Manolo logotype

Intervju med Mismo

Bild 317710

Danska accessoartillverkaren Mismo, som vi uppmärksammade i somras har nu nått Sverige genom Stockholmsbutiken Nitty Gritty. Adam Alexander Bach, som tillsammans med Rikke Overgaard grundat företaget, berättar om konceptet och planerna inför framtiden.

Hur uppstod idén till Mismo?
- Jag och Rikke träffades 2003 på Handelshögskolan i Köpenhamn. Vid den tiden var utbudet av laptopfodral och väskor synonym med osexiga svarta nylonväskor. Vi såg att trenden rörde sig mot kontorsmässig rörlighet med en utbredd användning av bärbara datorer, vilket vi var övertygade skulle leda till en ökad efterfråga av stilfulla och noggrant tillverkade väskor. Väskor som inte bara var en nödvändighet utan faktiskt en produkt som man såg fram emot att använda på såväl kontoret som under fritiden.
- Med Rikkes bakgrund som herrskräddare låg fokus från början på hantverk och användning av naturliga material som full-grain läder. Efter det har vi utökat utbudet till att innefatta både små accessoarer och större resväskor. Produkter för att täcka samtliga behov under dagen. Vi ser det som sofistikerade klassiker för en aktiv livsstil.

Hur skulle du beskriva Mismos formspråk?
- Vi representerar en rättfram, funktionell och hållbar design som ramar in det absolut nödvändigaste, varken mer eller mindre. Vi är båda uppvuxna i hem där design från välkända danska formgivare från 50- och 60-talet som Arne Jacobsen, Poul Kjærholm och Poul Henningsen var en naturlig del av inredningen. Den enkla, funktionella och uttrycksfulla från dessa designklassiker har varit en stor influens för vår inställning till stil.

Vad gör era varor så unika?
- Jag vill inte bedöma vår unikhet, men vi har en kompromisslös närmast besatt passion för att erbjuda kvalitetsprodukter. Jag tror det återspeglas väl i våra produkter varför vi också kan tilltala en bred målgrupp med allt från unga fashionistas till äldre pensionerade arkitekter. Vi är ärliga och noggranna med allt vi gör. Kunden får en genomtänkt designad väska tillverkad för hand av bästa möjliga material. Vi bygger inga illusioner genom dyra marknadsföringskampanjer, vilket gör det möjligt att dessutom kunna hålla en rimlig prisnivå. Kunden får exakt vad den ser. En gedigen väska, gjord för att hålla.

Bild 317711

Vad är den största utmaningen med att arbeta med lädervaror?
- Den största utmaningen är att arbeta med vegetabiliskt garvade full-grain läderkvalitéer, vilket vi uteslutande använder oss av. Vi försöker att bibehålla lädrets naturliga karaktär genom att använda så få kemikalier som möjligt. Det innebär en lång och komplicerad infärgningsprocess, som är väldigt svårt att kontrollera. Därför kan ett litet misstag eller mindre förändring resultera i en helt annan färgnyans från vad vi önskat.

Ni lanserar nu canvaskollektionen M/S på Nitty Gritty i Stockholm. Vad är er framtida plan för den svenska marknaden?
- Vi hoppas kunna introducera kollektionen M/S canvas samt utvalda delar av full grain-kollektionen i Malmö och Göteborg under våren 09. Vi är väldigt glada över lanseringen på Nitty Gritty och den positiva respons vi fått. Svenskar är tveklöst mer medvetna och individuella kring sin klädsel är danskar. Därför tror jag att vår kollektion till och med kan fungera bättre i Sverige än i Danmark.

Vad är den framtida planen för Mismo i övrigt? Har ni några planer på att utöka utbudet till kläder?
- Kläder är definitivt inte aktuellt inom den närmsta framtiden. Vi vill fokusera på vår kärna av väskor och accessoarer. Vi kommer att stärka våra två kollektioner full grain och M/S canvas med ytterligare modeller och färger. Sedan har vi en rad olika spännande samarbeten på gång.
- Nästa år kommer också allt större kraft att läggas på att expandera distributionen. Vi kommer dock att behålla vårt tålamod och även i fortsättningen vara väldigt selektiva kring vilka partners vi väljer för varje marknad. Det är roligt att Mismo börjar bli ett känt namn bland annat genom att ha uppmärksammats i Monocle och på flera stora bloggar. Jag är övertygad om att vi har ett spännande år framför oss!


Bild 317712

Bild 317713

Bild 317714

Bild 317715

Bild 317716

För den som inte bor i Stockholm, men är intresserad av Mismo finns märkets båda kollektioner att beställa via Stormfashion.dk.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Väskor Lädervaror

Andra artiklar om varumärkena: Mismo
#1 T-Burg säger
2008-12-11 14:34 - Anmäl

Jag dör, vilka otroligt smaskiga saker vi hade här! Och en mycket trevlig artikel på köpet.
#2 Martin säger
2008-12-11 14:39 - Anmäl

Fastnade för laptop-fodralen. Synd att de inte finns i 17"!
#3 V säger
2008-12-11 16:21 - Anmäl

Roas av att "höra" en man uttrycka sig genom ett val av fras som "jag dör"
#4 rosalina säger
2008-12-11 19:35 - Anmäl

V: själv så roas jag av att Er kommentar lades på en blogg för manligt mode..

häromdan funderade jag faktist på hur det kommer sig att manolo ändå verkar ha förhållandevis få av den mer bögiga typen av män som läsare, då det ändå faktist är en modeblogg för män. men, som det så ofta pratas om här på manolo, så bloggar ju (olof) om "tidlöst" mode.

bra artikel förresten! mismo känns ju lite som filson fast med mindre tråkiga färgval, utan att bli i närheten av fult. det som däremot verkar tala mot de danska väskorna jämfört med just filson är att det finns en del inslag av tråkig, "stilren" design; som om de försökt skapa nån sorts extra känsla av lyx med hjälp av fyrkantigare metallspännen.
#5 Milton säger
2008-12-11 19:48 - Anmäl

#3 - HAHA, som förövrigt kallar sig T-Burg.
Men jag håller med, mycket fina väskor! Speciellt den i blå canvas.
#6 rja säger
2008-12-11 20:45 - Anmäl

Helt fantastiskt snygga väskor. Ett av de bästa tips jag fått från Manolo hittills. Thumbs up!
#7 Falcone säger
2008-12-11 21:23 - Anmäl

Skinnväskorna var riktigt trevliga, särskilt den ovan avbildade. Har dock inte haft tillfälle att kontrollera kvaliteten IRL ännu för bra skall det vara till det priset.
#8 Je säger
2008-12-11 22:21 - Anmäl

Mismo finns på David design i Malmö
#9 M säger
2008-12-12 00:36 - Anmäl

#7 - Du formulerar dig som om du hade en hel tall i arslet.
#10 Simon säger
2008-12-12 08:25 - Anmäl

#4 Med risk för att att påbörja nån slags fördomsdiskussion, men skall alla bögar nu både per definition gilla mode? Och sen de som gör det skall de då behöva uttrycka sig "fjolligt" i skrift?!
#11 Stefan säger
2008-12-12 08:26 - Anmäl

"vilket gör det möjligt att dessutom kunna hålla en rimlig prisnivå"....jooråsatte..
#12 ddd säger
2008-12-12 10:10 - Anmäl

Modet på Manolo tycker inte jag är bögigt, kanske lite nördigt och tillknäppt, men inte bögigt. David i "six feet under" skulle iofs gilla det.
#13 Dandy säger
2008-12-12 12:11 - Anmäl

#4 rosalina: Först och främst, vad i hela världen baserar du tron att det är få bögar som läser bloggen på?

Sen, om det nu är få bögar som läser bloggen, varför skulle det vara märkligt, och vad har tidlöst mode eller inte att göra med sexualitet?

Jag är så trött på den eviga floskeln att manligt intresse för kläder och att vara bög skulle vara så synonymt. Klart det finns många bögar i modebranschen. Det finns mängder av flator också. Det gör ju inte att en större andel av de kvinnor som är intresserade av kläder är lesbiska.

Kan du inte utveckla ditt resonemang?

Nej, jag är inte heller homosexuell.
#14 Falcone säger
2008-12-12 20:34 - Anmäl

#9 M: - Du har förmodligen aldrig varit i kontakt med någon värld där språket är en vital del.
#15 T-Burg säger
2008-12-12 23:58 - Anmäl

1. Jag var inte medveten om att "jag dör" var klassat som ett typiskt "bögigt" uttryck. 2. #5 T-Burg är första boksaven i mitt förnamn kombinerat med de fyra första i mitt efternamn, det är inloggningen jag blev tilldelad på mitt jobb, och eftersom det är lätt att komma ihåg så jag brukar använda mig av det som signatur på såväl som utanför jobbet, ser inte det roliga i det? Vissa människor är väl lättroade.
#16 Gäst säger
2008-12-13 09:01 - Anmäl

#10: nej, att bete sig bögigt har egentligen inte särskilt mycket att göra med om man är gay eller inte, det är mest ett uttryck för att man beter sig lite mer som en tjej dvs., lite fjantigare. de flesta här i manolos kommentarfält verkar ju ändå rätt måna om låta manliga, vilket jag tyckte var lite roligt. att försöka vara macho i kommentarerna till en modeblogg alltså.

#15: jag har mest hört 15-åriga flickor använda det uttrycket, men annars är det väl inte så bögigt.
#17 T-Burg säger
2008-12-13 12:34 - Anmäl

#16: Det köper jag, haha.
#18 Gäst säger
2009-01-17 15:09 - Anmäl

Var kan man köpa väskorna om man inte vill köpa dem på nätet?
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Baudoin & Lange women’s shoes (and Luca...

Läs mer

Shoegazing

Köptips – Black Friday-reor

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: Ten Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen