Manolo logotype

Måttsytt med Hans Allde

Bild 313129

Stockholmsekiperaren Hans Allde sticker ut med måttsydd konfektion från fyra olika tillverkare och ett totalt utbud på 2500 tyger. Manolo träffar ägaren Lars Allde för att diskutera den perfekta måttsydda känslan.

Hans Allde huserar sedan starten 1949 på Birger Jarlsgatan 58. Idag drivs verksamheten av andra generationen Allde genom Lars Allde och butiken rymmer vid sidan av färdigsydd konfektion från bland annat Corneliani, Zegna, Boglioli och Luigi Borrelli även ett första klassens skrädderi med Annika Hed. Måttsytt har de arbetat med sedan starten. Först i samarbete med en tillverkare utanför Göteborg och sedan med tyska Regent. I mitten på 70-talet började de erbjuda måttsytt från Ermengildo Zegna och efter det har de italienska tillverkarna kommit att dominera marknaden.
- Det är ett område där de senaste årtionden hänt väldigt mycket. Inte minst hur själva processen effektiviserats. Förr tog bara brevgången 14 dagar. Med Zegna skriver vi in måtten direkt i ett datasystem och sedan tar det bara några veckor innan kunden får sin kostym, säger Lars Allde.

För kostymer och ytterplagg arbetar Allde i nuläget med fyra leverantörer av måttsytt; Cornelaini, Belvest, Ermenegildo Zegna och Mabro. Grundpriset för en kostym sträcker sig från 9000 kronor för Mabros billigaste modeller till 17 000 för Belvest grundmodeller.
- När man går upp i pris så innebär det i regel att plagget har fler handsydda moment. Både Corneliani och Mabro erbjuder en bra grund som är väldigt prisvärd. Zegna har i mitt tycke ett bättre utbud av tyger, medan Belvest håller en något högre detaljnivå. Det handlar verkligen om småsaker, men kollar man på axeln så ser man att den har lite mer form. Sedan skär Belvest ut varje del av kostymen för hand vilket gör det lättare för den som måttar att komma med små justeringar än om delarna beskärs via maskin, säger Lars.
- Överlag handlar allt om underarbetet och känslan. Stora delar av dagens konfektion är väldigt tacksam att tillverka. Kunderna bryr sig uteslutande om komfort, vilket gör att plaggets delar sys onödigt stora. Det räcker att röra på armen för att hela plagget skall förflytta sig. Bättre tillverkare kan få till en nätt form med full rörelsefrihet. Samtidigt är det roligt att se att en yngre generation börjar få upp ögonen för välsydd konfektion och ser bortom detaljer som öppna knapphål, vilket man kan få till på vilken kavaj som helst.

Hur skiljer sig själva måttaggningsprocessen?
- Egentligen är det densamma. Zegna och Belvest tycker jag erbjuder lite större möjligheter. Exempelvis kan du inte minska ett ärmhål när du syr med Corneliani.

Vad är det främsta argumentet för att måttsy?
- Bara en sådan sak att du kan kompensera axlarna och höften. Nästan alla har ojämna axlar. Att justera det i efterhand är riktigt besvärligt. Samma sak med höfterna där färdigsydd konfektion kan göra att pressvecken faller snett. Sedan är det lätt att glömma att det inte alltid är så mycket dyrare med måttsytt. Ofta räcker det att lägga till 15%, men då ingår också alla ändringar.

Bild 313130
Tyger från exklusiva Dormeuil.Med samtliga tillverkare inräknat erbjuder Allde totalt cirka 2500 tyger.

Vad skall man som kund tänka på när man väljer tillverkare?
- Underarbetet skall vara riktigt gjort med tagel och vattulin. Inget lim. Prova gärna märkets färdigsydda plagg för att få känslan. Även om det alltid går att justera är det betydligt bättre om grundmallarna sitter bra från början. Vissa personer passar helt enkelt bättre i vissa tillverkare. Det är också något vi är noga med att poängtera från början. Vi kommer inte att sy upp en kostym om vi inte tror att resultatet blir bra.

Vilka delar är svårast att få till på en måttsydd kostym?
- Bröstpartiet är alltid svårt. Speciellt om du har högt bröst. Det går att i viss utsträckning kompensera genom att korta brejdeln, men jag kan sakna bröstskär vilken ingen tillverkare av måtsytt längre erbjuder. Då kunde man detaljjustera bröstets form efter bäraren.

Hur mycket går det att justera om bäraren går upp i vikt efter att ha sytt upp sin kostym?
- Det finns i regel en storlek att ta från. Det är en ganska stor skillnad mot skräddarsytt där det i finns 2,5 storlekar extra att lägga ut.

Vad händer om man som kund inte blir nöjd?
- Vi har samma ångerätt som för färdigsytt. Det händer att det blir fel, men då kompenserar vi kunden. Vi brukar ungefär ha en måttflopp per år. Annars säger vi ifrån när vi inte tror att det går att lösa.

Hur mycket måttsyr du själv?
- Jag måttsyr ungefär vartannat plagg. Det jag har märkt är att jag använder de måttsydda plaggen mer och längre. Sedan är det alltid kul att kunna odla ett signum, som ett visst innerfoder eller biljettficka.

Bild 313131
Delar av Zegnas utbud av knappar och tyger.

Bild 313132
Underarbete Belvestkavaj.

Bild 313133

Bild 313134
Lars utanför butiken på Birger Jarlsgatan 58.

Hans Allde måttsyr även skjortor från Luigi Borelli, Truzzi och Mastai Ferretti.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Kavaj Kostym

Andra artiklar om varumärkena: Belvest Corneliani Mabro
#1 GB säger
2009-11-19 13:41 - Anmäl

Köpte en måttsydd Corneliani på Allde inför min systers bröllop, aldrig varit mer nöjd med bemötandet och kunskapen. Då jag var en novice på allt vad måttsytt hette innan jag gick dit så kände jag mig väl omhändertagen. Köpte även 2 slipsar från Borelli samt en skjorta från Borelli och fick en generös rabatt, mycket mycket trevligt. Går garanterat tillbaka dit nästa gång det blir aktuellt med en ny kostym.
#2 Petimäter säger
2009-11-19 14:02 - Anmäl

Jag jobbar snett mittemot Allde och tycker att det är en helt fantastisk butik. De fixar nästan vadsomhelst. Eventuellt måste jag dock byta jobb snart eftersom jag bränner mer på Allde än på mitt boende...
#3 T säger
2009-11-19 16:10 - Anmäl

Jag tycker det är lite lustigt att det i en tidigare artikel i serien talas negativt om sidor där man skriver in sina mått när det är så det går till "på riktigt" också. Den som tänker efter förstår ju att det alltid fungerar så, man tar måtten, skräddaren får dem, via mail, brev eller genom ett online-formulär och syr sedan plagget.

Skillnaden är att de alternativ som finns online idag håller måttagningen enkel, har ett smalt utbud av valmöjligheter både bland tyger och snitt. Sen handlar det om att den som syr är mer eller mindre motiverad att göra ett bra jobb, därom kan man tvista vem som är mest motiverad av en kinesisk barnarbetare och en italiensk arbetare.

Poängen är att det skulle kunna gå att sälja kostymer av högre kvalité även online.

Beröm till Olof för denna serie som varit det bästa på länge, fortsätt gärna på detta spår nästa vecka också.
#4 Martin säger
2009-11-19 18:42 - Anmäl

#3

Problemet är inte att måtten skrivs in online, utan att det saknas en kompetent person som tar måtten du skriver in.
#5 max säger
2009-11-19 18:48 - Anmäl

#4 det är inte bara att ta bröst och midjemått, som Lars i artikeln säger så har man ofta ojämna axlar, man kan ha runda, raka eller "buteljaxlar" osv. olika långa ben/armar m.m.
#6 T säger
2009-11-19 19:16 - Anmäl

#4, Den som tar måtten är du själv, då har du dålig tro på mänskligheten om du tycker att använda ett måttband är avancerad kompetens. Området som kräver avancerad kompetens är att beskriva varifrån man skall mäta, lyckligtvis har den kompetensen utmynnat i kameran, så det är lätt att ta en bild som visar hur t.ex. en axel ser ut.

Det är snarare så att de alternativ som erbjuds online använder metoder som ger ett plagg av underlägsen kvalité, samt att valmöjligheterna är kraftigt begränsade. Och det är därför man hellre väljer att göra ett personligt besök hos en ekiperare.

Men, den främsta anledningen, som jag hoppades att någon skulle ta upp, är att man inte kan känna på tyget: Att få en uppfattning om ett material via en bild är inte lätt, färgen beror på skärmens inställningar, texturen kan man ana, tjockleken kan man helt glömma.

Jag agerar lite djävulens advokat här för att kanske väcka någon av Café-läsar-typen ur sin inbillning att processen efter måttagningen är annorlunda för en kostym från Hans Allde eller en online-skräddare. Eftersom det är den osynliga delen tillskriver man lätt priset för en varas "mystik" till denna osynliga del. För det kan väl knappast vara värt 6000:- för att en man ska ta ett par mått på en under en halvtimme?
#7 P säger
2009-11-19 20:43 - Anmäl

vad är kostymen utan passform. det är inte värt ett öre att ha en kostym som inte passar. Ingen kan ta måtten på en själv! Ingen. Några av de dummaste inlägg jag läst.
#8 T säger
2009-11-19 21:05 - Anmäl

Man kan ju fråga en kompis om man inte vet hur man läser av måttbandet.
#9 A säger
2009-11-19 21:31 - Anmäl

Håller med T! Med (riktigt) tydliga instruktioner kan man klara att ta måtten själv (eller med hjälp av en kompis). I värsta fall kan man säkert be någon som är kompetent ta måtten för en hundring eller något. Tygprover kan skickas ut för att få en känsla för tyget. Vlken blir den första bättre tillverkaren att erbjuda detta? Och, mest intressant, hur mycket kan man komma ner i pris på detta sätt?
#10 Bitter säger
2009-11-19 21:41 - Anmäl

Skulle vara kul om du kunde skriva var man man måttbeställa i gbg. Är twins bra? Har Herr Karl någon sådan tjänst? Vet du från vilka märken??
#11 Anders säger
2009-11-20 06:24 - Anmäl

Herr karl har sådan tjänst. Sen finns även Pari, men han är inte lika kunnig på att se vad som passar och göra de sista nödvändiga justeringarna när kostymen kommer. För att få allt att stämma perfekt måste man verkligen förstå hur mekanismen bakom en kostym fungerar; vilka mått och vilken del av byxan påverker tex huruvida du får oönskade veck på ett par flat-front brallor? Kan du be din polare, T, att svara på det?
#12 andreas säger
2009-11-20 07:27 - Anmäl

Tycker det är viktigt att nämna vikten av grundmodellen man utgår ifrån. Om du syr upp online är det väldigt svårt att avgöra om du är nöjd med ärmhålen, bredden på slagen och så vidare. Alla de bättre tillverkarna har ett flertal modeller du kan prova för att hitta din stil för att sen eventuellt ändra små detaljer som extra biljettficka, sneställda fickor eller knappar.
#13 Olof säger
2009-11-20 08:30 - Anmäl

T - Poängen är att själva måttagningen är en väldigt liten del av arbetet. Den viktigaste funktion måttare fyller är att se till plaggets helhet, vilket helt saknas om du måttar på internet. Det finns ingen som ser att axlarna är ojämna eller om du har hög bröstföring, vilket är de detaljer som verkligen gör skillnad när du måttsyr. Sedan är en enorm skillnad att de internettjänster för detta jag sett uteslutande använder klistrad konstruktion, vilket är lite som, natt och dag mot ovan nämnda märkens tillverkning.
#14 B säger
2009-11-20 08:35 - Anmäl

Hur kan jag se om en kostym i affären har klistrade slag eller flytande mellanlägg? Om de använder tagel eller inte?
#15 pichao säger
2009-11-20 08:44 - Anmäl

#10 Bitter
Du kan måttbeställa både hos Twins och Herr Karl.

Jag själv använder dock Cape Cod i Läppstiftet för måttbeställt (www.capecod.se). Här måste du beställa tid i förväg.

För skräddarsytt hänvisar jag som tidigare till skräddarns hus (www.skraddarnshus.se)
Pichao
#16 Olof säger
2009-11-20 09:00 - Anmäl

B - Du märker det på följsamheten. En kavaj med flytande mellanlägg följer bröstet och axlarna på ett helt annat sätt än en klistrad produkt. Följande artikel beskriver det bättre:

http://manolo.se/2009/05/12/flytande-mellanlagg/
#17 Tobias säger
2009-11-20 13:38 - Anmäl

Det pratas ju ofta lite löst om klistrat, flytande mellanlägg och full kanvas. Även kavajer med hel "klistrad" front kan dock ha "flytande" mellanlägg. Dessutom finns lite varianter mellan full kanvas och vad som brukar kallas klistrad konstruktion (på engelska: fused). Det är inte heller möjligt att avgöra konstruktionen genom att dra lite i yttertyget på slumpartat ställe. Den enda riktigt bra (korrekt samt pedagogisk) genomgången hittar ni här:

http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?t=86160
#18 T säger
2009-11-20 18:14 - Anmäl

Olof: Håller med dig om att ekiperaren har bättre möjlighet att tolka en kropp än vad man själv har, jämfört med de alternativ som finns idag. Men jag tror ändå att man själv skulle kunna göra den bedömningen med tillräckliga instruktioner. Men om man ser till skillnaden ligger den, som du säger, givetvis i vad skräddaren gör med de siffror han får. Beställer man online idag är överlägsen kvalité inte ett signum man hittar någonstans. Det kan man dock inte kreditera en ekiperare för, eftersom online-varianten lika gärna skulle kunna vara ansluten till samma skrädderi.

Anledningen till att jag skrivit som jag gjort är att jag ville se om någon skulle hugga, och om vilka argument de skulle kontra med. Jag tycker mig nämligen se många som förespråkar skräddarsytt, men fördömer online-varianten, utan att kunna motivera det.

Jag tror att du, Olof, vet varför ekiperaren är att föredra, många andra väljer det dock utan att veta vad de betalar för, vilket är ganska löjligt i mina ögon.
#19 erpet säger
2011-02-11 22:50 - Anmäl

18, jag tror du med "skräddarsytt" egentligen menar måttsytt.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Fox trousers (And everything else from...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Introducing: The TAG Heuer Autavia...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Liverano trunkshow also coming up...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget presents - Johnstons of...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen