Manolo logotype

Förväntningar på 2010

Bild 313346

Kommande tio år kommer att bli en spännande tid för herrmodet. Efter år av produkter med medioker kvalité och ett allt för flyktigt modeklimat känns det som att modet svängt mot ett medvetnare stilideal där sofistikerade kunder vill ha färre, men bättre varor. Synliga logotyper har ersatts av ursprung och kvalité. Eller är allt bara en bluff?

Ända sedan modekompassen senaste åren riktats mot ett tidlösare herrmode har de pratats om att det välklädda bara är en fluga. Att gubbmodet dör nästa säsong. För vissa kanske, men jag är övertygad om att många med mig som fått upp ögonen för välsydd konfektion senaste åren inte kommer att överge detta stilideal. Det finns en rad intressanta märken som kombinerar sofistikerade snitt, fina material och kvalité med en tidlös och modern form. Utan att det känns det minsta gubbigt eller förlegat.

Vad som är än intressantare är att fokus senaste säsongen återigen har riktats mot produkten. Sofistikerade kunder vill veta vem som gör vad bäst. Varumärket kan inte längre leva i periferin till sina egna produkter, vilket innebär en klar kontrast till 90-talet och stora delar av 2000-talet där en stor del av modeindustrin sålde dussinvaror till skyhöga priser. Med rätt märke spelade det ingen roll om bäraren inte kunde särskilja kopian från originalet.

Bild 313347
Nyårslöfte nr 1. Köpa färre, men bättre skor. Här från Edward Green.

Med en allt snabbrörligare modebevakning söker sig många tvärtom tillbaka till det genuina och välgjorda. Det är obestridligt så att medvetenheten ökar. Långt ifrån bland alla, men bland tillräckligt många för att det skall märkas. Jag är övertygad om att framtiden kommer att innebära att vi får betala mer för färre, men bättre produkter. Slow Wear som italienarna kallar det.

Men hur mycket är vi beredda att betala? Både i form av rena pengar som tid bakom att hitta produkten. Är det så att det kanske inte handlar om pengar utan snarare invanda mönster? Jag har fått åtskilliga mail från personer som är beredda att lägga 5-6000 på en dussinkavaj, men som tycker 7000 är för mycket för en närmast helt handsydd dito från någon av de bättre italienska tillverkarna. Jag kan lova er, de som väljer att lägga lite extra på ett par skor från Crockett & Jones, en skjorta från Borrelli eller kostym från Caruso, kommer aldrig att ångra sig.

Vi är inte bortskämda med bra kläder. Kunskapen är skrämmande låg, både bland butiker och konsumenter. Men det känns som att det håller på att ändra sig. Fler börjar få upp ögonen för varför det lönar sig att betala lite extra för betydligt bättre produkter. Eller förstå vad som särskiljer producerande företag från märken som knappt syr fast sin egen etikett i kläderna. Jag hoppas verkligen att utvecklingen fortsätter.

Själv kommer jag att bära med nedanstående citat från kostymtillverkaren Kitons VD Antonio De Mattei och bloggen Permanent Style.

"..it's also important to bring people close to the product. You need to get into the details. The reader should be able to almost see the product, see how it feels. That way you know the journalist is not talking rubbish. That is the future of your job."

Med önskningar om ett än stilfullare årtioende

Olof Enckell, redaktör Manolo.se

Bild 313348
Första gången är enda gången det tar emot i plånboken att investera i en välsydd skjorta.

Översta bilden: Kavaj från J.Lindeberg och Bomenzzadri. Underbar känsla och en kvalité vi vill se mer av från de svenska tillverkarna.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

#1 L säger
2010-01-01 13:24 - Anmäl

Riktigt bra Olof! Tack för en mycket upplysande tid här på Manolo, hoppas framtiden blir än lika ljus - så vi får tillfälle att dra på oss Persolbrillorna.
#2 andreas säger
2010-01-01 13:53 - Anmäl

Jag håller verkligen med om att man bör satsa på kvalitet framför kvantitet. Känslan att veta om att skorna eller kläderna man tar på sig är något extra sitter i länge efter man inhandlat dem. Sen tror jag att många är dåligt insatta i hur man faktiskt kan komma över de riktigt bra produkterna billigare. Ett par skor från C&J, Skjorta från Borrelli eller kostym från Caruso blir ju inte sämre för att man köpt dem via exempelvis pediwear, shopthefinest eller yoox och sparat ett antal 1000-lappar. Visst finns det en säkerhet när det kommer till storlekar m.m i att handla i butik men bortsätt från deras Reaveckor är det svårt att jämföra med nätets priser.
#3 lano säger
2010-01-01 15:35 - Anmäl

Hoppas även att tillverkare och konsumenter utvecklar ett miljötänk, utöver kvalitetstänk!
#4 Peter säger
2010-01-01 15:54 - Anmäl

#3 Faktum är att kvalite=miljövänligt.

Anledningen är mindre slit och släng, helt enkelt. Eller ja, slitperioden är betydligt längre än en sämre skjorta, och när du väl slitit ut den behåller man den som artefakt!

M.v.h. Peter
#5 rja säger
2010-01-01 17:00 - Anmäl

Instämmer helt och hoppas att du har rätt. Hoppas också att det gäller för tillvaron mer generellt: att vi kan sluta jobba som dårar och börja använda tiden konstruktivt och meningsfullt. Sex timmars arbetsdag för alla, som en början.
#6 Gäst säger
2010-01-01 20:32 - Anmäl

Mycket bra
#7 Achibald säger
2010-01-01 22:08 - Anmäl

Vettigt tänk. Många gånger tror jag dock att resan via kläder av halvgod kvalité, dock inte den bästa, är nyttig för att lära sig inse värdet av verkligt välsydda plagg.

I slutändan hamnar nog de flesta med ett genuint intresse för kläder ändå hos de verkligt bra tillverkarna.

Dock har de på vägen förhoppningsvis lärt sig skilja agnarna från vetet, och kanske även att hitta ett och annat guldkorn bland de mindre kända, inte fullt så dyra klädmärkena.

Gott nytt år Manolo

/Archibald
#8 Qu säger
2010-01-05 14:06 - Anmäl

Vilket material är det på J.Lindberg kavajen?
#9 Olof säger
2010-01-05 15:32 - Anmäl

Qu - Det är faktiskt ett väldigt tunt ulltyg. Har för mig att det är från Bomenzzadris egna tygkollektion.
#10 Max Carlström säger
2010-01-06 21:32 - Anmäl

I vrålkonsumtions tider vore det underbart bra om folk tänkte som du skriver. Dock tror jag inte gemene man tänker på det sättet. De vill hellre gå till HM för att köpa en t-shirt eller ett par byxor. Jag hoppas dock att Second Hand-trenden håller i sig och förhoppningsvis växer sig större och starkare.

Det viktiga är att försöka hålla sin idividualitet, eller det viktiga, vad som är viktigt är väll individuellt... Det jag vill komma till är att bara för att man köper några få dyra klassiska plagg så är även detta en trend. Vare sig man vill eller ej...
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

The Drake’s x Permanent Style outfit

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Found: An Issued And Flown Apollo 7...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Bespoke Florentine tailors Liverano...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen