Manolo logotype

Manolo minns 00-talet

Bild 313341

Om några timmar firar vi in ett nytt årtioende. Men innan det låt oss blicka tillbaka på de tio gångna åren. Vilka trender har gjort ett avtryck och vad följer med oss in i 2010?

Bröstnäsdukens återupprättelse – Ingen accessoar kan sägas haft ett så starkt uppsving som bröstnäsduken. Från att ha varit en accessoar för personer med väldigt tvivelaktig karaktär skulle plötsligt alla pigga upp kavaj med en färgglad bit siden i bröstfickan. Nu kan de allra flesta skriva under på att det känns naket utan.

Flugans återkomst – Liksom näsduken har intresset för flugan varit enorm. Tillverkare som sålde färdigknuta flugor och klarröda sidennäsdukar i paket jublade. Kanske kan majoriteten av svenska män lära sig att knyta en fluga och slippa se bortkomna ut tills 2020?

Slipsens förfall – Efter att missbrukas i vingbreda knutar av sportankare för att sedan synas i trådsmalt utförande på mediokra schlagerdeltagare tappade många hoppet om slipsen. Men senaste åren intresset smått återhämtat sig. Inte minst för de virkade varianterna och de lediga slipsarna i ull eller kashmir. Men nej slipsen skall varken vara 15 eller 1,5 centimer bred.

Bild 313342
Fluga från Berg & Berg.

Dior Homme – Hedi Slimanes segertåg med Dior Homme där alla ville ha kläder som kändes som ett extra lager hud gick inte att missa. Supertight var ordet. På svenska hemmamarknaden gjorde Cheap Monday succé med sina rockigt smala jeans med stretch. Inbitna denimnördar såg rött, medan indiekids jublade över att äntligen ha hittat jeans som sitter som klistertejp.

Tom Ford – Egentligen är det fullt möjligt att tillskriva såväl 90 som 00-talet Tom Ford. Arbetet på Gucci och Yves Saint Laurent fick två trötta märken att uppleva en ny era. Med egna märket har Ford gått från superbegåvad designer till gud. I ett kostymlandskap där supersmala kavajslag och lite rockig silhuett dominerade gjorde Ford precis tvärtom. Ford har väckt det kompromisslöst välklädda herrmodet. Med kommande damkollektion och debut som filmregissör är det inte helt oväntat att Form även dominerar 2010-talet.

Bild 313343
Tom Ford, som vi är vana att se honom, i oklanderligt dubbelknäppt.

Thom Browne – En annan central figur under 00-talet är Thom Browne. En man lika hatad som älskad för sin krympta kostymsilhuett. Oavsett smak lär ingen ha undgått de korta byxbenen som fått en hel generation att tänka på vad de ha för strumpor på sig.

Jeansvåg – Under slutet av 90-talet och första hälften av 00-talet lanserades en uppsjö av svenska jeanstillverkare som Acne, Nudie och Cheap Monday. Senaste åren har fokus riktats mot jeans för denimfanatiker med märken som Indigofera och Denim Denom medan de större märkena breddat sig mot konfektion.

Chinosfrossa – Jeans i all ära. Det vi kanske främst tar med oss in i 2010 är chinosen som fullständigt exploderat senaste säsongerna. Jag minns en läsare som skulle sluta läsa Manolo om ordet chinos nämndes igen. Jag förstår faktiskt, det har varit ett jäkla tjat. Men låt inte chinosen som plagg stå till svars för detta.

Bild 313344
Chinos Dockers K1

Preppymode – Efter år av rätt brackigt mode med fotbollsstjärnor som stilförebild ville alla plötsligt se ut som hämtade ur en scen från Brideshead Revisited, Talented Mr Ripley eller Döda poeters sällskap. Det slängdes med ord som Preppy och sofistikerad akademikerstil. Allt samtidigt som modebutikerna började styla om sina affärer med dammiga böcker och uppstoppade fasaner.

Ofodrat – Ofodrade kavajer har varit på allas läppar senaste säsongerna. Allt från brittiska Savile Row-skräddare till excentriska italienare skalade av kavajen från mer eller mindre överflödiga detaljer. Lättare tyger i tvättade kvalitéer avdramatiserade kavajen som plagg ytterligare. Allt till glädje för oss som saknade alternativ till den stela svarta businesskavajen.

Bild 313345
00-talet blir insidan lika viktig som utsidan. Kavaj från Kilgour.

The Sartorialist – Få kan sägas ha haft samma makt inom herrmodet som streetstyleofotografen Scott Schuman, mer känd som The Sartorialist. Projektet som började med fotografier på välklädda människor från New Yorks gator har nu växt sig till ett måste i RSS-läsaren med åtskilliga miljoner stilsuktande besökare per vecka och flera uppmärksammade reklamkampanjer för bland annat Gant och nu senast med Burberry och The Art of Trench.

Bloggmode - Modebloggarnas framfart kan inte ha undgått någon. På bara några säsonger dök det upp hundratusentals bloggar fyllda med shoppingtips och chai latte, vilket kommit att kallas för en demokratisering av modet. Men om det finns otaligt många kvinnliga modebloggare lyser de manliga fortfarande med sin frånvaro. Liksom kvalitativt utbud för den som inte vill läsa om DennisM:s bantningstips eller Kissies kärlekråd. Vi lägger allt vårt hopp i att 2010 bjuder på något betydligt stilfullare.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Byxor

Andra artiklar om varumärkena: thom-browne tom-ford
#1 Paul säger
2009-12-31 12:16 - Anmäl

Applåder. :)
#2 Tezz från Kungens Kurva säger
2009-12-31 12:16 - Anmäl

Det har verkligen hänt mycket under det här decenniet, både på modefronten och på andra håll. Håller tummarna för att nästa decennium blir bra på alla sätt. Gott nytt år så ses vi igen här inne 2010.
#3 Trivselvikt säger
2009-12-31 14:04 - Anmäl

"Med egna märket har Ford gått från superbegåvad designer till gud. I ett kostymlandskap där supersmala kavajslag och lite rockig silhuett dominerade gjorde Ford precis tvärtom."

Fast ingen verkar ha fattat att Tom Fords 00-tals-kavajer ser i princip EXAKT ut som dem han gjorde för Gucci under 90-talet. Kolla upp några av de gamla godingarna på eBay så fattar ni vad jag menar. (Personligen tycker jag att hans skärningar är både vulgära och trötta, men men ...)

Lite fler grejer från decenniets första hälft:

* Klet i håret på nästan alla killar. Minns alla backslick och fructis-frisyrer!

* Rakat bröst med linne eller v-ringad t-shirt över. Gärna toppat med svart business-kavaj. :D

* Solbränna var grymt hett! Känns mycket ovanligare idag.

Och från andra hälften får vi inte glömma:

* Löjligt korta kavajer. Jag misstänker att det här om några år kommer att vara 00-talet-markören 1A.

* Androgyn-trenden. Jag tänker mest på de säckiga, djupt u-ringade t-shirtarna. Tänk Carin Wester.
#4 Martin säger
2009-12-31 16:31 - Anmäl

Ont eller gott under 00-talet -
Gott nytt år!
#5 EA säger
2010-01-01 11:26 - Anmäl

Jag tror att det som kommer att kännas mest passé och 00-tal om några år är just det som många just hävdar INTE är en trend, nämligen det så kallade "klassiska" stilidealet. Allt det här med preppy, 17-åringar i fluga, khakichinos och dubbelknäppta marinblå blazers eller brittisk överklasstil är precis som vilken modetrend som helst. Den kom fort och sopade bort både indiekidsens tajta läderjackor och bratsens rosa skjortor, och idag ska plötsligt ALLA män se ut som om de just stigit ut från ett italienskt bankkontor. Dvs precis som vilken modetrend som helst. Men det finns absolut inget "tidlöst" över det här. Precis som med alla trender så kommer den att försvinna (för mark my words: det kommer den att göra) och följas av en motreaktion. Det betyder inte att snyggt skurna kostymer eller kvalitetsskor kommer att försvinna, men det kommer inte längre att vara den trend det är idag. För en trend är det, även om jag gissar att många som följer den här bloggen hävdar något annat. Chinos och dubbelknäppta blazers med fluga kommer snart att vara såååååå 00-tal.
#6 rja säger
2010-01-01 12:11 - Anmäl

Trevlig lista, men alltså lite perspektiv... "Nu kan de allra flesta skriva under på att det känns naket utan bröstnäsduk". De allra flesta svenska män? Det är kanske 0,001% av svenska män som bär kavaj med bröstnäsduk överhuvudtaget! Sedan ville "alla" inte se ut som om de var med Brideshead Revisitied heller... Bör påpekas för eventuella framtida läsare för att de inte ska få en felaktig uppfattning om hur svenska män på 00-talet klädde sig... Trivselvikts kommentar är mer representativ i så fall.

Men, för att avsluta positivt: tack Olof för alla bra texter under 00-talet, fortsätt i samma stil kommande år!
#7 lano säger
2010-01-01 15:07 - Anmäl

Bra inlägg, men det roligaste i detta inlägg var att Kissie blev dissad :D
#8 Cristoffer säger
2010-01-01 17:50 - Anmäl

Klassisk stil har blivit en "trend" tack vare många bloggar och till skillnad från tidigare har män börjat söka sig till kvalitet istället för kvantitet.

Klart som fan det är tidlöst, se hur länge det har funnits och hur länge det kommer att finnas.

Om några år när alla trendbögar har bytt stil igen så står jag där ensam kvar med samma personliga klassiska stil, det är jag jävligt glad över.

Förhoppningsvis med lite fler välskräddade kostymer.
#9 Trivselvikt säger
2010-01-01 20:26 - Anmäl

Jag måste berömma EA:s inlägg ovan. Huvudet på spiken!

Det folk ofta missar är att hur ett klädesplagg uppfattas inte bara beror på dess "reella", "objektiva" kvaliteter, utan också på vad vi kan kalla dess "utomsartoriella" kvaliteter.

Vi kan ta mittbenan som exempel. Jag skulle argumentera för att det inte finns något objektivt "fult" med den. Trots detta så tycker folk i gemen att det är något tveksamt, något obestämbart "fel" med den. Nyckeln till "felet" menar jag står att finna bland mittbenans "utomsartoriella" kvaliteter. Eller mer specifikt: att den är förknippad med 90-talet, en tid som ligger för långt bort för att kännas modern och för nära för att återupplivas. På precis samma sätt kan man tänka sig att folk om fem år tycker att tweed-kavajer känns "fel", plaggets objektiva kvaliteter till trots.
#10 rja säger
2010-01-01 22:30 - Anmäl

Trivselvikt> Finns intressanta teorier om precis det du beskriver, hur klädmodet går i cykler och vissa perioder är känsligare än andra (det får inte ligga för nära i tiden för att återanvändas, men inte heller för långt bort). Se t.ex. http://imomus.livejournal.com/435556.html
#11 Johan säger
2010-01-02 17:36 - Anmäl

Tack för insiktsfulla rader.

Låt oss hoppas att 30-35-åringarna vågar bli vuxna och klä sig som vuxna MÄN under det här decenniet som kommer!

Alltså, dags för de kvarvarande ironiska skäggen med sina gympaskor och baseballkepsar att inse att det är dags att börja klä sig som en MAN när man är 30-plus, tjänar pengar och skjuter en barnvagn framför sig. Inte se ut som om man just slutat gymnasiet.

Men visst - att få samtliga nervösa 70-talister att ta på sig en fluga lär nog inte ske heller detta decennium...

// Johan, stolt 70-talistflugbärare
#12 Jesper säger
2010-01-02 23:51 - Anmäl

De flesta verkar ha glömt att mode (överhuvudtaget) blev mode under 00-talet.
#13 Trivselvikt säger
2010-01-03 06:44 - Anmäl

#10: Var PRECIS det inlägget jag hade i åtanke! Lite oväntat att hitta Momus-fans i de här trakterna ... :D
#14 EA säger
2010-01-03 13:05 - Anmäl

Johan: Om vi ska vara realister är ju problemet i Sverige inte att för många 30-35-åringar nervöst följer modetrender. Problemet är att 30-35-åringar, (av någon outgrundlig anledning framförallt sen de börjat skjuta en barnvagn framför sig), klär sig som om de skulle på en 14-dagars-trekking i trakterna av Kebnekaise. Det är fortfarande vindjackor, pösiga jeans och skor som passar bättre i joggingspåret eller på fjällturen som är uniformen bland svenska män. Min förhoppning är att 30-plussarna under 2010-talet vågar börja klä sig mer stilfullt överhuvudtaget. Sen spelar det i min bok ingen roll om stilikonen är Hedi Slimane, Sebastian Flyte eller Hercule Poirot.
#15 DT säger
2010-01-03 16:55 - Anmäl

Hej,

De flesta män har nog inte upptäckt klassiska kvalitetskläder, man har hakat på en rådande look. Många som idag löpt linan ut och köpt hela paketet med flugor, tweedkavajer, bröstnäsdukar, vintage-Omegor och ett plötsligt intresse för humidorer och hästpolo kommer om tre år hakat på nästa trend, må det så vara skrikiga vindjackor och snowjoggers eller något helt annat. De flesta av oss vet innerst inne att det förr eller senare kommer en motreaktion även mot klassiskt herrmode i sen 2000-talstappning.

Jag tycker vidare inte man ska förkasta tidigare trender för dom var barn av sin tid, precis som det rådande klassiska modet. Att folk gick med fleecetröjor och skidjackor på stan under 90-talet var helt naturligt i en tid när aktivt friluftsliv med snowboardåkning var idealet. Att 30-plusare klädde sig i slitna baggyjeans, tees med grafiska tryck, sneakers och svarta kostymer var helt naturligt i sekelskiftets IT-hype och tron på den Nya Ekonomin, på samma sätt som det klassiska herrmodet och dess ideal är den naturliga motreaktionen när vi går in i bittrare tider och blir medvetna om vår påverkan på miljön. Imorgon kommer en ny motreaktion mot det som då kommer ses som det mossiga lågkonjunkturmodet, invänta nästa högkonjunktur bara och se vilken boost den ger konsumtionen av färgglada slit-och-slängkläder.

Ha det bra!
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Fox trousers (And everything else from...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Introducing: The TAG Heuer Autavia...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Liverano trunkshow also coming up...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget presents - Johnstons of...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen