Manolo logotype

Skjortkonstruktion med Eton

Bild 312432

I andra delen av artikelserien kring skjortan med Sebastian Dollinger från Eton synas skjortkonstruktionen. Vanligt förekommande myter kommer att krossas för att samtidigt finna nya centrala skjortdetaljer som utmärker en välsydd skjorta. Och om tyger är ett starkt intresse är skjortans konstruktion Sebastians stora passion.

Att Sebastian har idéer och starka åsikter kring skjortans konstruktion är tydligt. Det finns antagligen inte en enda söm Sebastian aldrig har funderat kring. Men han är samtidigt noga med att poängtera att skjortkonstruktion inte är en klar vetenskap utan att det finns många tolkningar och idéer kring kvalité.
-Vårt mål på Eton är perfektion. Det är klart att det finns en charm i neapolitanska tillverkare med många handsydda detaljer. Vi föredrar dock att knapparna sys av högteknologiska maskiner framför en 70-årig tant. Därför kommer vi heller inte att tillverka skjortor med den känslan. Vår inställning till hantverk är snarare precision och modern teknik.

Eton syr sina skjortor i den egna fabriken i Estland. Fabriken är om än i betydligt större skala en närmast identisk kopia av provfabriken i Gånghester utanför Borås. Det gör att skjortorna som tas fram i Gånghester väldigt enkelt kan sättas i produktion för större volymer. Etons hållning som utpräglade skjortillverkare gör dem också relativt unika bland en uppsjö av märken med enorma kollektioner. Sebastian menar dock att trenden rör sig mot produktfokus framför varumärket.
- Det var väldigt tydligt under modemässan Pitti Uomo som ägde rum i Florens för drygt en vecka sedan hur alla specialister överlag gick väldigt bra, medan många av de stora livsstilsmärkena hade det betydligt tuffare. Det är ingen slump att märken som Mackintosh som är helt grymma på vad de gör hyllas. Jag är övertygad om att vi kommer se fler märken med starkare fokus på enskilda produkter.

Skjortdetaljer
När det kommer till skjortor, vad finns det då för detaljer som kännetecknar en välsydd skjorta? För att göra det hela mer pedagogiskt bad vi Sebastian lista några av de allra viktigaste delarna. Nedan följer ett urval av 15 detaljer, med Sebastians kommentarer.


Bild 312433
Rätt typ av sömmar är oerhört viktigt både för skjortans livslängd och själva känslan. Avvägningen mellan material, nålval och stynglängd är en konst. 7-9 stygn per centimeter är en bra riktlinje för en välsydd skjorta. Kolla noga efter undanskymda sömm. Insidan av en skjorta kan säga mycket om kvaliteten där många tillverkare fuskar och använder sig av en sämre sömnadsstandard än för övriga skjortan.

Bild 312434
En detalj som ofta glöms bort är skjortans mellanlägg, som ger krage och manschett stadga och form. Att välja rätt mellanlägg kräver stor kunskap. Att mellanläggen är vävda och inte limmade samt fint fixerade med rätt teknik är otroligt viktigt för att kragen inte skall bubbla. Samma princip gäller för manschetten.

Bild 312435
Knappslån är även det en viktig detalj som ofta glöms bort. Det är viktigt att den inte blir för stel. Vi har tagit fram ett mellanlägg anpassat för de tyger som vi använder oss av, vilket ger rätt stabilitet. Vi har 2 olika typer av mellanlägg för knappslå – ett som ger ett mer klassiskt och strikt intryck och ett som ger ett ledigare intryck. På den ledigare konstruktionen är knappslån endast fixerad i själva knapphålen,

Bild 312436
Sidsömmarna som fäster skjortans fram och bakstycke är ofta centrala för skjortans bekvämlighet. Bättre tillverkare använder sig av single needle stitching, så kallad fällsöm. Det innebär att tyget fållas för utåt sett bara ge en enda söm, vilket ger en nättare känsla. Vi använder oss av en variant på detta som kallas egyptisk söm, som vi anser är ännu bättre.

Bild 312437
Butterfly gusset är en i hög utsträckning onödig detalj. Sanningen är att det ofta används för att gömma övergången mellan skjortans fram och bakstycke, vilket är en ganska svår detalj att få till. Många använder det även som en ren designdetalj.

Bild 312438
Att en skjorta med generösa tyglängder skulle vara ett kvalitetstecken är idiotiskt. Det handlar bara om att tillverkarna inte kan få till en ordentlig passform som inte kräver tygöverflöd för att sitta bra. Jag menar om detta skulle vara sant skulle vi ju lika gärna kunna producera tält. Det är en enorm process bakom att ta fram en passform, som kan ta uppemot ett år.

Bild 312439
Uttagabara kragben är också en typisk missuppfattning att det skulle vara en kvalitetsstämpel. Det ligger ingen hög extrakostnad i att sy dem öppna. Det är om man vill kunna växla mellan en stel och mjukare krage, men då tycker jag man bör välja en som helt saknar kragben istället som button-down. Annars är det ju bara jobbigt när kragbenen hela tiden försvinner i tvättmaskinen.

Kragsnibben är en rolig detalj. Kragen sys ut-och-in och när den vrängs är det inte helt lätt att få till en skarp kragsnibb utan många tillverkare får istället en något trubbig form. Bättre skjortor har en välformad, spetsig kragsnibb.

Bild 312440
Att sista knapphålet är sytt horisontellt fyller faktiskt ett tydligt syfte. Det skapar ökad rörlighet och bekvämare passform. Höften och benen rör sig väldigt mycket i sidled. Eftersom den knappen är tänkt att ha innanför byxorna är det viktigt att knappen är något följsammare.

Bild 312441
Den näst översta knappens placering är central för att se bra ut med översta knappen uppknäppt. En intressant detalj är den översta knappen som bättre tillverkare låter vinkla något så att skjortans krage sitter kvar utan att utvidga sig. Det är dock väldigt marginellt. För den får ju heller inte riskera att förskjutas i höjdled. Endast någon millimeters vinkling är att föredra.

Pärlemorknappar är intressant. Det gäller att hitta en bra balansgång mellan utseende, materialval och livslängd. Vi har tagit fram en knapp av pärlemor pulver som kombinerar dessa tre för att kunna uppnå den högsta brittiska standarden för knappar.

Bild 312442
Hur knapparna fästs är en minst lika intressant detalj. Vi har tittat på kavajens konstruktion där knapparna sys på skaft, samma teknik har vi utvecklat vidare.. Detta medför att knappen knäpps snyggt. Likaså är själva knapphålet en oerhört viktig detalj. Bättre italienska tillverkare låter sy dessa för hand. Vi har dock en teknik som ger oss 150 – 170 stygn runt knapphålet som vi anser vara den allra bästa lösningen.

Bild 312443
Delat ok är ett typiskt exempel på äldre kvalitetstecken, som levt kvar från skrädderierna, och som för konfektionssydda skjortor inte fyller någon funktion.

Bild 312444
Överlag försöker vi skala av skjortan från så många sömmar som möjligt. Sydda sidslitsar är dock en viktig detalj för att stärka rörligheten. Istället för att skjortan har två direkta kontaktpunkter vid sidosömmarna får den med denna konstruktion dubbelt så många. De räcker att dra lite i tyget för att känna hur rörligare skjortan blir gentemot en helt slät rygg.

Mönsterpassning är viktigt för att avgöra hur mycket tid som lagts bakom skjortan. Kolla framförallt där axeln möter ärmen. En skjorta som inte är mönsterpassad ser automatiskt billig ut.

Foto: Olof Enckell

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Guide Kläder Skjorta

Andra artiklar om varumärkena: Eton
#1 Gäst säger
2009-06-30 14:59 - Anmäl

Efterlängtad! Grymt bra Sebastian och Olof!
#2 eric säger
2009-06-30 15:16 - Anmäl

En kanske rätt irrelevant fråga men va fan:

Har Eton auktionerat ut sin diamantskjorta än? Hur mycket kostade den tillslut?
#3 Wictor säger
2009-06-30 15:21 - Anmäl

Riktigt bra artikel!
#4 Gioacchino säger
2009-06-30 15:46 - Anmäl

En reklamsida för Eton helt enkelt. Gav mig ingenting.
Olof, om du hyllar dessa skjortor, strunta i kavajer med skjortsydda axlar och maniche alla mappina och satsa på fabrikssydda sådana med axelvaddar i syntet i stället.
#5 dan säger
2009-06-30 16:41 - Anmäl

#5 hur ska man då gå igenom exempelvis skjortor med en skjort designer som representerar ett märke? det är väl skit skojj att få reda på hur en av våra största svenska textil exporter har nått sin framgång ?
#6 Uffe säger
2009-06-30 17:49 - Anmäl

#5: Förklara gärna för oss vad "skjortsydda axlar och maniche alla mappina" är för något. Är det måhända den neapolitanska axeln du tänker på? Om så är exemplet hissnande dåligt. Att just DET estetiska stilidealet endast kan uppfyllas genom handarbete betyder ju inte att handarbete är något sorts sine qua non för toppkvalitet i ALLA fall. Själv sponsrar jag mer än gärna företag som sätter tekniska framsteg före gnällsjuk ludditism.
#7 Niklas UK säger
2009-06-30 18:57 - Anmäl

Fast det här med kragben skulle försvinna i tvättmaskinen förstår jag ej, fast det kanske bara är jag som är onödigt pedantisk som tar ut dem vid varje tvätt. Fördelen med löstagbara är ju dessutom att man då kan ersätta de av plast med ett par av t.ex pärlemor när man skall ha skjortan.
#8 Marcus säger
2009-06-30 19:23 - Anmäl

Synd att Manolo viker sig för storproducenterna. Hade varit mer trovärdigt om man istället kritiskt granskat, samtidit som man lyft fram fördelarna. Iofs ett trevlig skjortmärke, men det hör inte hit.
#9 mt säger
2009-06-30 19:30 - Anmäl

Vad betala eton för denna reklam, kan man undra...
#10 Gäst säger
2009-06-30 20:25 - Anmäl

ja, det kan man verkligen undra!
#11 F.C säger
2009-06-30 22:23 - Anmäl

Väldigt mycket info.... relevans faktorn kanske bör kollas över så att man inte tappar läsare för att man inte orkar läsa igenom det.. för det var faktiskt knappt så att jag gjorde det.
#12 Kejv säger
2009-06-30 22:54 - Anmäl

JÄVLA SELLOUTS!
#13 V säger
2009-06-30 23:32 - Anmäl

Eton är framgånsrikt, svenskt och göra fin fina skjortor. Klart deras verk ska återspeglas på manolo, finns ingen anledning att inte göra det
#14 Asteire säger
2009-07-01 01:30 - Anmäl

Gud vad folk klagar, tycker det var riktigt roligt att få lite inblick i ett svenskt företag! den enda gången svenskarna höjjer blicken om något svenskt är när det är på väg att gå åt helvete å genast älskar folk det, ex Saab. CRED Olof!
#15 lan-o säger
2009-07-01 07:35 - Anmäl

Bra inlægg olof! Att folk ens orkar ropa 'sellout' ær bara larvigt.
#16 Olof säger
2009-07-01 07:50 - Anmäl

Ang kritiken som lyfts fram. På vilket sätt tycker ni jag är partisk i det jag skriver? Sebastians egna åsikter är noga utmärkta och i övriga texten lägger jag ingen egen värdering om Etons skjortor skulle vara bra eller inte. Sebastian förklarar själv noga att det inte finns någon objektiv syn på skjortkvalité och att detta helt är Etons syn på skjortkonstruktion. Att det får mycket utrymme är självklart för att Sebastian sitter på en i Sverige unik kunskap om skjortor, sedan är det självklart upp till varje läsare att själv värdera och reflektera kring dessa tips.
#17 Lance Uppercut säger
2009-07-01 08:36 - Anmäl

Bra och informativt.

Det är ju jättetydligt att artikeln handlar om Sebastians syn på skjorttillverkning. Därav rubriken: "Skjortkonstruktion med Eton".
Jag förstår inte hur det kan anses köpt. Hade artikeln hetat "Världens bästa skjorta" eller liknande så kan man ju ha åsikter om jäv. Men i det här fallet var det väl inget snack om vem som var avsändare av åsikterna?
#18 OSE säger
2009-07-01 09:55 - Anmäl

Nice! På svenska går artiklar som denna bara att finna på Manolo.
#19 Joachim säger
2009-07-01 11:56 - Anmäl

Riktigt bra. Kul att få en genomgång över hur kvalitetsskjortor skall se ut!
ETON ska vi vara stolta över att ha och den kunskap som förmedlades här idag bör alla gnälliga talare ta till sig istället för att kämpa mot patriarket och köpa skjortor sydda av barn från H&M.
#20 JR säger
2009-07-01 12:33 - Anmäl

Det står att Eton gör sina knappar av "pärlemorspulver" (första gången jag hör talas om sådana knappar) men känslan är i alla fall plast.
#21 Teddy säger
2009-07-01 16:12 - Anmäl

Eton förstör sitt framtida arv genom att förlägga produktionen i Estland. Alla företag ska ha fysisk närhet mellan produktion och utveckling annars skriker det bara globaliserat STHLMs-mangegement. Något som inte kan bli genuint!
#22 Globe säger
2009-07-01 16:27 - Anmäl

#21 Tror du att det är lätt att få tag på 250 sömmerskor i Sverige eller? Dessutom så ligger ju deras kontor i Borås och inte Sthlm. Tror du att Dior, Prada, Gucci, Ralph Lauren, Louis Vitton tillverkar sina saker inhouse också?
#23 lano säger
2009-07-01 17:22 - Anmäl

Säga vad man vill, jag är beredd att hålla med Teddy och det kan kritiseras, MEN ha i åtanke att det ligger en hel del sanning i det han säger. Nu råkar jag vara ovetande om just skjorttillverkning, men kan vi konstruera kärnreaktorer och stridsflyg ska vi nog kunna få fram skickliga sömmerskor! I just min bransch börjar detta bli ett problem, fabriker läggs i mindre utvecklade länder och tappar kontakten med leverantörer, underleverantörer och konstruktörer, vilket långsiktigt skapar problem. Tror och hoppas att mer tillverkning sker i Sverige, för såväl skjortor som annat!
#24 DT säger
2009-07-01 18:49 - Anmäl

Nu förlägger man väl oftast produktionen i låglöneländer just för att det är låglöneländer, inte för att man hittar den skickligaste arbetskraften där. Just Estland är väl annars stora inom tekoindustrin och borde ha byggt upp ett hyfsat kunnande vid det här laget, rätta mig om jag har fel.

Men jag instämmer, tillverkning i Sverige hade gett Eton högre prestige, men priset per skjorta skulle tyvär hamna på det dubbla då med tanke på de senaste deceniernas arbetsmarknadspolitik.
#25 Micke N säger
2009-07-01 20:51 - Anmäl

Jag har en skjorta från Eton som som jag inte är riktigt nöjd med. Köpte den för kanske ca 2 år sedan och alla sömmar har dragit ihop sig och det går inte att stryka bort. Detta gör att skjortan ser slafsig och ostruken ut i sömmarna trots att den är nystruken.

Har köpt några andra Eton som inte har detta problem men tvekar nu att köpa Eton för att jag är rädd att nästa skjorta har samma problem.
#26 Gamma skjortköpare säger
2009-07-01 21:15 - Anmäl

Lustigt att Eton just nämner vikten av mellanläggen för att krage och manschetter inte ska bubbla. Är det något Eton har haft problem med de senaste två åren är det just bubbliga manschetter och kragar samt lösa trådar. Var det inte vid denna tidpunkt man även började lägga ut en del tillverkning i Rumänien?

Vad avser kraglattarna så finns det en stor fördel med att inte ha fast plastinlägg som Eton har nu, att ha fasta plastbitar som i princip går ända ut i hörnen på kragsnibbarna gör att kragen är mycket mer styv vid tvätt och slits många gånger snabbare, ytterligare en försämring som märks den senaste tiden.
#27 Lars säger
2009-07-01 22:28 - Anmäl

Tycker det var en bra och informativ artikel och alltid roligt höra åsikter från en som brinner för sitt gebit. Har haft men har ej Etons skjortor längre då jag inte tycker kvaliten är i nivå med priset dock kul läsa tänket bakom skjortorna. Tycker att t ex "Gammal skjortköpare" hade bra kritik och hade varit intressant få höra Sebastians syn på den. Det vanliga, allt oftare förekommande, tjafset om t ex köpt mm ger Olof ett bra svar på. Vissa tycks tro att en läsare inte klarar av tänka själv men de kanske dömer andra efter sig själva.
#28 Jocke säger
2009-07-01 22:32 - Anmäl

Eton gör bra skjortor, har också haft otur med någon skjorta med bubblig krage, men övriga i garderoben (och det är ett gäng) har hållit sig schyssta i över 4 år.
#29 Centurion säger
2009-07-01 23:00 - Anmäl

Om man inte är nöjd med produkter man köper så varför lämnar man då inte tillbaka det? Och om man inte anser att exempelvis en skjorta som eton är värd sitt pris pga kvalitet osv, så hoppas jag inte att man köper till exempel alla svenska designers som visades på modeveckan i sthlm... snacka om skräp kvalitet eller är jag ute o cyklar ?
#30 Daniel säger
2009-07-02 06:53 - Anmäl

Intressant att höra hur Eton resonerat i sina material- och konstruktionsval. Alla med normalbegåvning förstår att det är Eton som står för åsikterna i artikeln. Själv äger jag bara en Eton-skjorta men den har jag egentligen inga anmärkningar på, lättstruken och fin glans i tyget.
Angående kraglattor så tycker jag att det finns en poäng med löstagbara men det är rätt så jobbigt när man tvättar 15+ skjortor åt gången och ska jonglera 30 löstagbara kraglattor.
#31 Lars säger
2009-07-02 07:23 - Anmäl

Re 29: Svårt bedöma kvaliten utifrån visningar. Har jag själv inga goda erfarenheter av kvaliten hos hypade svenska designer men rimligen finns de en och annan som håller bra kvalite, design till priset. En smaksak detta med kraglattar men för mig är det självklart att ha lösa sådana.
Välsydda skjortor fungerar ofta väldigt bra mer causal utan slips och då tycker jag det är snyggare utan kraglattar.
#32 Lars säger
2009-07-02 08:52 - Anmäl

På tal om skjortor. Är det någon som testat Af Klerckers skjorta? Personligen tror jag inte den passar mig då jag har korta ärmar och måttbeställer mina skjortor men Af Klerckers känns som det finns en bra ide tanke bakom.
#33 Dansken säger
2009-07-02 09:36 - Anmäl

Skulle vara intressant att höra synpunkter från (oss) konsumenter på hur Eton, Stenströms mfl svenska står sig mot internationella skjorttillverkare, och då både mer budgetorienterade (Savile Row Co, Charles Tyrwhitt, TMLewin) resp dyrare (T&A, Russell&Hodge, Hilditch&Key).
#34 ajl säger
2009-07-02 14:06 - Anmäl

Etons knappar är inte roliga alls, de känns som sagt väldigt plastiga. Varför kan de inte bara köra med pärlemor? Nej då blir det hellre Stenströms om jag köper "svenskt".
#35 Gäst säger
2009-07-02 14:25 - Anmäl

Eton vs. Stenströms? Hade varit kul att se skillnaderna hos dem båda skjortormärkena. Låt säga att man jämför 2 st i samma prisklass eller nått!
#36 Perfiore säger
2009-07-02 15:01 - Anmäl

Pärlemorknappar går ju bara sönder när man kemtvättar sina skjortor, dvs "riktiga" pärlemor, smart av Eton att inte köra det om man vill att det ska hålla längre. Man kan ju inte jämföra massa engelska märken med våra svenska skjortmärken, alla UK saker har ju piss passform, men är man kort och fet så förstår jag att man uppskattar deras blasé färger och feta passform.
#37 Dansken säger
2009-07-02 15:10 - Anmäl

#36: Precis, vilket återigen särställer oss svenskar som tveklöst det - intellektuellt såväl som lekamligen - mest vältrimmade folkslaget på jordens yta. Vilket ditt inlägg skulle bevisa.
#38 Perfiore säger
2009-07-02 17:23 - Anmäl

Dansken är du kort och fet?
#39 Dansken säger
2009-07-02 18:00 - Anmäl

#38: Vi kan säga så här: Jag passar bättre i en H&M-skjorta än en T&A-skjorta. Ändå skulle jag hellre köpa den senare. Hur går det ihop?
#40 Uffe säger
2009-07-02 18:29 - Anmäl

De engelska skjortorna är så tältiga att de inte ens borde vara uppe för diskussion. Såvida du inte är sugen på att punga ut med 500+ kr i justeringskostnader d.v.s. Men då kan du ju lika gärna köra måttsytt direkt.
#41 Dansken säger
2009-07-03 07:00 - Anmäl

#40: Håller i stort med dig, men t ex TMLewins slim fit-serie är inte precis vid, och det var inte deras tidigare semi-fitted heller. "Engelska skjortor" är generellt vida, men det finns lyckade undantag.
#42 Uniqlo säger
2009-07-03 10:36 - Anmäl

TM Lewin är ju ett skämt, prata in om kvalitet och sån skit i samma mening. Farfars styling.
#43 wangalo säger
2009-07-03 21:41 - Anmäl

Hej, jag skulle behöva lite tips om var man kan finna snygga och eleganta skjortor till en mindre modell än ex Eton erbjuder (slim fit/extra slim fit) i Stockholm. Gärna även med korta ärmar. Tack på förhand!
#44 wangalo säger
2009-07-04 07:24 - Anmäl

(Inte sommarkorta skjorotr, utan skjortor som är mindre i modell och som har några centimeter kortare ärmar)
#45 Esse säger
2009-07-04 20:44 - Anmäl

Ok, intressant att höra en svensk skjorttillverkares tankar här. Fortfarande dock: Gör kraglattorna uttagbara. Av flera orsaker:

o Råkar de bli böjda så kan det vara bra svårt att göra något åt.
o Det ger känsla. Det måste finnas lite känsla.
o Man kan ta ut dem helt, om man vill.
#46 Teddy säger
2009-07-07 21:54 - Anmäl

#22 Globe säger: "#21 Tror du att det är lätt att få tag på 250 sömmerskor i Sverige eller? Dessutom så ligger ju deras kontor i Borås och inte Sthlm. Tror du att Dior, Prada, Gucci, Ralph Lauren, Louis Vitton tillverkar sina saker inhouse också?"

250 sömmerskor har inte varit något problem i Borås för bara några år sedan, det handlar enbart om snålt "STHLMS"-mangegement! Kontor i Borås ja, men STHLMs-tänk om du inte förstod. Är varken Dior, Prada, Gucci, Ralph Lauren eller Vitton märken som jag förordat? Inga av de märkerna är äkta skjorttillverkare, en bättre jämförelse skulle definitivt vara Borelli, Barba eller Turnbull & Asser vilka som dessutom har äkta genuin tillverkning kvar.

Ska de till varje pris tillverkas utomlands så ska det inte få stå Gånghester i nacken. Nästan ett fall för Konsumentverket, vi får se om jag får lite tid över för att djävlas med företaget som djävlas med både mig och svenskheten!
#47 göteborg säger
2009-08-24 23:20 - Anmäl

Passform är allting. Meningslöst att lägga ut en massa pengar på en skjorta som inte sitter perfekt, och då bör den vara skräddarsydd.
#48 Matte säger
2009-09-14 10:09 - Anmäl

www.etoncorner.se
Snart kan Eton skjort köpas på nätet!
Håll ögonen öppna
#49 Jonas säger
2009-09-29 00:11 - Anmäl

Ja, nu var det ju det där med brutet ok igen...

"Delat ok är ett typiskt exempel på äldre kvalitetstecken, som levt kvar från skrädderierna, och som för konfektionssydda skjortor inte fyller någon funktion."

Det fyller visst funktion. Är det något jag har märkt på senare tiden så är det skjortor med brutet ok ligger både bättre över kappmusklerna och upplevs smidigare runt halsen. Enda liknande känslan hitintills utan brutet ok var när jag köpte Etons stretch poplin... Skulle gärna se om Sebastian kunde utveckla resonemanget varför det inte ses av dem att det fyller någon funktion. Eller väger minimeringen av antal sömlängder och tygstycken tyngre i det aktuella fallet?!
#50 Peter säger
2009-10-24 06:21 - Anmäl

För den som vill göra en bra affär så såg jag att hemsidan som nämns ovan, www.grooming.se , har en kampanj på Boots just nu.
Man får tydligen köpa två för en av Boots produkter. Alltså exempelvis 295kr för 2st Boots No7 For Men.
#51 Sluggo säger
2009-12-15 10:47 - Anmäl

@wangalo, jag hade samma problem som du, fast omvänt, jag har väldigt långa ärmar. Problemet löste sig när jag hittade http://www.skjortmakarna.se deras lite dyrare skjortor är fullt jämförbara med Eton, fast de är billigare och måttsys på beställning efter dina personliga mått.

Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Industribolaget

Industribolagets Sthlmsguide: Walden på...

Läs mer

Herrskobloggen

Sommartider

Läs mer

M/M Magazine

M/M Quarterly Issue No. 1: March 2012

Läs mer

KING

10 linneskjortor

Läs mer

Leffot

Quoddy Boat Moc Restock

Läs mer

Euroman

Distortion 2012: Mød ildsjælene pt. 4

Läs mer

Permanent Style

Graham Browne in New York: fittings

Läs mer

Selectism

A.P.C. Two Tone Nylon Backpack

Läs mer

Brillor.blogg.se

Lindberg

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen