Manolo logotype

Antichi Telai

Bild 312626

Reportage: Med stor gnutta lekfullhet och hängivenhet för varenda söm för det italienska familjeföretaget Antichi Telai vidare sitt över 100-åriga arv. I höst når märket för första gången den svenska marknaden.

Antonio Taddeo öppnade 1894 ett skrädderi i Abruzzien. Ett område i mellersta Italien som är känt sin skräddartradition och som i hög utsträckning ligger till grund för många av de neapolitanska skrädderierna. Antonios dotter Maria tog sedan över verksamheten som hon 1970 flyttade till Rom. I dag styr tredje generationen genom bröderna Antonio och Savino företaget som numera innefattar fyra skräddarateljéer, med kunder som George Clooney och prinsen av Kuwait, samt en storskaligare skjortfabrik utanför Rom.

För att säkra sin produktion av mått och färdigsydd konfektion köpte Antichi Telai för drygt ett år sedan upp toskanska Mabro som senaste säsongerna producerat kostymer och ytterplagg åt märket. För kavajerna använder sig märket främst av tre modeller med olika axlar; en mjuk skjortaxel, en markerad cigarraxel samt en något rakare axel i klassisk stil. Genomgående är den ofixerade och välskräddade känslan med grunda ärmhål och smal midja, där Antichi Telai i jämförelse med Mabro valt ett något djärvare formspråk. Arvet som skrädderi präglar tydligt kläderna.
- Varenda söm gränsar verkligen till perfektion utan att plaggen förlorar sin handsydda känsla. Det är ett hantverk det idag finns väldigt få exempel på. Samtidigt är de hela tiden måna om att experimentera och testa nya lösningar. De gjorde exempelvis en skjorta där manschetten var sydd för att kunna trä klockan igenom. Lite som en tolkning på Agnellis sätt att bära klockan utanpå skjortmanschetten, berättar Christoffer Parling som är skandinavisk agent för Antichi Telai, Mabro, Luciano Barbera och som tidigare diskuterat mellanlägg på Manolo.

Vad är det i kläderna som är så unikt?
- Det är svårt att beskriva utan det enda sättet att verkligen förstå är att själv prova. Men överlag är känslan väldigt välbalanserad, vilket avspeglar sig i allt från skjortorna med dubbelvikta kragar till kavajer med helt ofixerad konstruktion. Sedan har företaget en helt unik personlighet, vilket gör det extra roligt att arbeta med. Bröderna som idag styr är fantastiska personligheter som sitter på en enorm kunskap och inte minst ett fantastiskt tygbibliotek som de ofta utgår ifrån, säger Christoffer och visar upp en vändbar kavaj i grått nylontyg som ser ut att ha skapats efter lite för mycket Limoncello som Christoffer själv uttrycker det.

Formspråket är onekligen väldigt italienskt. Hur tror du att det kommer tas emot i Sverige?
- I jämförelse med andra skandinaviska länder så är italienska stilen rätt stark här i Sverige. Sedan finns ju vid sidan av de riktigt excentriska plaggen även en hel del mer basbetonade plagg. Det går att få såväl en superklassisk grå ullkostym i super 120-kvalité som en tredelad kostym i betydligt exklusivare tyger .

Bild 312627
Reklamkampanj för hösten 09-10.

Något som gör märket extra unikt är butikernas frihet att själva utforma plaggen, där allt från själva modellen till knappar och inte minst tyg går att bestämma. Antichi arbetar med väverier som Carlo Barbera, Ermenegildo Zegna, Dormeuil och Delfino. Och märket fegar inte inför nya kvalitéer. Ett signifikant tyg för höstsäsongen är kirgiz, vilket härstammar från en getras i Norra Turkiet och Kirgiztan. Långa tunna fibrer ger en blank känsla som påminner om mohairs lyxiga och lätta yta. Valfriheten går även igen bland skjortorna där Antichi erbjuder 12 olika skjortkragar för sin färdigsydda konfektionslinje. Den som vill känna sig helt obehindrat i sina val besöker med fördel någon av märkets skräddarateljéer där kunden i princip kan utforma vilket plagg som helst. Företaget erbjuder även måttsytt även om denna tjänst ännu inte lanserats i Sverige.

Det går inte att gå miste om Antichi Telais lekfullhet och känsla för detaljer. Ett av många exempel är märkets idé att tillverka en kashmirhalsduk med ficka för cigarettetuiet. Inte direkt politiskt korrekt, men Marcello Mastroianni hade antagligen älskat initiativet. Liksom kläderna.

Bild 312628

Bild 312629

Bild 312630

Bild 312631

Bild 312632

Bild 312633

Bild 312634

Antichi Telai säljs på Hans Allde, Agassi och NK med start i höst. Skjortorna kostar från 1100 kronor, medan kostymerna kostar från 9000 uppemot 35 000 beroende på tygkvalité.

Foto: Olof Enckell

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Antichi Telai
#1 A säger
2009-08-11 15:21 - Anmäl

Nu börjar det bli lite mycket italienskt mode.
#2 Lars H säger
2009-08-11 16:14 - Anmäl

Billig marknadsföring skräpkläder.
#3 Tore Jonsson säger
2009-08-11 16:15 - Anmäl

Ja, det kan knappast förnekas att kompassen ställts söderut. Kul med italienskt också, men kanske lite enkelspårigt. En risk man löper när man bara har en författare.
#4 oscar säger
2009-08-11 16:43 - Anmäl

Om man är en frekvent besökare på Manolo.se och inte gillar italiensk stil kanske man bör besöka någon annan sida, detta är fantastiska plagg!
#5 A säger
2009-08-11 16:47 - Anmäl

#4 Oscar. Jag är en frekvent besökare. Har du något förslag på andra bra bloggar?
#6 Peter Fick säger
2009-08-11 17:15 - Anmäl

Jag tyckte reportaget är mycket bra. Det ger kunskap om hur det historiska arvet från Saville Row och Neapel förs vidare. Det ger också kunskaper för hur man kan kolla kvaliteter på second hand vare sig de har vissa märken eller inte.
#7 Mårten säger
2009-08-11 17:56 - Anmäl

#2 Ja dom 3 butikerna är verkligen erkända för att sälja skräpkläder, luktar lite svensk jantelag.

#5 cafe.se och slitz.se

Olof: Grym artikel, precis sån här typ av fakta bakom hantverk och kvaliteer som jag gillar att läsa.
Vore kul med ett Isaia reportage. Skulle även gärna vilja läsa en intervju med en duktig skräddare om alla ändringar som går att göra osv. Kanske någon på götrich skrädderi eller typ Annica Hed.

keep the good work up!
#8 Patrik säger
2009-08-11 18:31 - Anmäl

Jättebra, stort tack. Vi klagar inte på era angofiler, låt människor gilla och skriva om vad de vill. Det är ju trots allt en gratistjänst
#9 A säger
2009-08-11 18:37 - Anmäl

Bara för ytterligare förtydliga så har jag inget emot varken bloggen eller repotaget, men lite svenska mode vore trevligt samt lite franskt?
#10 Tore Jonsson säger
2009-08-11 18:42 - Anmäl

#9: Exakt, det är inte italienskt mode per se som är fel (det blir man bevisligen halshuggen om man påstår, frågan är om man blivit det innan Olof började fokusera så mkt på Italien?), utan det vore helt enkelt bara roligt med lite mer bredd. Jag tycker det är intressant hur plötsligt alla kommentatorer blev italiano-freaks.
#11 Tore Jonsson säger
2009-08-11 18:46 - Anmäl

Eller vafan, jag tar tillbaka det där, fram för mer enkelriktning! Det känns liksom mindre "svenskt" och "PK", så!
#12 Wictor säger
2009-08-11 19:38 - Anmäl

Ja lite mer bredd skulle faktiskt vara kul, men jag har fortfarande inte tröttnat på italiensk mode! Lär ju inte hända heller.
#13 skurken säger
2009-08-11 20:36 - Anmäl

Manolo ska inte ha den bredd som säljande tidningar som KING och Café har. De som inte uppskattar kvaliteten i denna artikel, borde kanske fundera på att läsa andra bloggar istället!
#14 clas säger
2009-08-11 22:03 - Anmäl

Bra artikel, väntar med glädje på att få se både anticchi och höstens boglioli på allde
#15 Victor 2 säger
2009-08-11 22:29 - Anmäl

Det är uppenbart att Olof just nu är hals överhuvud förälskad i det italienska. Jag tycker bara att det är roligt att läsa texter av någon som är så uppenbart galen i det han skriver om. Sedan är det kanske inte helt klockrent min stil, men vem bryr sig. Hellre en bra text om italienskt än en torr och trist text om någonting han känner sig tvingad att skriva om.
#16 poker säger
2009-08-12 06:38 - Anmäl

Hellre 100 artiklar om italienskt mode än 1 om svenskt - svenskt mode och den svenska likriktningen får jag nog av i Cafe och King.

Dessutom är det sorgligt att se de svenska klädmärkenas förfall vad gäller kvalitet - Tiger (och många andra svenska märken) känns som H&M med dyrare prislapp vad gäller kostymer de senaste säsongerna så de förtjänar ingen artikel på Manolo.
#17 Kevok säger
2009-08-12 08:31 - Anmäl

Håller med #16.

Så himla trött på svenska märken (som Tiger och Philippa K) och deras urusla kvalitet. Till och med butikscheferna erkänner att de har kvalitetsproblem när man kommer tillbaka med plagg som gått sönder.
#18 Tore Jonsson säger
2009-08-12 11:04 - Anmäl

#16 och #17: Kan tyvärr bara instämma. Designen har stagnerat, och kvaliteten sjunker. Det räcker med att titta på vilka tyger som används.
#19 Bottega Veneta säger
2009-08-12 12:35 - Anmäl

#18 och#17

Kan bero på att vi inte har någon egen tillverkningsindustri som man har i exempelvis Danmark. Detta är dock inte enbart ett svensk fenomen. Jag inhandlade för ett tag sedan en Hugo-tröja, och blev helt paff när jag såg Made in China. Jag menar, vafan är det för något. Man känner sig lite blåst...
#20 Victor Snellman säger
2009-08-12 14:39 - Anmäl

Jag har bara haft problem med mina svenska kläder. Köpte ett par Acne-chinos på rean. Hittils har de spruckit i grenen och knapparna varit påväg att ramla av. Kul att lämna tillbaka ett plagg två ggr för att få det fixat.

Samma med Cheap Monday byxor jag köpte förra året. Sitter nu med ett tillgodokvitto på 500kr jag inte kan använda för att allt i deras butiker känns så skräpigt.
#21 Leo säger
2009-08-12 15:47 - Anmäl

#19: Jag brukade också bli paff men nu har jag vant mig. Har t.ex. en Burberry-tröja gjord i Peru, och en hel del Ralph Lauren - gjort på alla möjliga ställen. De varumärken som i störst utsträckning tillverkar sina kläder inhemskt är enligt min erfarenhet just italienarna. De tycks sällan lägga ut tillverkningen i andra länder. Skall man ha t.ex. Ralph Lauren som inte är gjort i Kina får man i de flesta fall slå till på Purple Label, som inte ens görs i USA utan ofta i Italien.

Den italienska trenden på Manolo har mitt fulla stöd!
#22 Leo säger
2009-08-12 15:48 - Anmäl

Ps. En kompis har en Burberry-trench (dock den korta, "billiga"). Inte ens den görs på hemmaplan. Det är Turkiet!
#23 Anton säger
2009-08-12 17:55 - Anmäl

Mycket bra artikel, Olof!
#24 Bottega Veneta säger
2009-08-12 18:55 - Anmäl

#21 Leo
Jag har en kabelstickad Burberry Prorsum tröja, den är tack å lov inte tillverkad i Turkiet. Däremot har jag alltid tagi för givet att Dolce&Gabbanas plagg sys i Italien, men inte lillebror D&G. Till min förvåning såg jag Made in Romania.
#25 S säger
2009-08-12 20:24 - Anmäl

"Ralph Lauren är ju skitkläder, vad förväntar ni er?"

Ja, RRL, RLBL, RLPL av Corneliani och Caurso är definitionen av skräp. Även det som tillverkas i Kina håller ofta mycket hög kvalitet i förhållande till priset, såvida man inte är dum nog att inhandla RL i Sverige.

"Det går rykten om att vissa "Made in Italy" produkter och designers, däribland Valentino, egentligen syr upp skjortor och annat i Egypten eller utvecklingsländer men ändå märker de "Made in Italy". Kan dock inte bekräfta detta."

Nej, det är inget rykte, utan en vedertagen sanning sedan länge.
#26 Leo säger
2009-08-12 20:29 - Anmäl

#24 Bottega Veneta: Mycket möjligt att så är fallet med D&G, vilket gör att deras priser känns minst lika dåligt motiverade som vissa av Ralph Laurens priser... T.o.m. deras klassiska kabelstickade kashmirtröja för ca $400 görs i Kina. Se t.ex. http://cgi.ebay.com/425-00-NWT-POLO-RALPH-LAUREN-CASHMERE-CABLE-SWEATER-M_W0QQitemZ300335640365QQcmdZViewItemQQptZUS_CSA_MC_Sweaters?hash=item45ed662f2d&_trksid=p3911.c0.m14 (bilder en bit ner). Har samma erfarenhet av Armani Jeans. Inbillar mig att dessa plagg allt oftare görs utanför Italien...

#25: Rafael: Håller verkligen inte med om att Ralph Lauren är skitkläder. Oavsett var de är gjorda så har jag övervägande bra erfarenheter av kvaliteten.

Nä, jag vill definitivt slå ett slag för något okända italienska märken som så ofta faktiskt görs på hemmaplan. Även de lite billigare. Har en jättetrevlig relativt billig (1000 kr) tröja från Brooksfield, som namnet till trots är italienskt. Den tröjan är gjord i Italien.
#27 S säger
2009-08-12 20:45 - Anmäl

Leo:

Köper man RLs kabelstickande till ett kraftigt rabatterat pris, vilket man gör, är det genast en god affär. Jag kan inte erinra mig att jag någonsin sett en kashmirtröja av likvärdig kvalitet för tusenlappen, vilket en kashmirtröja från RL kan kosta om man inväntar reor, använder sig av kuponger eller spanar på ebay, istället för att slänga pengar i sjön genom att exempelvis sponsra NKs ockerpriser.
#28 S säger
2009-08-12 20:47 - Anmäl

Nu i efterhand inser jag att vi kanske är på samma sida... Att de vid nypris och kostar drygt $420, samtidigt som de tillverkas i Kina, är möjligtvis inte något att hurra över.
#29 Leo säger
2009-08-12 21:05 - Anmäl

#28, #29: Håller helt med dig. Skulle aldrig köpa en R.L. kabel-kashmir på NK. Vad kostar de där? 4500 kr?

Kanske marginell kvalitetsskillnad om man jämför Kina vs Italien (ullen i Ralphs kashmirtröja är ju fortfarande preparerad i Italien), trots allt, men det är ju en fråga om känsla... Ett av mina bästa köp (trots fullpriset 3000 kr) alla kategorier är en kashmirtröja från Piacenza som tillverkar åt bl.a. Gucci, Brioni och Corneliani. Gjord av dem i Italien förstås.

Skall helt klart överväga TheLuxStore på eBay vid tillfälle (se länk i #27 om någon missade den). De har hur mycket som helst från R.L.!
#30 A säger
2009-08-15 09:44 - Anmäl

Jag föreslår att folk här läser boken "Gomorra" som har ett och annat att säga till om i den "italienska" klädtillverkningen.
#31 Norilsk säger
2009-08-18 17:05 - Anmäl

Italienska märken låter ofta tillverka sina plagg inom landet, ja. Men VEM är det som tillverkar dem? Och under vilka premisser och förhållanden? Första och andra kapitlet av Roberto Savianos "Gomorra" ger några rätt obehagliga ledtrådar...

Behöver jag nämna att jag älskar italienska kläder? :-)
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galways in Utah

Läs mer

Permanent Style

How great things age: Gieves & Hawkes...

Läs mer

Shoegazing

Event – Shoegazing After Work hos...

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: The Omega...

Läs mer

The Armoury Lightbox

#TheArmoury knit waistcoat in green...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget - John Lobb By Request...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen