Manolo logotype

Att kombinera bältet

Bild 311866

Bälten behandlades visserligen redan förra veckan, men då utan någon direkt diskussion kring hur denna accessoar kan kombineras med den övriga klädseln. Ett område där det finns många idéer och riktlinjer, men få raka svar.

Det är lätt att se bältet uteslutande som upplyftande accessoar och ett enkelt medel att förändra en klädsel. Men framförallt fyller bältet en funktion genom att dela av klädseln. Detta är speciellt viktigt för långa personer eftersom en helt enhetlig klädsel har en tendens att ytterligare förlänga bärarens upplevda längd.

När det kommer till att matcha bältet med den övriga klädseln finns de en rad olika uppfattningar. Många skomokare tillverkar även läderbälten just för att de skall matcha skorna exakt. Det är till stor del en smaksak, men personligen tycker jag att detta har det en tendens att se något utstuderat ut. Ibland kan det faktiskt vara snyggare att bryta av något och välja ett bälte vars färgton skiljer sig något från skornas. Detta minskar även behovet av antalet bälten avsevärt. Ett brunt och ett svart räcker ofta alldeles utmärkt. Sedan är det bara att komplettera med bälten i färgstarka kulörer. Flätade läderbälten är väldigt tacksamma att bära eftersom de går att kombinera med ett brett spektra av färger på skor och samtidigt ge ett väldigt naturligt och avslappnat intryck.

En annan fråga som ständigt dyker upp är huruvida själva bältesspännet bör matcha övriga metalldetaljer. För perfektionisten är detta absolut värt att tänka på, men det är långt ifrån en detalj som klädseln faller på. Viktigare är då att bältet harmoniserar med läderväskan eller eventuellt klockarmband.

Bild 311867
Pal Zileri

Bild 311868
Från Rose & Born som precis har fått in vårnyheterna i butik.

Bild 311869
Gedigen samling av bälten och ökenkängor från Loro Piana

Bild 311870
Bältet får här en framträdande roll. Luigi Borrelli

Bild 311871
Tygbältet är ett, framförallt för sommaren, snyggt alternativ för att bryta av en i övrigt uppklädd stil. J.Press

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Bälte Lädervaror

Andra artiklar om varumärkena: J.Press Loro-Piana Luigi-Borrelli Pal-Zileri
#1 Leo säger
2009-03-18 21:14 - Anmäl

Fina bilder.

För oss som gärna vill matcha alltihop blir det förstås svårt när budgeten begränsar. Om man nu t.ex. kör brunt för det mesta, gällande bälte och skor, och även matchar klockans armband i brunt - ja då blir det ju "sådär" när man måste ha svart bälte och skor pga. kostym. Lösningen heter väl länk i metall men den sliter ju på skjortor och tröjor. Har bl.a. rivit upp fodret i en kavaj pga. min vassa länk.

Sen har vi ju plånbok och nyckelfodral... Allting kan omöjligen bli riktigt bra om man inte (i) släpper loss och slutar bry sig så förbaskat mycket, eller (ii) har gott om pengar.

Ack vilka bekymmer man har. :(
#2 Andrei säger
2009-03-18 21:25 - Anmäl

Ja! Mitt favoritämne bälten är på tal igen. Vad ska man säga Olof, hela poängen med att inte bära bälten är ju precis tvärtom det du säger; d.v.s. att inte dela av klädseln på mitten (läst Alan Flusser/ASuitableWardrobe något?). Nu är det ju kostym vi pratar om så klart. Remember, less is more, och en kostymbyxa som sitter bra behöver inga bälten. Det är väl som alltid en smakfråga, men Savile Row tycker i alla fall som ovan (se länk):

http://www.englishcut.com

Hängslen däremot... där har du något :)
#3 Jonas . säger
2009-03-18 22:09 - Anmäl

Finns det hållare för bälte skall bälte i dem hållas. Man skall ha minst 7 par bälten, en för varje dag i veckan - alla bälten skall vara svindyra. Det skall vara riktigt foder också vidare i dem. Billiga bälten har en förmåga att tappa formen vid det hålet man oftast knäpper dem vid. Sedan skall bälten ha en perfekt eller nära perfekt längd. 2-4 hålet är ett krav. Extremiteter är att undvika. Sedan skall man inte ha för tjocka bälten i tunna bälteshållare eller tunna bälten i vida bälteshållare - blir löjligt i båda fallen.

Jag vårdar mina bälten med skokräm max två gånger per år, är jag ensam om detta? Upplever att de inte torkar lika snabbt då.

Snygga och inpsirerande bilder Olof, rikigt bra inspiration.
#4 andreas säger
2009-03-18 22:27 - Anmäl

#1
Känner igen problemet med att få allt att matcha...
Stållänk är ju som sagt mer ett stiligt än praktiskt val men när det kommer till plånbok och nyckelhållare så skulle jag nog inte bry mig om de matchade då dessa så sällan ses i samband med bältet...ingen av dessa accessoarer är något man bär synligt under större delen av dagen/kvällen.
Däremot tycker jag inte man skall tumma på elegansen av dessa produkter för när de väl är framme skall man kunna njuta.

//Andreas, fashion4fun.
#5 Leo säger
2009-03-18 22:47 - Anmäl

#4
Håller helt med dig om plånbok/nyckelfodral, det känns inte lika viktigt att matcha dem.

Mitt problem är även att jag för ca 5 år sedan inledde en satsning på svart+silver och trodde att detta skulle hålla för evigt. Nu råkar jag i stället gilla brun+guld/mässing, så resultatet blir att man ger upp och hellre blandar hejvilt. Och faktum är att det inte känns så väldigt illa när jag går med svarta mockaskor, brunt skinnbälte med mässingspänne, svarta skinnhandskar, svart skinnplånbok och slutligen klocka helt i stål!

Det bästa man kan göra är att inte ta så allvarligt på matchningen och successivt bygga upp en arsenal av skor, bälten, handskar osv. så att man en vacker dag kan matcha allt. Men den dagen kanske man inser att det blir trist och pretentiöst med den perfekta matchningen. Slutsatsen blir - låt det bli lite som det blir. :)
#6 Jonas ´ säger
2009-03-19 01:14 - Anmäl

Vad är grejen med svart mocka? Är inte mocka snyggt när det är brunt eller någon annan inte-svart färg ? Dock låter det som en lyckad kombination av dig Leo. Puss
#7 Matt säger
2009-03-19 06:02 - Anmäl

svart mocka är Matt och fin.
#8 Olof säger
2009-03-19 08:00 - Anmäl

Andrei - Ja, det är ju en klassisk ståndpunkt, men jag tycker det absolut kan vara snyggt att bryta av även en kostym. Särskilt som lång. Däremot finns det ju en viktigt poäng i att bälten rent praktiskt sett är överflödigt till kostymbyxor, eftersom byxorna bör sitta bra utan hjälp från bälte.
#9 Bob säger
2009-03-19 09:14 - Anmäl

#3. Nästa gång du ska försöka skriva ett högtravande inlägg där du framställer dig som beläst och kunnig kanske inte ordet "extremiteter" skall vara med.

Att varken armar eller ben skall vara fastsydda och ståendes ut från bältet är nästan en självklarhet, absolut i en stiljournal som Manolo.
#10 Oskar i Malmö_ säger
2009-03-19 09:24 - Anmäl

Kör själ enligt principen:

brun lädersko- brunt läderskärp
svart lädersko- svart läderbälte
brun mockasko- brunt mockbälte
svart mockasko- svart mocka bälte.

Har också extra skärp i starkt orangekulör för att ha en extra kulörkick då ochn då.

Sköter mina bälten icke med skokräm (risk för att skokrämen färgar av sig på byxorna!) men med lite "läderfett" köpt hos skomakaren.
#11 Victor säger
2009-03-19 09:42 - Anmäl

Bälte och skor bör vara i samma familj av färger, men jag tycker mest att det ser analt ut när folk matchar allt perfekt efter material och färg. Men så hör jag nog inte till Manolos mer klassiska falang eftersom jag sitter i uddakavaj, chinos och ett tio år gammalt ljusblått canvasbälte och par bruna sneakers på kontoret idag.
#12 H säger
2009-03-19 11:52 - Anmäl

#3: Det var bland det mest fisnödiga jag läst. Extremiteter haha!
Kan du förklara hur du tänker med att man ska ha 7 bälten /1 för varje dag i veckan? Ska man då också ha olika skor varje dag? Tänker du att man ska ha 1 par skor med 1 tillhörande bälte eller tillåtes ad hoc-kombinationer?
#13 Victor säger
2009-03-19 12:25 - Anmäl

Alltså det som krävs är väl någon slags förståelse för att de flesta inte på allvar börjar bygga sin långsiktiga garderob förrän de är 25. Visst, om man är 40 kanske man har 10 kostymer, nio bälten, 22 slipsar etc. Men det blir svårt att komma upp till dessa mängder om man som de flesta som läser Manolo förmodligen är mellan 20 och 30. Det viktiga är att tänka långsiktigt och att inte köpa på sig en massa skräp för att snabbt få fem perfekta outfits som man sedan måste ersätta varje år.
#14 Anders säger
2009-03-19 12:42 - Anmäl

Finns ökenkängorna från Loro Piana att köpa i sverige/stockholm?
#15 Jonas . säger
2009-03-19 13:10 - Anmäl

#13 mm, en herrekiperare berättade för mig att en av deras kunder kommer in en gång per år och köper tio skjortor - samtidigt. Detta skjortköpande (att inte köpa några få i taget) gör att han tröttnar på alla samtidigt - de blir nötta samtidigt osv. Usch för att köpa outfits. En outfit kan man köpa någon gång då och då - kanske en smoking. Men annars köper man kläder och kläder skall passa olika outfits - usch för att ha på sig en repris som folk kommer ihåg. Någon liten detalj kanske man måste byta - färgen på skosnören kanske?

#12 Du skall ha helvetiskt massa skor - svindyra. Har du 12 par snygga skor så kan du nog passa ihop olika skor med olika bälten - eftersom ingenting skall passa perfekt. Om man aldrig går i "finkläder" så representerar nog den första bilden en schysst grund-minikrav. Att se folk ha samma bälte dag efter dag får mig må illa. Har folk samma underkläder varje dag också? Skall inte man ha 7 par kalsonger kanske? Kanske är några av manolos läsare som köper ett par superwear och tror att dessa klarar sig utan tvätt?

Jag menade extrema hål - det vill säga första eller sista hålet. Dessutom ser det riktigt illa ut när man börjar sätta nya hål - det går faktiskt att klippa av bältet - om man inte kan göra det själv (vissa bälten har en skruv/klämma för detta) så kan man gå till en skomakare som sprättare upp sömmen och klipper av och syr ihop det.
#16 Victor säger
2009-03-19 13:35 - Anmäl

Jag tror att en viktig princip att följa är att köpa familjer av plagg. Jag har t.ex. två familjer. En som går i monokroma färger och en som ligger åt blått-brunt-orange. Vissa plaggen passar ihop med båda grupper (typ jeans) , men jag köper alltid platt med avsikten att de ska passa in i minst ett av de två gängen.
#17 ajl säger
2009-03-19 13:37 - Anmäl

Ja svindyra saker är ju automatiskt jättebra. :)

Jag extraknäckte på NK:s skoavdelning en gång i tiden. En dumdryg nyrik gubbe frågade, medan hans fru provade samtliga stövlar i sortimentet, om vi inte "hade något dyyyrare". Jag fick lust att hämta ett par träskor alternativt en påse skit och säga "varsegod, det blir tjugofemtusen!"

Undrar just om han hade blivit nöjd då.
#18 Leo säger
2009-03-19 19:42 - Anmäl

#6 Ja vad är grejen med svart mocka... vet inte, jag tycker det är ett trevligt komplement till brun mocka. Men jag har bara ett par svarta mockaskor och det blir inga fler de närmaste åren. Skall satsa på brunt nu.

Rent generellt har jag svårt att hitta bruna mockabälten till bra pris, typ Saddler för några hundra. Så fort jag ser något så är det minst dubbelt så dyrt, 1000 kr och uppåt. :-(
#19 Katrinna säger
2009-03-19 19:44 - Anmäl

Ja, ajl kommer aldrig att få anställning i mitt företag och jag hoppas inte inom något annat heller som har med service att göra. Grundregel nr ett: Kunden har alltid rätt !
#20 Leo säger
2009-03-19 19:48 - Anmäl

#19: Nu skall vi inte överdriva. Jag jobbade i en cykelbutik där en anställd sade att "kunden har ALDRIG rätt", hihi
#21 Mr. Purple säger
2009-03-19 21:18 - Anmäl

#19: Är du inte lite väl hård mot ajl nu? Han fick lust att. Han gjorde inte. Sina tankar får man än så länge ha ifred.
Du har kanske inte läst Tage Danielssons både roliga och briljanta bok "Grallimatik; struntpratets fysiologi och teknik"? I kapitlet Formlära, § 24: Exempel på tillämpning av vissa idiotiska uttryck, finns ditt Kunden Har Alltid Rätt med.
#22 Katrinna säger
2009-03-19 21:40 - Anmäl

Tage Danielsson i all ära, men som företagare i servicebranschen gjorde han sig inte känd. Det är något helt annat att sälja kläder än att skriva underhållande böcker. Och Leo, som rättesnöre för en företagare kommer din jobbarkompis inte ens till start.
#23 Mr. Purple säger
2009-03-19 21:46 - Anmäl

Katrinna, I'm not impressed. En serviceanställd måste kunna vägleda en kund som är inne på fel spår. Och det är de ofta (det var liksom min poäng) - väljer de att inte lyssna får de sedan stå sitt kast.
#24 Leo säger
2009-03-19 21:49 - Anmäl

Katrinna, du är uppenbarligen övertygad om att människors innersta tankar kommer till uttryck så starkt att de inte förmår göra ett bra jobb. Där tror jag att du har fel. I slutändan är det vår drivkraft/egoism att bli belönad för en väl utförd uppgift som tar överhanden, oavsett vilken genuin tro man har på konceptet. I fallet med min vän så gjorde han ett utmärkt jobb med att sälja cyklar, och jag tror säkert att "ajl" också gjorde ett bra jobb med att sälja skor. Lyft blicken så ser du att allt inte är svart och vitt!

Detta har förstås inte mycket med bälten att göra men jag hoppas att min kommentar inte raderas.
#25 Scy säger
2009-03-19 22:17 - Anmäl

Jamen titta där blev det lite ökenkängor också :)
#26 DeTomaso säger
2009-03-22 21:55 - Anmäl

#3 Har man samma kalsingar i en vecka kan man tamejfan ha samma bälte också!
#27 NCF säger
2009-03-22 23:52 - Anmäl

Katrinna: Faktum är att kunden ganska sällan har rätt. Ofta har de helt uppåt väggarna fel. Då gäller det att få dem att göra rätt utan att de riktigt märker det.

Därmed inte sagt att jag inte har betett mig på ett inte helt passande sätt mot vissa kunder, men det har oftare haft att göra med ett respektlöst bemötande från deras sida från början snarare än att de haft 'fel'.

AJLs kund verkar dock ha vart en riktig praktidiot och borde ha blivit blåst.
#28 NCF säger
2009-03-22 23:53 - Anmäl

...och vem har inte jobbat med kundkontakt och därefter utvecklat ganska starka misantropiska drag?
#29 eric säger
2010-06-11 11:31 - Anmäl

Katrinna: Jag tror att du har missförstått det hela - det handlar inte om rätt eller fel utan om kommunikation. Kommer det in en person i en butik och beter sig på detta sätt kommer att han bemötas på olika sätt beroende på vad han kommunicerar.

1) Är han trevlig kommer säljaren antingen att förklara för honom att pris och kvalitet inte automatiskt överensstämmer, eller plocka fram något dyrare och sälja det till honom utan diskussion/smakråd.

2) Är han dryg och tråkig och frågar efter samma sak kommer säljaren antagligen att erbjuda honom något dyrare direkt. Kunden har fel och går därifrån med något som är dyrt, men inte nödvändigtvis stiligt eller av god kvalitet.

Service är något man gör sig förtjänt av, det verkar vara många som glömmer det nuförtiden. Som butikspersonal har jag en skyldighet att vara till tjänst, men inte att vara trevlig/underdånig mot någon som har en tråkig attityd. Jag har till och med bett särskilt otrevliga och aggressiva kunder att lämna butiken om de inte kan uppföra sig civiliserat.
#30 Mikael säger
2010-06-11 12:44 - Anmäl

Eric for president. Kanske beror min ståndpunkt på att jag också arbetat i diverse butiker och insett att kunder med ett trevligt bemötande långt oftare har "rätt". Man blir liksom lite mer villig att hjälpa till.
#31 Jonas säger
2010-06-11 21:30 - Anmäl

Man har alltid rätt att utvisa en kund. En butik är ingen allmän plats och det är inte så att vem som helst får befinna sig i den. Däremot är det en helt annan sak med diskriminering. Man får inte diskriminera hela grupper.
Nedanstående fråga hjälper oss att hålla spam borta från sidan.

Vad blir sextio plus åtta? Skriv svaret i siffror:

Registrerar du dig och loggar in behöver du inte ange Captchan ovan när du skriver en kommentar.

Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

William Abraham socks now in stock

Läs mer

Permanent Style

A newcomer to quality

Läs mer

Shoegazing

Event – Loake och Edward Green trunk...

Läs mer

The Sartorial Doctrine

Linnégatan 2 + Nätbutik = Sant

Läs mer

The Armoury Lightbox

lnsee: Salvatore Ambrosi - Trunkshow...

Läs mer
Från Instagram

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen