Manolo logotype

C.P. Company, modern leisure wear

Bild 312224

Reportage: Historien bakom C.P. Company sträcker sig till 1975 och den italienska staden Ravarino. Massimo Osti arbetade som grafisk designer och ville skapa funktionsdugliga plagg med inspiration från militäruniformer och arbetarplagg. Drygt 30 år senare har C.P. Company kommit att definiera sofistikerad och välklädd leisure wear.

Kanske starkast förknippad är märket med jackan Mille Miglia som lanserades 1988. Inspirationen kom liksom namnet från den legendariska racingtävlingen Mille Miglia, som sedan 20-talet lockat racingförare att köra en tuff bana i Norra Italien.

För hösten släpps en uppdaterad version med namnet 1000m Goggle Jacket. Bakom uppdateringen står designern Aitor Throup som själv kallat Mille Miglia för ett närmast fulländat designkoncept. Tolkningen är därför väldigt trogen originalet. Jackan är utformad efter en person i sittande körställning med detaljer som avtagbara bilhandskar, visir för klockan och kanske främst de inbyggda skyddsglasögonen, vilka tydligt speglar jackans tilltänkta användningsområde. En viktig nyhet är tyget; ett gore-texmaterial i tre lager som låtits genomgå ett oljebad med smuts för att ge en något sliten känsla.

Bild 312225
Designskiss 1000m Goggle Jacket

En genomgående del i C.P. Companys formspråk är just materialen. Inte sällan utgår företaget från ett tyg för att därefter bestämma plaggets form. Det egna tyglaboratoriet i Raverino, mellan Bologna och Modena, arbetar ständigt med att hitta nya material och infärgningsmetoder.
- Tygets finish gör plagg från C.P. Company lätta att känna igen. Det är sällan de använder sig av helt rena och obehandlade material, vilket gör att plaggen blir mer levande och slits efter bäraren, berättar Patrik Fomin på Nitty Gritty som sedan 2003 har agentur för C.P. Company och systermärket Stone Island. Även det grundades av Massimo Osti.
Idag innefattar C.P. Company en fullskalig kollektion med såväl jackor och kostymer som stickat och skjortor. Den gemensamma nämnaren är kombinationen mellan funktion och stil, vilket präglar hela kollektionen. Kostymerna har samma lätta känsla som märkets mer tekniska jackor, inte sällan med ofodrad konstruktion.

Under specialkollektionerna Urban Protection och Transformables har företaget tagit den tekniska funktionen än längre med jackor som bland annat går att omvandla till uppblåsbar sittstolar, vindskydd eller tält.
- Det finns en tydlig tanke bakom varje detalj. De sätter inte bara på en ficka för att det skall se coolt ut utan designen får helt formas efter den ursprungliga idén, säger Patrik Fomin.

Vilka är märkets huvudsakliga kundgrupp?
- Det är för en kund som behöver en elegant stil, utan att för den delen vara för uppklädd. Vi har mycket reklamare och arkitekter som kanske inte behöver gå i kostym dagligen, men ändå vill känna sig välklädda. Många kunder har rest runt i Italien och England och som där upptäckt märket. Sedan finns även märkets starkaste anhängare som samlar på plagg från C.P. Det är ett väldigt unikt märke i den bemärkelsen att kunder följer märket så noga, vilket inte minst avspeglar sig i den utbredda vintagemarknaden av plagg från C.P. Company som finns.

Sedan mitten av 80-talet driver Carlo Rivetti företaget. Rivetti som bland märkets många fans blivit närmast helgonförklarad efter att under tre årtionden styrt C.P. Company med en tydlig tanke utan att frångå märkets ursprung. Patrik berättar om hur Rivetti när han besökt en fotbollsmatch mellan Inter och Liverpool på Anfield Road blivit tillfrågad att välsigna barn till några av märkets anhängare. Många hade även bett om att få sin jacka signerad, men Rivetti hade då inte velat förstöra jackorna med sin autograf.
- Rivettis filosofi genomsyrar verkligen hela märket. Han släpper aldrig igenom något som inte C.P. kan stå för. Allt är väldigt långsiktigt. Även om det kan skilja vissa färg- och modellmässiga skillnader mellan olika säsonger är tanken att ett helt nytt plagg från C.P. skall kunna bäras med ett 20 år gammalt, avslutar Patrik Fomin.

Jubileumsutgåvan av Mille Miglia förväntas säljas i 15 exemplar i hela Skandinavien. Pris: 18 000. För att läsa mer om jubileumsjackan rekommenderas Beinghunted.com.

Bild 312226
1000m Goggle Jacket

Bild 312227

Bild 312228

Bild 312229

Bild 312230

Bild 312231

Kläderna ovan kommer med undantag från 1000m Goggle Jacket från märkets vårkollektion. Foto: Olof Enckell

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: stone-island
#1 Joakim säger
2009-05-20 15:26 - Anmäl

Nej tack. Hela den här racinglooken som det suktas efter verkar inte vara något annat än barndomsnostalgi för pojkar. Lite nördigt om jag får be - som när hårdrockare försöker klä sig som pirater eller indiekids springer runt i T-shirts med Turtles-tryck.
#2 Karl Michael säger
2009-05-20 16:20 - Anmäl

ja, för allt som är det minsta rolig eller intressant är ju strängt förbjudet enligt vissa.. löjligt.
#3 albin säger
2009-05-20 16:27 - Anmäl

Jag håller inte alls med Joakim, CP Company gör riktigt spännande kläder och jag vill gärna se mer av den sortens inlägg på manolo, mer samtid åt folket!
#4 Bitter säger
2009-05-20 17:31 - Anmäl

Samtiden är överskattad.
#5 Jameson säger
2009-05-20 18:19 - Anmäl

CP Company står för inovativitet samtidigt som de är otroligt förankrade i sin historik vilket inte kan sägas om många märken idag. De har alltid gjort fantastiska kläder både för den som vill ha en ganska så vanlig tröja av utomordentligt god kvalitet samtidigt som de alltid velat hitta nya vägar att ta skapandet i och med utvecklandet av kläder som Urban Protection-serien och den helt fantastiska jubileumsutgåvan av klassikern Mille Miglia.
Det här är enligt mig världens i särklass bästa märke vad det gäller design, kvalitet och karaktär.
#6 L säger
2009-05-20 19:05 - Anmäl

Gah! Gogglejackan är så ful så den är snygg. :)
#7 Ravarino säger
2009-05-20 21:04 - Anmäl

Jubileumsutgåvan av Mille Miglian (kommer aldrig kalla den för 1000 mile goggle jacket!), världens i särklass vassaste jacka, är sinnessjukt grym. Har själv provat den, och den har ALLT som en Mille ska ha. Tinto Terra, Gore Tex, tre fickors modellen, WV, etc. Hade jag haft råd hade jag inte tvekat en sekund. Aitor har tänkt igenom den in i minsta detalj, och det är verkligen den ultimata Millen.

Har varit ett stort fan av SPW sedan 90-talet. S.I. har gjort mycket snyggt och roligt, men C.P. har alltid varit stil och klass i ett nötskal.

Urban Protection-jackorna är ett utmärkt exempel på kreativitet och uppfinningsrikedom hos C.P., liksom Transformable grejerna. Det är dessutom investeringar då andrahandsvärdet på många saker idag är skyhögt.

Dessutom tas vissa saker in i relativt små upplagor, så man är oftast ganska ensam om att ha en viss modell. Istället för att springa omkring och se ut som vem som helst på stan. Dom sticker oftast inte ut heller, utan dom som vet vet. Förstår man sig på kvalitet och genomtänk design så ser man.

Nej, SPW är, och kommer förbli ett ikoniskt företag. Den kommande vinterkollektionen bjuder på en hel del godbitar, b.la kommer ICE-jackorna tillbaka från S.I. Men framförallt kommer jubileums Millen! Jag skulle kunna mörda för att komma över den i en size 50.

SPW will never go out of fashion!
#8 S säger
2009-05-20 23:15 - Anmäl

Jag har en Mille hemma. Svart oljetyg. Tyngsta modellen.
#9 Joakim säger
2009-05-21 05:15 - Anmäl

#2,3 Jag vill absolut inta förta någons klädglädje eller intresse i samtidsrelaterade artiklar! Det finns som nämnt väldigt vackra detaljer i jackorna som förmodligen är skälet till att Olof valt skriva om dem. Fickorna och ärmarna i bild #3, exempelvis.
#10 oscar säger
2009-05-21 08:23 - Anmäl

Om du i dagens läge går med en jacka från C.P. Company eller S.I. så kan du vara nästan 100% säker att någon kommer ta dig som en huligan. Eftersom båda dessa märkena förknippas med huligansism. Jag vet att om jag skulle se en person med de två ovannämda märkena skulle jag ta dem som huliganer. Beror ju dock på hur välklädda de annars är.
#11 Foffe säger
2009-05-21 09:53 - Anmäl

Goggle Jacketen, används nu förtiden av huliganer...
#12 Countylad säger
2009-05-21 10:52 - Anmäl

Ni har alla rätt...och lite fel....det är också CP Company i ett nötskal.

Foffe, jag skulle vilja nyansera lite och säga att: fotbollssupportrar kör CP Copmany och har en förkärlek för Millie Migliamodellen. I England klär sig 90 procent av alla som går på fotboll "casual" men alla casuals är inte huliganer och alla huliganer är inte casuals....förstår du vad jag menar?

Det är så roligt i Sverige när casualscenen disskuteras för de namn som rapas upp är alltid de samma: Burberry, SI, CP Company och adidas. Faktum är ju att dessa märken representerar en enskild tid i scenen, från mitten av 90-talet och fram till tidigt tvåtusental.

När så ligistscenen här började anamma brittisk läktarmode så har vi liksom fastnat i en slags "timewarp".

Från sent sjuttiotal/tidigt 80-tal och framåt är det en rad olika "plagg" som blivit tidlösa och stannat kvar.:

Tidigt 80 – Polon, adidas trainers, nike daybreaker, Lacoste cagoules, clarks, Duffeljackor och tweed.

Tidigt 90 – Burberry golfjackan, Ralph Lauren, vissa SPW-plagg däribland CP Millie Miglia, stora tekniska jackor mm

Tidigt 00 – 6876, OTS(som nu delvis gått åt helvete), Victorinox, Barbour etc

Idag – Garbstore, Albam, Stansfield, Fjäll Räven, Penfield och hela den "Hem till gården/byn fårfarmarlooken.

Vad som skiljer casualscenen från så många andra rackare är att det konstant handlar om förnyelse. Det som är riktigt bra och tidlöst stannar (se ovan) men mängder av kombinationer och skeva märken försvinner som tur är ur tiden....

MEN, Som i så många ndra fall så är det inte subkulturen som stulit märken och kombos av mainstremen utan precis tvärt om. Det var vad du skulle kalla elaka huliganer som tog överklassens sportestetik till massorna. CP Company bärs inte bara av huliganer och det skulle väl vara fånigt om det var så, men det var ändå det elementet som fick CP att bli stort och stanna kvar.

Jag tror få ja kanske inga märken kräver så mycket av sig själva som SPW, de är i det närmaste magiska när det kommer till att hitta nya fabrikat och textiler.
#13 Jesper A säger
2009-05-21 20:39 - Anmäl

Åh countylad kul med någon som har koll.
Mig veterligen är det nästan bara fotbollshuliganer i sverige som bär mille migliajackor, då jag bara sett dem i samband med att mitt lag spelar.
Men jag tror inte risken är särskilt stor att du blir "konfronterad" om du bär en mille miglia och något som inte är klassisk huliganuniform.
#14 . säger
2009-05-22 13:46 - Anmäl

Det här är något som inte ens skall diskuteras på en fashion sida som manolo. Vissa labels skall ni låta vara om ni inte är beredda att ta konsekvenserna.
#15 mot säger
2009-05-23 09:07 - Anmäl

Blir aningen konfys. Vilka är de potentiella konsekvenserna av att bära min Mille Miglia (utöver en och annan beundrande/avundsjuk blick då och då)?
#16 Cliffhanger säger
2009-05-23 16:25 - Anmäl

@14

haha!
Att fortfarande tro att CP och S.I är några magiska kläder som tillhör någon subkultur är bara skrattretande.
S.I kan du ju snart köpa på coop och ICA!
#17 Micke säger
2009-05-23 16:41 - Anmäl

Haha. "Den svenska casualscenen"... Ok, vi sätter på oss S.I-jackor och åker till en grusgrop och slåss lite. Sen att vi ser ut att vara från Partille hela bunten spelar ju ingen roll... Jaja, lite som svensk hiphop, går bara inte att ta riktigt på allvar.
Sorry för ett offtopic-inlägg men jag kände mig bara tvungen :)
#18 Sipps säger
2009-05-23 18:12 - Anmäl

Det krävs ju lite mer än bara en CP eller SI jacka för att man ska tas för "casual". Man ser ju på resten av stilen om det rör sig om en huligan eller en mode-nörd.

Så alla mode-nördar kan köpa dessa plagg utan att gå och vara rädda på stan och alla casuals kan låta dessa plagg exploateras av mode-nördarna för dessa lär ändå inte misstas för att vara casuals.

Bra va?
#19 Micke säger
2009-05-23 19:56 - Anmäl

#18 Sipps:

Bra sagt! Det som krävs mer än nämnda jackor för att tas för en "casual" här i sverige är troligtvis lortiga jeans, blonderad igelkott-frisyr och en eller flera ringar i öronen. Fet kedja runt halsen är också populärt....
#20 Colonel säger
2009-08-03 08:56 - Anmäl

Micke:
precis! glömt inte korta jeans och rullad mössa, nä skoja bara lite alla aikare där ute.

Men Faktum är att det är precis som sipps säger, man måste se ut och agera på ett visst sätt för att man ska bli tagen som huligan.(enligt mig själv)

jag har både jobbat med (butik) och använt märken som nämnts ovan, min stil annars är väll mer klassisk. Jag har väldigt mycket ralph lauren, färgglada chinos, blazer m.m.

saken jag vill pointera är att detta är ett allt för bra och syggt märke för att en grupp som slåss för fotbolls lag ska kunna ha patent på dem. Du kan använda dessa märken som klassas som huligan märken om du inte går ut och spänner dig med knuten näve och ser ut som du ska explodera mot någon när som... då kanske du tas som huligan, för faktum är att alla märken är potentiella huligan märken eftersom de krävs bara att någon börjar använda dem. Som någon skrev högre upp att de börjar använda barbour nu också.... ska gods ägarna och häst folket då fly märket? kanske är dags att de kör med cp jackor istället.
#21 Jesper säger
2009-11-10 00:38 - Anmäl

de krävs bara att någon börjar använda dem. Som någon skrev högre upp att de börjar använda barbour nu också…. ska gods ägarna och häst folket då fly märket? kanske är dags att de kör med cp jackor istället.

barbour har funnits länge i casualkretsar och är nästan pasé´nu. Dessutom är ju oljerocken ett arbetarplagg från början ( fiskare osv, rättamig om jag har fel).

Sen finns det ju olika casuals i sverige med ,den stora delen har sunkiga stone islandtröjor, dåliga jeans och slitna trainers medans andra med mer koll på samtiden glider runt i garbstore, barbour x tokito, nigel cabourn, albam osv.
#22 P säger
2009-11-10 09:04 - Anmäl

oljerocken är ett funktionsplagg som vid förra sekelskiftet var det regntätaste som fanns. Det utvecklades för krävande miljöer. Men att de brittiska kungahusen låter barbour vara kunglig hovleverantör talar väl för att det inte skulle vara ett arbetarplagg... Inte bara arbetare befinner sig regnig miljö. Dessutom så kom oljeställen ganska snabbt. Oljeställ är de gummerade plaggen man vanligen förknippar med fiskare.

En annan sak jag undrar är hur kan en jacka som varit populär i snart sjuttio år vara passe? observera att jackorna funnits med längre tid en den klassiska loefern!
#23 Manolo.se » Arkiv » Vårjackor från C.P. Company säger
2010-03-06 13:49 - Anmäl

[...] på bröstfickan är en homage till originalversionen av C.P. Companys legendariska jacka Mille Miglia som även den hade märkets logo på [...]
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Baudoin & Lange women’s shoes (and Luca...

Läs mer

Shoegazing

Köptips – Black Friday-reor

Läs mer

Hodinkee

In The Shop - In The Shop: Introducing...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen