Manolo logotype

Polo Ralph Lauren – En amerikansk klassiker

Bild 311984

I den nuvarande preppyvågen med button-downskjortor och ivy leagueromantik är det dags att återupptäcka en amerikansk doftikon som hängt med i över tre årtionden.

Få kan ha missat preppymodets mäktiga renässans de senaste åren. Den skandinaviska, minimalistiska estetiken trängs numera glatt bland kabelstickade kashmirtröjor i pastell, madrasshorts och seglarskor i regnbågens alla färger. Brittiska lantkläder, tweed och amerikanska collegeplagg upplever kort och gott en ny glansperiod. Man vet att det gått långt när svenska män på allvar diskuterar tasselloaferns dygder inför sommarhalvåret.

Starkast förknippat med utveckling är tveklöst Ralph Lauren. Bortsett från att under de senaste 40 åren på egen hand ha uppdaterat stel, traditionell engelsk stil med amerikansk fräckhet och innovation ligger Lauren också bakom en av de mest klassiska herrdofterna någonsin – Polo. Ralph Laurens besatthet av kvalitet är välkänd och inför skapandet av doften var han personligen involverad i alla detaljer. Målet var att fånga den amerikanska drömmen i en flaska. Parfymören Carlos Benaïm skapade Polo 1978 och den blev omedelbart en stor succé världen över.

Kompromisslös manlighet
Hur beskrivs då Polo som bäst? Den som någon gång provat den mörkgröna flaskan vet att det här är så långt ifrån fruktig, androgyn friskhet som det går att komma. Polo är antitesen till alla nya, moderna och politiskt korrekta dofter som översvämmar marknaden idag. Lite elakt kan den beskrivas som klyschan av manlighet upphöjt till tio – lika delar macho skogshuggare som hänsynslös vd. En vän till mig beskrev en gång doften som buteljerad skogsbrand och en annan tyckte att jag luktade som regalskeppet Wasa… Hursomhelst lämnar denna Eau de Toilette få oberörda.

Sammansättningen är komplex med mängder av ingredienser. Noter av tallbarr, lavendel och basilika minglar med krispig ekmossa, torrt läder och tung tobak.  Doften utvecklas ordentligt på huden och under dagen upptäcker man ständigt nya drag av kryddor, mysk och ädla träslag. Helhetsintrycket är grönt, varmt och med en viss rökighet. Polo osar av en rå naturlighet och stort självförtroende.
Som med alla tyngre herrdofter mår den bäst av att användas med moderation. 1-2 lätta beröringar av den gyllene avtryckaren håller dig på rätt sida av gränsen.

Bild 311985

30-års jubileum
För att fira doftens 30-årsdag släppte Ralph Lauren 2008 en uppdaterad version – Polo Modern Reserve. Den nya Eau de Toiletten är förvånansvärt trogen originalet men med en något modernare framtoning. Benaïm som tagit fram den nya varianten valde att tona ner örtigheten och istället lägga till noter av kardemumma och "humidorträ". För den som tycker att originalet är lite för mycket är Modern Reserve ett bra alternativ. Lite fräschare, men av samma höga kvalitet.

Elegant och tidlös
Avslutningsvis är det lätt att konstatera att det här inte är en doft som passar alla. Den som är på jakt efter en svag och neutral kontorsdoft göra sig icke besvär. Polo är kompromisslös och krävande, men i gengäld också maskulint elegant och tidlös - en sann amerikansk klassiker.

Mattias Keresztesi, arbetar som handläggare i Europaparlamentet i Bryssel och driver doftbloggen monkeymanmatts.blogspot.com samt recenserar dofter på basenotes.net.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Skönhet Parfym

Andra artiklar om varumärkena: Ralph-Lauren
#1 Simon säger
2009-04-06 14:18 - Anmäl

Produktplacering?
#2 Katrinna säger
2009-04-06 18:18 - Anmäl

Så fort ett varumärke nämns är det alltid någon som ylar om smygreklam eller produktplacering. Just EdT Polo har skapat sig ett namn och blivit en klassiker och därför är det välkommet att denna underbara doft får uppmärksamhet.

Den stiliga kille jag går ut med får gärna dofta Polo och en skön preppy look därtill gör inte saken sämre.
#3 Juggi säger
2009-04-06 19:09 - Anmäl

Solklar smygreklam.
#4 Simon säger
2009-04-06 19:42 - Anmäl

Katrinna, att det såfort ett varumärke näms måste vara smygreklam är ju såklart inte sant.
Men när en hel artikel handlar om en och samma produkt på ett ganska påträngade sätt som i detta fall reses i alla fall min varningsflagga.

För övrigt äger jag denna parfym och kan varmt rekomendera den.
#5 juppie säger
2009-04-06 19:44 - Anmäl

Utformat som någon slags recension, men i praktiken promotion rakt upp och ner. Och nej #2, jag förstår inte hur du INTE kan förstå detta. I relation till andra inlägg på Manolo, där tonvikt är på stil i diverse kombinationer och situationer, visar detta inlägg inget prov på detta.

Jag läser och berömmer Manolo för dess kunnighet, smak och förmåga att presentera manligt mode i form av stil, snarare än rena varumärken. Därför hoppas att det är sista gången jag ser ett riktigt lågvattenmärke som detta på Manolo.
#6 Malek säger
2009-04-06 20:06 - Anmäl

ahah, den är töng. provade en på åhlens idag och damn va nyce den va! de här blir sommarens fuckin punanimagnet

olle, töng artikel bror!
#7 H säger
2009-04-06 20:23 - Anmäl

Snälla Malek, säg att du inte är på riktigt. För min mentala hälsas skull.
#8 Rikard säger
2009-04-06 20:32 - Anmäl

Jo, läste den själv som en reklamannons innan jag insåg att jag var på Manolo. Lite tråkigt att de måste köra sådana här grejer, kunde räckt med att bara tipsa som Olof vanligen gör.
#9 Daniel säger
2009-04-06 21:00 - Anmäl

Malek, bättre musöppnare än Fahrenheit?
#10 Nilseman säger
2009-04-07 00:17 - Anmäl

Jisses? Punanimagnet? Sicket drägg alltså. Skaffa lite stil.
#11 Lance Uppercut säger
2009-04-07 06:19 - Anmäl

Sluta gnäll.
Vem bryr sig om det görs lite reklam?

Bara Olof kan leva med sig själv och stå för det han skriver tycker jag att han får promota vad han vill. Det är ju halva grejen. Manolo är ju trots allt en blogg baserad på hans åsikter i ämnet stil.
#12 Olof säger
2009-04-07 06:23 - Anmäl

Jag vill verkligen poängtera att Manolo inte tar betalt för redaktionellt innehåll. All form av reklam är tydligt markerad som annonser.

Jag tycker heller inte att artikeln på något sätt är odelat positiv. Mattias skriver sakligt om doftens bakgrund och dess karaktär. Däri lägger han ingen värdering utan beskriver tvärtom att doften är komplicerad och kan uppfattas väldigt olika.

Mattias har tidigare gått djupare in på bland annat Commes des Garcon och Aqua di Parma, även de centrala dofter som präglat parfymvärlden. Och det är självklart viktigt att kunna behandla så viktiga dofter för att skapa förståelse för ämnet. För denna artikel finns det ju dessutom ett starkt nyhetsvärde i att en uppdaterad doft har presenterats under våren.

Har ni ytterligare frågor kring Manolos ställning i denna typ av frågor så är ni som alltid välkomna att kontakta mig på olof@manolo.se.
#13 Mattias säger
2009-04-07 07:47 - Anmäl

Hej,
Tråkigt att vissa uppfattar min artikel som produktplacering. Det är inte alls syftet och eftersom jag driver en blogg om dofter som bygger på just recensensionsformatet tycker jag att kritiken är fel i sak.
Vissa får högt betyg, andra lågt. Just Polo är en personlig favorit som dessutom är aktuell av andra anledningar.
#14 Georg Josef Teffenhart säger
2009-04-07 15:32 - Anmäl

Återigen en kompetent och bra artikel.
Jag uppfattar den inte som reklam.
Mattias är påläst , rolig och bra.
Recentionen är "extra dominum - ex professo".
#15 Mathias säger
2009-04-07 18:50 - Anmäl

Verkligen fruktansvärt!!... Ärligt, nu får ni väl ändå vakna till liv och sluta vara så naiva!?

Vilka artiklar här på Manolo hamnar INTE under kategorin "indirekt" reklam eller produktplacering och det oavsett om artikelförfattarna får betalt eller inte, resultatet blir väl ändå detsamma, eller!? OCH vad spelar det för roll?

Antingen gillar jag det jag ser på bilderna och läser i artiklarna och agerar i enlighet med det eller så gör jag det INTE... och så onyanserad och odelat positiv var den väl ändå inte?
#16 Andrei säger
2009-04-09 19:47 - Anmäl

Till Olof:

Neven Mrgan:
Captchas, user registration (including banning), comment moderation, and community guidelines all help, but not everyone wants to spend time running their blog like a night club. Some people just want to, you know, write.

Comments are, like any design decision, a trade-off.
#17 Piorre säger
2009-04-10 09:31 - Anmäl

#10 påpekandet av någons stilbrott eller avsaknaden av denna rimmar väl inte speciellt väl med god stil?
#18 Jonas säger
2009-05-05 08:56 - Anmäl

Som ägare till denna flaska kan jag ju bara jubla över författarens beskrivningen "lika delar macho skogshuggare som hänsynslös vd".

Med andra ord - en riktigt dålig produktplacering för de flesta som läser denna sida. : )
#19 Frågenissen säger
2009-08-23 19:39 - Anmäl

Är det nån som vet var i Göteborg man kan dofta och köpa denna, har varit runt hela stan och de har alla ralph laurens sorter utan den gröna.
#20 Leo säger
2009-08-23 20:54 - Anmäl

#19 Frågenissen: Vet inte, men om du inte behöver lukta på den så kan du ju köpa via nätet, t.ex. här: http://www.parfym.se/Product.aspx?ProductID=1258 Bra pris dessutom. Tänkte själv lägga en order vid tillfälle.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

The Drake’s x Permanent Style outfit

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Found: An Issued And Flown Apollo 7...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Bespoke Florentine tailors Liverano...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen