Manolo logotype

Svenskt herrmodes mäktigaste

Bild 312196

När Manolo för första gången intervjuade Örjan Andersson i mars 2005 hade Örjan precis hittat ett badrum i en polares lokal för att göra egna screentryck. Drygt fyra år senare har Örjans projekt Weekday med Cheap Monday blivit uppköpta av H&M, nått internationell framgång för att idag säljas i cirka 30 länder. Nu har Örjan även utsetts till svenskt herrmodes mäktigaste person av tidningen King.
- Det har gått väldigt fort. Men har också varit väldigt roligt. Jag minns fortfarande det där badrummet. Det var grymt kul att göra alla screentryck själv även om det var lite besvärligt att behöva ta en paus så fort någon var tvungen att gå på toa. Idag är det lite enklare, säger Örjan Andersson.

Kan ett så stort varumärke som Weekday och Cheap Monday behålla den personliga känslan?- Det är en väldigt intressant fråga. Jag försöker hela tiden att utgå från den ursprungliga känslan vi hade vid starten. Men det är en väldigt fin balansgång.
Er kanske mest karaktäristiska modell Tight har väl blivit närmast av en svensk designikon. Hur ser du själv på tight?
Det är vår allra första passform som jag själv har burit sedan 2004. Stretchtyget gör att den till en riktig unisexmodell som passar både killar och tjejer samtidigt som det är en väldigt klassisk jeansmodell.

Nyligen anställde ni Ann-Sofie Back som chefsdesigner. Vad kommer det att innebära för herrdelen?
- Det kommer att betyda jättemycket framförallt för våra överdelar. Jag har hela tiden sagt att ambitionen med att anställa Ann-Sofie är att ge kollektionen en bättre helhetskänsla och en tydligare röd tråd. Samtidigt kommer jeans alltid att vara själva utgångspunkten. Ann-Sofie tycker liksom jag tycker bra om jeans så det bör inte vara några problem att kunna producera även bra överdelar.

Slutligen, hur ser du på Kings utnämning till svenskt herrmodes mäktigaste person?
- Jag är självklart jätteglad och stolt. Samtidigt är jag ingen maktgalen person. Men jag får se om jag kan klura ut något sätt att utnyttja utmärkelsen.


Per Nilsson, chefredaktör för King som står bakom listan svenskt herrmodes 100 mäktigaste; Detta är tredje året King presenterar listan. Hur har herrmodet förändrats under dessa tre år?
- Intresset för herrmode fortsätter att öka konstant. Redan för tre år sedan började herrmodet att bli mer accepterat och utvecklingen har fortsatt varit positiv. Mode är om möjligt än mer mode idag.

Hur har makten och inflytandet över mäns klädvanor förändrats?
- Det är ingen hemlighet att modebloggarna samtidigt som de blir allt fler även får allt större makt. Det finns idag väldigt många personer med stort inflytande. Vi har hela tiden velat skapa en så ärlig lista som möjligt varför vi har valt personer med olika bakgrund och med en rad olika yrken. Alla som kan tänkas påverka oss män i vårt sätt att klä oss.

Vad gör Örjan Andersson till årets vinnare?
- Helt enkelt för att han designar och förser oss med modevärldens främsta universalplagg, jeans. H&M:s uppköp av Weekday och Cheap Monday har stärkt Örjans position ytterligare.
Annars är kanske inte jeans är det mest kännetecknande plagget för rådande mode?
Jeans är helt klart ett tidlöst plagg. Även om det inte är det mest trendiga, finns jeans alltid med. Det enda som skiljer från säsong till säsong är tvättarna.

Har du själv några jeans från Cheap Monday?
- Nej, faktiskt inte. Jag tror aldrig att redaktionen skrattat så mycket som för tre år sedan när jag provade ett par röda Cheap Monday-jeans. Det vara absolut ingen fel på jeansen utan problemet var snarare min kropp i kombination med passformen. Örjan berättade dock igår att Cheap Monday nu har över 30 passformar så det börjar verkligen bli läge för att testa ett nytt par.

För att läsa listan över svenskt herrmodes 100 mäktigaste i sin helhet, klicka här.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Cheap-Monday Weekday
#1 Jocke säger
2009-05-14 13:04 - Anmäl

Örjan har inte fått mig att köpa cheap monday iaf
#2 Joakim säger
2009-05-14 14:16 - Anmäl

Men mig
#3 Maurizio säger
2009-05-14 14:35 - Anmäl

Sämre kvalitet på tyget får man leta efter.
#4 NCF säger
2009-05-14 14:38 - Anmäl

Maurizio: Nej, det är Acne du tänker på där.
#5 Erik säger
2009-05-14 19:13 - Anmäl

Mäktigast ur vilken synpunkt? Att han är en framgångsrik företagare kan jag ge honom, men kan inte se hur han influerar svenskt herrmode?
#6 Marcus R. säger
2009-05-14 19:27 - Anmäl

#5
Med tanke på hur många män idag som köper kläder från Cheap Monday så är det odiskutabelt en stor påverkan han gör.
#7 T säger
2009-05-14 20:44 - Anmäl

Jag köper inte Cheap Monday heller men jag tycker inte att det är orimligt att han utnämns till den mäktigaste. Det Erik tänker på är att han knappast gjort jeans till ett inneplagg, jeans har alltid varit standardplagget för svensken. Däremot har intresset för jeans ökat, folk vet i större utsträckning vad som menas med begrepp som selvedge, men detta är inte Örjans förtjänst, Cheap Monday kan knappast klassas som högre jeans-kultur.

Däremot tycker jag att Cheap Monday har ändrat svenskens uppfattning om att dyra plagg är bättre än dyra. Han har, i mina ögon, bidragit till att handla på postorder inte längre är för "husvagnsfolk". Svensken accepterar billigare plagg av sämre kvalitet till fördel för större variation. En glidning närmare "slit och släng" helt enkelt. Samtidigt (och inte alls i samband med Örjan) har intresset för second hand ökat. Jag kan dock tänka mig att det blir svårare att hitta billig second hand i framtiden efter en "slit och släng" period.

Någon som köpt Cheap Monday second hand?
#8 albin säger
2009-05-14 21:22 - Anmäl

Jag kan inte riktigt hålla med er som klagar på cheap mondays kvalitet. Självklart är inte ett par jeans för 400 kronor något som håller i generationer, men de plagg jag köpt på från cheap monday och MTWTFSS har inte varit mindre hållbara än något annat i samma prisklass, tex H&M, designmässigt håller de dock ovanligt hög kvalitet.
#9 Östergren säger
2009-05-14 21:47 - Anmäl

Jag är ytligt bekant med Örjan, en av hans första kunder när han satt i fåtöljen på Lilla Essingen och sålde second hand. Jag brukar prata med honom när jag ser honom. Jag var på Ikea för något år sedan med min mor 61 år och handlade stötte in Örjan och bytte några ord, presenterade kära mamma för honom som efteråt sa:
-Vad var det där för en lodare??
-Mamma, du vet dödskallarna du ser på alla jeans och kläder, det är hans dödskallar. Du vet, Cheap Monday imperiet. Vi såg dem ju till och med till försäljning i Santa Monica och i Honolulu kommer du ihåg det? Det var kul att visa mamma di-artikeln om hur mycket H&M fick pynta för Örjans del i företaget.
#10 lan-o säger
2009-05-15 06:20 - Anmäl

Ørjan har utan tvekan påverkat svenskt herrmode stort. Och kanske æven en del utanfør sverige. Jag sjælv har dæremot aldrig burit eller køpt ett par cheap monday, och tvivlar på att jag kommer gøra det. Inte før att jag har något emot designen. Inte heller tvivlar jag på kvalitén.

Det jag stør mig på ær att det fortfarande mest ær 16 åriga tjejer med converse skor som går runt i cheap monday.
#11 Jimmy säger
2009-05-15 10:12 - Anmäl

örjan är en given maktfaktor i svenskt herrmode!
sen vill jag passa på att gratulera Olof till en ärofylld 13:e plats! däremot måste jag säga att listan kändes lite sådär, att placera Cafe-Daniel på typ 73:e plats är för mig ett skämt, killen har ju bla. en helsida i metro och är ansvarig för modedelen i en av sveriges största tidningar för killar!
dessutom syns han titt som tätt i tv för att prata om "vårens måsteplagg" osv.

Mvh
Jimmy
fashionbycsn.blogg.se
#12 Uffe säger
2009-05-16 18:11 - Anmäl

#11 Håller helt med. Lindström borde ha hamnat minst topp 20.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Baudoin & Lange women’s shoes (and Luca...

Läs mer

Shoegazing

Köptips – Black Friday-reor

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: Ten Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen