde varken jag eller optikern hitta några som passade.
Oavsett så tror jag att jag kommer fortsätta prova olika bågar nästa gång det blir dags att köpa nya, man ska aldrig vara rädd för att prova som du säger :)
#16 Olof säger
2010-01-26 10:37 - Anmäl

Anonym - Det är helt sant att mitt urval bara fungerar som inspiration. Sedan går det inte att betona tillräckligt hur viktigt det är med förtroende för sin optiker. Men det gäller ju allt jag skriver om. Jag kan rekommendera att prova vissa plagg, men kan aldrig säga säkert det passar. Det får ni faktiskt avgöra själva.. :)

GB - Ja, alltså i vissa fall är det säkert så, men jag tror precis som du att det är viktigt att vara ganska öppen för olika typer av bågar för att man till slut skall hitta rätt.

Förresten, vad bär ni för glasögon? Jag har själv återupptäckt ett par halvrunda bågar i mörkbrun (närmast svart) färg från Paul Smith. Till våren blir det dock aprikosfärgade Persol
#17 Gäst säger
2010-01-26 11:44 - Anmäl

Re Olof. Många av de plagg, glasögon som du visar här passar självfallet inte alla. De fungerar dock utmärkt som just inspiration. Just bågar tycker jag man får suveränt bra hjälp av optiker. Som du skriver så får man prova en massa innan man hittar rätt. Har själv ett par Moscot Nebb som jag varierar med ett par Silhoutte. Väsenskilda i stil men funkar på mig.
#18 GB säger
2010-01-26 12:37 - Anmäl

#16 Olof, har dessa i sköldpadsfärg http://www.oliverpeoples.com/collections/2009-summer-fall/optical/tristano.html#
samt ett par svarta lite större, men smalare, mer fyrkantiga från Lindberg med titanskalm.. Väldigt sköna att ha på sig då de inte väger mycket alls
#19 rja säger
2010-01-27 06:06 - Anmäl

Ja, jag skulle ju inte lita blint på min optikers (om jag hade någon, opererade ögonen för ett par år sedan) idéer om vad som passar och inte passar... jag ser optikern som medicinskt snarare än estetiskt kunnig. Det finns inga garantier för att de har någon som helst känsla för vad som är snyggt, lika lite som klädexpediter.

Ergo, håller med Olof här. Tror att man måste prova glasögonen själv och bedöma själv innan man vet om de kan funka.
#20 Victor säger
2010-01-27 09:44 - Anmäl

Själv var jag inne hos min optiker i Monte Sacro, Rom, imorse på väg till jobbet för att hämta ut mina nya "datorglasögon"; Persol 2933 svarta.

Självklart hade de fått fel linser igår och därmed blir de inte klara förrän ikväll :(

Och jag som hade förberett mig för en stilfull dag framför datorn ;)

( http://www.eyegoodies.com/Persol-2933-V-pr-17368.html )
#21 Joel säger
2010-01-27 16:33 - Anmäl

Då du ju bodde här förut, har du några tips på bra optiker i Göteborg, Olof? Jag de svarta wayfarerliknande bågarna från Oscar Magnusson sedan ett par år, det gick väl lite inflation i dem efter ett tag sedan de släpptes, men de passar och väger upp mitt ansikte väldigt bra så jag trivs bra i dem ändå, men nu är jag lite på jakt efter ett par nya. Skulle väldigt gärna vilja prova ett par Moscot, men såvitt jag vet är Nitty Gritty i Sthlm enda svenska återförsäljare.
#22 Olof säger
2010-01-27 16:49 - Anmäl

Joel - Tycker absolut du skall spana in Sjöbergh Aveney Optik och Wasa Optik. Båda två har en väldigt personlig känsla med riktigt läckra bågar. Angående Moscot så säljer även Bågar & Glas i Stockholm detta märke.

Såg faktiskt ett par riktigt schyssta bågar från Oscar Magnusson idag. Ett märke som bör kollas upp lite närmare!
#23 Joel säger
2010-01-27 23:26 - Anmäl

Ah, Wasa optik har jag passerat och tänkt att jag borde besöka när det börjar bli dags att ge sig ut, men Sjöbergh Aveny Optik var nyheter för mig, tack så mycket!
#24 Leo säger
2010-02-11 21:00 - Anmäl

Vet någon om optikern brukar ha synpunkter på om man kommer med sina egeninköpta glasögon (via nätet) och lämnar in för att få slipade glas? Eller är de måna om att själva kränga bågar?
#25 Optikern säger
2010-02-16 20:35 - Anmäl

Kul att du rekommenderar Wasa optik Olof (jobbar själv där). Vi har Moscot i sortimentet om du är sugen på dessa Joel.
...Och Leo, inga problem att komma in med egna bågar och glasa. Många kommer in med sina loppisfynd för att återliva ett par riktigt gamla bågar. Tänk bara på att det är på egen risk!
#26 Karl Jaspers säger
2010-02-21 09:58 - Anmäl

äntligen skriver någon om glasögon! har de senaste månaderna letat efter bara någon slags kommentar på årets glasögon och trender inom dessa, men har inte hittat något egentligen.
så även ifall detta kändes väldigt otillräckligt och ytligt så är det ändå glädjande med att någon bryr sig. skriv gärna mer om glasögon snart igen.
Nedanstående fråga hjälper oss att hålla spam borta från sidan.

Vad blir sjuttio plus två? Skriv svaret i siffror:

Registrerar du dig och loggar in behöver du inte ange Captchan ovan när du skriver en kommentar.

Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Gaziano & Girling MTOs

Läs mer

Permanent Style

Stefano Bemer: final bespoke shoes

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Edward Green trunk show i...

Läs mer

Hodinkee

PHOTO REPORT: Recapping The HODINKEE +...

Läs mer

The Sartorial Doctrine

Boglioli F/W 2014-2015

Läs mer

The Armoury Lightbox

lnsee: Shoes - Alden, Bonafe, Carmina...

Läs mer
Från Instagram

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen