Manolo logotype

Economic Decadence

Bild 317564

Kåseri: Spenderarbyxornas tid är över. Detaljhandeln med modevärlden visar på överlag dystra siffror och förutspår en minst lika tuff framtid. Affärer går omkull och klädmärken får allt svårare att etablera sig. Men hur påverkar ekonomiskt tuffa tider vårt sätt att klä oss?

En artikel, publicerad på CNBC.com 8 oktober, belyser fenomenet handväskor i exotiska läderkvalitéer som för närvarande slår försäljningsrekord. Anledningen tros vara att konsumenterna under rådande ekonomiska läge söker sig bort från lyxkonsumtion i form av stora logotyper och allt för trendbunden design till förmån för genuina kvalitetsprodukter. Lincoln Moore som är ansvarig för handväskor på varuhuset Saks Fifth Avune förklarar i artikeln hur hon tror att kunderna tänker:
-"I don't want to be vulgar. I don't want to be obvious about the money that I'm spending if I am spending money.'"

Extra bra går det enligt Moore för klassiska Bottega Veneta. Ett modehus vars design uppskattas för sin subtila exklusivitet. Bottega Veneta är ett tydligt exempel på hur lyx börjat gå tillbaka till sitt kärnvärde. Med stora lyxkonglomerat som massproducerar statusvaror och en uppsjö av piratkopierade diton har vad som tidigare ansetts vara lyxvaror förvandlats till dussinvaror. Och debatten börjar nu på allvar få effekt för modevärlden.

Att en stor del av modet rör sig tillbaka till det genuina är knappast något slump. I svåra tider blir vår konsumtion betydligt mer långsiktig och eftertänksam. Spontanköpen av catwalkmode blir allt färre. Denna utveckling omfattar betydligt mer än skräddarsydda kavajer och randsydda skor. Modemärken väljer i allt högre utsträckning att samarbeta med inom sitt område välrenommerade företag som Mackintosh, Gloverall och Tricker's för att erbjuda bättre produkter. Parallellt med denna utveckling fortsätter också Second Hand-marknaden att visa på positiva siffror.

Det är lätt att dra förhastade slutsatser i rådande läge om att all konsumtion kommer att sjunka i botten. Personligen tror jag på allvar att detta är startskottet för en smartare och mer sofistikerad konsumtion. En konsumtion som främst efterfrågar kvalité och genuin känsla. Men också ett nytt förhållningssätt till kläder. Att Marcus artiklar kring kvalitetskor och skovård lockat uppemot 100 kommentarer per inlägg är knappast en ren tillfällighet utan visar tydligt på att intresset för att vårda våra kläder ökar. Något som i alla fall jag ser som en tröst i dystra tider.

Bild 317565

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

#1 eric säger
2008-11-08 20:12 - Anmäl

The return of the young fogey!
#2 Bifurkation säger
2008-11-08 22:54 - Anmäl

Visst är det så! Det är billigt att köpa kvalitet i tidlös design. Mer vård, mindre slit och släng.
#3 Scipio säger
2008-11-09 01:24 - Anmäl

Hm, lågprofilering är ett smart sätt att legitimera lyxkonsumtion . Men om detta förhållningssätt kan kombineras med hänsyn till miljö och arbetsvillkor i samband med produktion så vore det väl jättekäckt!

http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/vara-rad-och-tips/klader-och-textil/
#4 Anders säger
2008-11-09 10:00 - Anmäl

Är det därför Gekås går så bra nu?
#5 toral säger
2008-11-09 14:23 - Anmäl

Ser fram mot en formidabel mellandagsrea!
#6 lano säger
2008-11-09 14:43 - Anmäl

"On any roadtrip, he who is driving gets control of the stereo. No exeptions."

"If he who is driving is a big fan of Celine Dion, there should at least be some sort of negotiation."

Varför inte ha med lite enklare och uppdaterade regler i vett och ettikett i fortsättningen Manolo?
#7 Musketör säger
2008-11-10 22:36 - Anmäl

#6

Iano varför tar du upp regler för det amerikanska s.k "ride shotgun", där man tävlar om vem som skall ha platsen bredvid föraren i en bil?
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

The Drake’s x Permanent Style outfit

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Found: An Issued And Flown Apollo 7...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Bespoke Florentine tailors Liverano...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen