Manolo logotype

Svenskt Herrmode: Filippa K

Bild 317286

Modesverige ångar på. Nya varumärken tar plats medan de redan etablerade fortsätter att definiera hur den svenska mannen klär sig. Men hur har egentligen utvecklingen sett ut och vart är vi på väg? I en ny artikelserie tar Manolo pulsen på våra svenska varumärken. Först ut Filippa K.

Filippa K har närmast blivit synonym med stilsäkra basplagg. Modevärldens motsvarighet till ett avskalat nordiskt designkök i betong och massiv ek. Hit går mannen som vill vara välklädd utan att trampa någon på tårna. Företagets chefdesigner Rasmus Wingårdh utgör knappast sinnebilden. Med en blekt ljusblå trenchcoat, dödskalle-ring, grå chinos och vita sneakers framstår Rasmus snarare som en modernt sofistikerad dandy än designern med kirurgisk precision. Något solodansen på Röhsska Musuem senare på kvällen, i samband med NKs visning av kollektion begränsad upplaga 2008, också skall befästa.

Rasmus började på Filippa K 2002 efter en period av frilansjobb sedan examen vid Borås textilhögskola 1998. Filippa Ks första herrkollektion presenterades just 1998, fem år efter det att företaget grundats. För Rasmus var det uppenbart att herrkollektionen då behövde ett tydligare formspråk.
- Det kändes som att herrkollektion bestod av lösa bitar som gjorts om från damsidan för att passa herr. För mig var det viktigt att ge den en egen och tydlig identitet. Jag är oerhört glad att jag fick det förtroende och den frihet som behövdes för att faktiskt ge herrkollektion en helhetskänsla.
Hur var det att som designer komma till Filippa K med ett redan så väletablerat namn och framträdande formspråk?
- Det är alltid unikt med en varumärke som är så starkt länkat till en enskild person, och speciellt en person som fortfarande är starkt engagerad inom varumärket. Det ställer helt klart högre krav. Men som designer kan man inte bara komma in i ett märke och göra sin grej. Det gäller att hålla sig inom företagets ramar.
- Samtidigt är det också en utmaning för man måste hela tiden vara öppen för förändring. Det är lätt att hamna i beprövade spår.

Hur undviker en designer det?
- Personligen försöker jag hela tiden att aktivera mig i andra projekt. Framförallt handlar det om en fundamental syn på att hela tiden vilja förändra sig och vara lyhörd för unga designers. Det går egentligen inte att skydda sig mot utan det behövs hela tiden nytt blod i verksamheten.

Samtidigt menar Rasmus att situationen är något komplex. Risken att hela tiden göra något nytt kan leda till förlorat fokus, något enligt Rasmus inte minst Filippa K drabbats av. Efter några mindre utsvävningar har dock märket återigen hittat sitt formspråk.
- Det är alltid lätt att gör precis det omvända mot tidigare kollektioner. Det känns som att vi i tidigare kollektioner försökt väl mycket att förnya. För vår senaste kollektion som visades under Stockholms modevecka i somras och når butik våren 2009 känns det dock som om vi hittat rätt.

Rasmus beskriver stilenkelhet och kvalité som Filippa Ks ledord. Tanken är att skapa tidlösa, men ändå moderiktiga kläder som attraherar en bred kundgrupp.
- Det är hela tiden min ambition skapa tidlösa plagg. Samtidigt tror jag att allt har ett bäst före-datum. I bästa fall är det tillfälligt och att man går tillbaka till plagget senare. För mig är dock det viktigaste att ambition att skapa tidlösa plagg tydligt speglar designen.
Hur väl tycker du denna inställning avspeglar den svenska modescenen generellt?
- Det finns en tydlig ängslighet att hela tiden vara trendriktig och rätt i tiden. Även om det är en såpass liten bransch att de flesta känner varandra finns den en enorm tävlingsinstinkt att alltid vara först Ofta hade det nog varit bättre att lägga den energin på att utvecklas istället, något som alltid varit centralt för mig. Jag gillar att skapa en t-shirt och sedan förbättra den inför varje kollektion istället för att alltid göra något helt nytt.
Vad är då typiskt för svenskt mode?
- Allt är väldigt avskalat och enkelt. Se till svenska byggnader, det är väldigt sällan de har några ornament utan allt är väldigt betonat på funktion. Det har självklart även färgat svenskt mode. I Sverige råder det en väldigt hög standard överlag. Det finns väldigt få extremer. Svenskt mode är också väldigt praktiskt med en hyfsat jämn prisnivå.

Som en av Modesveriges mest tongivande aktörer har Rasmus onekligen varit starkt delaktig och sett hur modet förändrats över åren.
- När jag växte upp var allt extremt fokuserat kring ett fåtal märken som Replay, Diesel och Aqua Limone. Idag finns det en helt annan bredd, och framförallt betydligt fler intressanta märken för herr. Idag känns allt betydligt intelligentare och framförallt inte så extremt styrt av olika märken.
Hur mycket har Filippa K påverkat utvecklingen?
- Det är omöjligt för mig att svåra på. Jag vill tro att vi har spelat en viktig roll.
Slutligen, hur upplever du att mäns inställning till mode förändrats?
- Jag tror det blivit betydligt mer accepterat som kille att vara modemedvetenhet. En tydlig tecken på detta är att killar är betydligt öppnare för att bära färgstarka plagg idag. Till vårkollektion 07 som är en personlig favorit med mycket dekadens var smutsrosa ett viktigt inslag. Jag var övertygad att det skulle bli riktigt svårt att sälja, men jäklar vad vi sålde rosa byxor den säsongen. För att inte tala om hur mycket lila byxor vi sålt i år för herr. Jag gillar det. Ingen är gladare än jag om man kunnat vara med påverka lekfullheten hos folk.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Filippa-K
#1 Sebastian säger
2008-08-28 17:54 - Anmäl

Kul läsning! Filippa K kommer alltid finnas bland basplaggen i min garderob.
#2 Serafio säger
2008-08-28 18:15 - Anmäl

Svensken har en förmåga att våldta ett varumärke.

Allt som blir "inne" i Stockholm är sedan besudlat.

Det fanns en tid då jag inte kunde bära Prada eller Gucci eftersom det endast var dessa två märken som stockholmarna vurmade för och de omnämndes i varenda billig Tv-3 talkshow med fnaskiga stockholmspaneler.
Nu har Pradahetsen sen länge lagt sig och jag har börjat uppskatta märket igen.

Jag älskar även belgisk design eftersom den är till stor del obesudlad av de svenska konsumentmassorna.

Om italienska flaggskepp som Gucci våldtas av svenskarna så är det ingenting mot vad som sker när en svensk designer lyckas slå igenom och skapa sitt eget märke. Filippa K är inget undantag.

Filippa K är i högre grad än någonting synonymt med den genomsnittliga svenska killen.
Den svensk vars vanor, livsåskådning och mentalitet jag kommit att avsky.
Min logiska del av hjärnan säger mig att Filippa K är rätt snyggt, något jag själv ibland skulle kunna tänka mig att bära, men resten av mig säger att Filippa K är en folkrörelse, inte ett designmärke.

Denna folkrörelse vill jag inte vara del av.
#3 Lars säger
2008-08-28 19:01 - Anmäl

Idén känns aningen café/king aktigt. Utfyllnads material...
#4 Anders säger
2008-08-28 19:04 - Anmäl

Att denne Serafio alltid har något att klaga på, visst kan det vara bra med kritik men varför så dålig attityd?
#5 don Dandelion säger
2008-08-28 19:17 - Anmäl

Serafio raljerar på sedvanligt manér! Om jag förstått saken rätt har detta manér redan renderat en avstängning från flashback - synd att en sådan härifrån inte är genomförbar!

Hädanefter avstår jag från att läsa kommentarfältet, vilket ockås innebär min personliga sorti från detsamma!

Adieu!
#6 albin säger
2008-08-28 19:56 - Anmäl

Det här var det bästa jag läst på manolo på länge!
#7 Isak säger
2008-08-28 19:57 - Anmäl

"Min logiska del av hjärnan säger mig att Filippa K är rätt snyggt, något jag själv ibland skulle kunna tänka mig att bära, men resten av mig säger att Filippa K är en folkrörelse, inte ett designmärke."

Jag hyllade vad du skrev i den förra tråden, men detta var ren dynga Serafio.
#8 carlros säger
2008-08-28 20:04 - Anmäl

du har väl inte missat att läsa den stora modebloggen
http://casualfashion.blogg.se/ idag ?
#9 Måns säger
2008-08-28 20:56 - Anmäl

Serafio, ännu en gång träffar du huvudet på spiken med dina kommentarer. Även jag har börjat uppskatta Prada sedan pöbeln gått vidare och kidnappat andra märken i stället.
#5: Serafio raljerar inte, han skriver vad han tycker och skiter de "regler" som vissa satt upp för att de tror att modet är en tvångströja som vi alla ska trä på oss. Filippa K är en typisk företrädare för sossesamhället. Så trist.
Keep it up Serafio!
#10 Lars säger
2008-08-28 21:12 - Anmäl

Serafio - när du har så mkt att säga, skriv en bok min käre vän.
#11 Baltazar säger
2008-08-28 21:24 - Anmäl

"Även jag har börjat uppskatta Prada sedan pöbeln gått vidare och kidnappat andra märken i stället."

Det låter som om ni kämpar desperat för att inte tillhöra "pöbeln" när ni i själva verket verkar vara en del av den. Det enda som skiljer er goda smak från pöbelns är ju tidpunkten?

Se inte ner på pöbeln, den är ju en förutsättning för att ni skall kunna höja er och er sofistikerade, individuella stil till skyarna.

Baltazar - Proud member of pöbeln.
#12 T säger
2008-08-28 21:54 - Anmäl

Jag tycker att Serafio:s ton dämpats lite, vilket är bra. Och jag delar Serafio:s syn på Filippa K men vill samtidigt påpeka hyckleriet om att man inte skall vara rädd att förknippas med stekare som togs upp tidigare.

Jag menar att Filippa K, precis som quilt, har blivit något som alla som vill låtsas vara något skall bära, jag säger inte att något av det är fel, men vissa tjatar om Filippa K som om det vore något annat än tygbitar hopsydda i Kina, säkert i samma fabrik som Biltema syr sina T-shirts som väl kostar en tiondel. Inget fel att bära Filippa K, men man vill inte riskera att bli sedd som en del i denna trångsynta folkrörelse.

Jag klagar inte på artikeln, självklart kommer det ibland att handla om sådant som inte passar mig, jag vill bara passa på att säga att jag instämmer i Serafios åsikt i detta fall, men att det känns som hyckleri med tanke på densammes inlägg i quilt-artikeln.
#13 Leo säger
2008-08-28 22:21 - Anmäl

Kul att Rasmus drar en parallell till svensk arkitektur. Det kanske han inte hade gjort om inte pappa hette Gert.

Filippa K, med design av Rasmus, är väl ungefär lika spännande som Gerts nakna och trista byggnader... men visst, Filippa K erbjuder väl dugliga basplagg. Tycker dock att far & son Wingårdh skulle behöva lite mer ornamentik i sin design. ;)
#14 Ronaldhino säger
2008-08-28 23:26 - Anmäl

Filippa K är bara ett lyckad marknadsförings strategi,
Ser ingen speciell i varumärke ,
Filippa K associerar jag med Willys livsmedelkedja, billigt=vinst Filippa K Dyrt=Vinst
Axfood äger 53%av Filippa K
Kanske har jag fel men det är mitt åsikt!
#15 Kinesen säger
2008-08-29 03:20 - Anmäl

Intressant med en bakgrundsartikel, sedan huruvida man gillar Filippa K eller inte är en helt annan fråga. Lite småtråkiga högt prissatta basplagg. Men hatten av att de lyckas.
Serafio är den största fjanten med ständiga Icke argument och självmotsägelser. Att använda aforismer om våldtäkt på varumärke är ju löjligt.
#16 Schulman säger
2008-08-29 06:19 - Anmäl

Ronaldhino, What?
Jobba lite på satsbyggnaden, så kankse vi förstår dig
#17 lano säger
2008-08-29 07:07 - Anmäl

Filippa K ær grymma. Punkt.
#18 En läsare säger
2008-08-29 07:23 - Anmäl

Herr S, du är då verkligen glad för att raljera om svenskhet. Vad är det som egentligen håller dig kvar i den kalla nord? Du, som enligt egen utsago har både pengar och manér borde kanske flytta till ditt älskade Benelux och likt Strindberg odla dit hat till Sverige på distans. Allt medan vi andra läser Manolo i lugn och ro.
#19 mojo säger
2008-08-29 07:49 - Anmäl

men hörrö Serafio, nu gör du mig allt lite besviken.. i går älskade jag dig som ett pikant och välkommet nyanserande inslag här. Dagens kommentar antyder dock att du är ytterligare ett gammalt forumstroll med den där krystade snobbismen som är så vanlig i vårt land. Det är för övrigt oehörst trist med människor som förväxlar coolhet, koll etc med arrogans och dryghet. Det är ett fenomen som tycks vara särskilt vanligt förekommande små storstäder i små länder.
#20 Andy säger
2008-08-29 07:51 - Anmäl

att kvalité skulle vara ett av filipa k:s ledord har jag svårt att se. har många klädesplagg från filipa k och de har rent ut sagt usel kvalité, tyvärr. för jag gillar verkligen de plaggen!
#21 Simon säger
2008-08-29 07:58 - Anmäl

Mäns inställning till mode har inte förändrats så fundemantalt som många här verkar tro. Mode, och i synnerhet klassiskt herrmode, är bara i ropet igen. Min far, mannen som gett Helly Hansentröjan ett ansikte, är den minst fåfänga man jag känner. Trodde jag. Tills jag hittade gömda album och en hel garderob från sent 60 och tidigt 70 talet uppe på vinden i mitt barndomshem uppe i Norrland. Då föndas det och groomades det. Den matchades och det kläddes upp.

Tom i norrland (där folk i inlandet idag ses glida omkring i mjukisbyxor och skinnjacka till vardags) tog man på sig tajta, utsvängda jeans och den alldeles lagom slitna 50-tals vintage T-shirten när man skulle ut i skogen och plocka bär. Det jag vill mena är bara det att det vi ser idag är inte ett väckt modeintresse utan en nytändning.

Det är, kanske, en revival från det grå och tråkiga 90-talet där man skulle vara män och fåfängan var ett fåtal förunnat.
#22 A säger
2008-08-29 08:25 - Anmäl

#18 Jag är helt och hållet med dig!! Och detta är något som gäller alla som klagar på den "tråkiga" svenska stilen.

Enligt mig så är det avskalade det kvalitativa. Klarar man att skapa minimalistiska plagg/byggnader/produkter tillhör man eliten!

Samma teori använder jag när jag analyserar bäraren. Om man inte behöver det extra- så är man det extra själv.
#23 Lance Uppercut säger
2008-08-29 09:08 - Anmäl

För mig representerar Filippa K, dyrt skräphantverk.

De är ytterligare ett exempel på att svenskt mode allt för ofta prioriterar trendig design och skiter i kvaliteten.

Jag köpte en gång en tröja från dem och det tog bara några dagar så hade den ett stort hål i nacksömmen. Att den sedan efter första tvätten helt tappat passformen gjorde ju inte saken bättre.

Paradoxalt nog så tror jag att det är företag som Acne och Filippa K som kommer döda den spirande svenska modexporten.
Folk kommer att märka att det enda vi kan göra är att kopiera andras design och sedan mångla ut det i skitkvalitet.

IKEA, H&M, Acne och Filippa K...
Samma skräp, fast de två första försöker inte låtsas att de är high end. Där får man i.a.f. vad man betalt för.

Det är lätt att bygga en hype men svårt att vårda ett varumärke.
#24 Serafio säger
2008-08-29 09:14 - Anmäl

#19

Du har rätt, men de dryga och arroganta är de kärringar man ser på Östermalm som springer runt med världens största, mest överdimensionerade Diorbågar och ropar till sina 10-åriga söner
"Vikktorrr, Kevin! Mamma ska bara in häer och handla liitee, venta på mamma nuu."

Du slår helt klart huvudet på spiken med liten storstad i litet land iaf. Jag tycker dock fenomenet är mycket tydligare i just Sverige och Stockholm än i t.ex Köpenhamn eller Wien så svensk kultur spelar definitivt in.

Visst att Filippa K inte är elitistiskt på samma sätt som snaskeriet hos ovan beskrivna arketyp men Filippa K är på ett sätt en länk till den svenska kulturen, samma kultur som är den lilla storstadsarrogansens moder. Filippa K är också, som jag nämnde, en folkrörelse och symboliserar oviljan att skilja sig från mängden och våga vara annorlunda.

I grund och botten skrapar Stureplansbrats, Filippa-K-studenter, gayvärlden, näringslivet, Café, Tv3, Kanal 5, Aftonbladet och alla de andra snaskhororna varandras ryggar.
Modebloggare låtsas kritisera varandra för att skapa uppmärksamhet och varje brat, entreprenör, konässör, mediamänniska etc är släkt med eller känner någon ur något av de andra lägren.

Filippa K är en ofrånkomlig kugge i detta hjul. Det finns där, vare sig man vill eller inte, och gör sig ständigt påmint.
Filippa K är på något sätt synonymt med den svenska ondskan. Den nordiska lillemansarrogansen.
#25 Serafio säger
2008-08-29 09:16 - Anmäl

#23

Måste bara säga word.

Har redan påpekat detta tidigare men bra att andra också vågar säga sanningen beträffande den svenska modeindustrin.
#26 Fredrik säger
2008-08-29 09:33 - Anmäl

#23 Lance...

till viss del håller jag med dig, till stora delar inte. IKEA och HM är två av Världens största företag, det är bara att inse fakta, du kommer inte så långt om du inte kan vårda ett varumärke.
Så dina personliga preferenser hör faktiskt inte till varumärkeshantering, på intet sätt.
SEN kan både du och jag tycka vad vi vill om deras produkter, men på Varumärkessidan får vi svårt att slå dom på fingrarna.

Filippa K gör det som dom är bra på, betänk att dom blivit väldigt stora med plagg som egentligen inte sticker ut åt ngt håll, det kräver sin organisation och ett långsiktigt strategiskt tänkande för det.

När skall vi börja behandla modeföretagen som riktiga företag?? Och nu tänker jag inte på de som är insattai branschen utan på oss såkallade modeintresserade, face the reality, Filippa K liksom alla andra företag har ett övergripande mål, att tjäna pengar. Att svenne banan som köper ett Filippa plagg om året börjar babbla om varumärkeshantering gör mig lite full i skratt.

Vakna och öppna ögonen gott folk. Mode är en industri som alla andra, det finns folk som är intresserade av pappersmassa också, det finns en industri för dom med. Företag liksom företag, slutprodukten är dock annorlunda.

//Fredrik
#27 A säger
2008-08-29 09:39 - Anmäl

#23 och #25 läs på modehistoriken innan ni låter era fingrar få skrida över tangentborden.

Det som skapats från omkring 1980 är ett fenomen som brukar kallas fashion after fashion.

Detta fenomen förekommer inte bara i Sverige. Om ni inte håller med ge gärna konkreta exempel och ta med i ekvationen vad ni jämför med.
#28 eric säger
2008-08-29 09:52 - Anmäl

Att vägra bära kvalitetsplagg som man bevisligen tycker om, på grund av att ytterligare några människor verkar tycka detsamma, är löjeväckande och urbota dumt. Att sedan behöva utmärka sig från "pöbeln" genom att ropa högst och oftast, visar på en taktlöshet som bara okyssta pojkspolingar med mindervärdeskomplex brukar kunna uppbringa.

OnT: FilippaK erbjuder basvaror för en vettig prislapp, och medelst detta höjer de den allmänna stilnivån i våra nordliga städer. Jag ser hellre, nota bene inte helst!, konkarongen masa sig till skola och arbete iförda FilippaKs mellangrå standardkostym, än i Peter Siepen-kreationer och träningsoveraller. Kanske är det just tillgången till dessa enkla, ofta trista, grå kostymer som kommer föra än fler människor till manolo och andra stilbildande bloggar och artiklar, där lär sig se värdet och glädjen av välavvägda kombinationer och välputsade skodon. Jag kan inte se hur det kan påverka någon negativt.
#29 Santorini säger
2008-08-29 10:25 - Anmäl

99% av all svensk "design" är av sån jävla dålig kvalitet att man fan hissnar, te.x Filippa K, men det är väl kul att köpa det om man vill känna sig som man gör lumpen igen, alla kör samma uniform.


Whyred, Filippa K, Tiger, Lindeberg är sån jävla skräp, som görs av ett gäng inbördes beundrande människor som sedan slickar rent Journalister på King, Bon, Plaza etc etc.

JAG SPYR.
#30 Lance Uppercut säger
2008-08-29 12:32 - Anmäl

#Fredrik,

Jag var nog lite otydlig, jag syftade inte på IKEA och H&M när jag yrade om varumärkesvård.
Dessa två kolosser har positionerat sitt varumärke precis som sina produkter: Billigt, rätt snyggt men inte som bra kvalitet. Rak och ärlig kommunikation, som det bör vara.

Min poäng var att i Filippa K's fall så får man, i mitt tycke, mycket mindre för pengarna.

Kalla mig gärna naiv, men när jag betalar 900 kr för en tröja så inbillar jag mig att den skall vara välgjord. Hur kan man överhuvudtaget misslyckas med att sy en tröja?

Hade det varit mitt företag så skulle jag inte göra ett så dumsnålt misstag.
I min värld så ingår produktens faktiska kvalitet som en viktig del av varumärkesvärdet. Men jag kan ha fel...

Bästa hälsningar
Svenne Banan
(som bara kommer köpa ett Filippa K-plagg i livet).
#31 Lance Uppercut säger
2008-08-29 12:38 - Anmäl

#27
Kul att du är så insatt!

Tror dock att jag kommer fortsätta att tycka och tänka på min kretinnivå ett tag till.

Hoppas det är ok.
#32 Ronaldhino säger
2008-08-29 13:13 - Anmäl

#16 Schulman
Självklart ska jag jobba mera och försöka skriva rätt meningar,,,
Har noterat i Manolos blogg att det är väldigt många som attackerar folk som stavar lite fel,
Kanske är folk som har inte svenska som mödersprak men vill ändå säga sitt!!
Är det inte bättre att alla kan skriva sina kommentar inklusive lite felstavingar?
och till dig proff.Schulman jobba lite mera på livstil!!
#33 eric säger
2008-08-29 13:41 - Anmäl

#32 Ronaldhino:

Jag skall inte ge mig in i polemik gällande stavning och meningsuppbyggnad, men jag tror att Schulman, som i sin replik själv stavade fel (om man nu skall vara petig) de facto hade svårt att förstå ditt inlägg.

Ett stavfel hit eller dit kan väl de flesta normalt funtade bortse från, men när det blir svårt att förstå hela inlägg, anser i alla fall jag att det är helt okej att be om en omformulering.
#34 Harry säger
2008-08-29 15:34 - Anmäl

Jag tycker att debatten bör nyanseras en del. Varumärke som våldtagits,"det som är inne i Stockholm är sedan besudlat." Låt mig då bara konstatera Sverige och svenskarna är väldigt konformistiska.
Rent historiskt har det ju alltid varit så att det är en liten elit som driver på modet eller andra beteenden som blir "inne". När sedan majoriteten tar efter måste ju "eliten" söka sig nya vägar.
Jag tycker dock att det är för mycket fokus på varumärken i Sverige.
Köp det du gillar så blir nog allt bra.
#35 salle säger
2008-08-29 15:53 - Anmäl

Jag säger bara en sak: all heder till Serafio som vågar peka på kejsaren och säga att han är naken. Filippa K är så förbannat trist, men svenskarna förtjänar inte bättre än att klä sig i dessa sossesamhällets svartgrå uniformer. Så jävla skönt att kunna skriva dessa rader på bekvämt avstånd från plaskdammen och Stockholm, med dess storstadskomplex och arméer klädda i sina likrtiktade Filippa K-, Acne- och Whyred-uniformer. Tack och hej.
#36 ajl säger
2008-08-29 17:24 - Anmäl

# 35: Lägg av med rasistsnacket!

Jag håller med om att Filippa K i princip är skräp men saken är ju den att svenskarna faktiskt förtjänar bättre. De lägger sina surt förvärvade slantar på ett överprissatt och tomt märke i tron att de är "fina" och med hopp om att bli accepterade...

Jag tycker svenskarna förtjänar trevliga kvalitetskläder av kalibern man hittar i England, Italien och Frankrike och jag önskar fler kunde höja blicken från skräpmodet.
#37 Randsöm_ säger
2008-08-29 19:47 - Anmäl

Tycker det var smygreklamvarning på detta inlägg!
#38 ML säger
2008-08-31 21:47 - Anmäl

Förstår inte varför så många här verkar tycka att Filippa K:s kläder är trista. Visst gör de mycket baskläder men även en hel del plagg som definitivt sticker ut om man jämför med hur de flesta svenskar går klädda. Tex smutrosa byxor, lila jeansjacka, en rutig car coat, sammetskavaj i mörkblått och byxor av playboy modell. Vad klär ni er i för extravaganta kreationer för att så nödvändigtvis sticka ut från den stora massan? Guldkavaj, blommig skjorta och galonbyxor?
#39 Douglas säger
2008-09-01 17:42 - Anmäl

Filippa K's sneakers.. skönaste jag någonsin haft! Mycket fina material invändigt som utvändigt. Kanske lite dyra men har å andra sidan sett andra märken som tagit mycket mer för mycket mindre.. Härligt!
#40 Salén säger
2008-09-03 09:22 - Anmäl

Filippa K är rätt bra!
Acne känns däremot inte lika bra.

Berätta gärna vilket plagg/märke du ser som din favorit och som har den kvalitén du pratar om?
Så andra får dela med sig om sina åsikter.

Min åsikt är att det mesta som görs i Portugal brister i Kvalité, Undantaget är visst skräddat och tex. jeans ifrån Nudie, som håller väldigt hög i kvalité, jämfört med Acne som pajar efter en vecka till månad oavsett vilken produkt det är.
#41 Anders säger
2008-09-04 13:27 - Anmäl

Många klagar på kvalitén på de svenska märkena och jag kan i viss mån hålla med om det. Jag skule däremot vilja ha lite tips på andra märken som håller hög kvalité och som går att få tag på i Sverige utan att man ska behöva leta ihjäl sig.
#42 Manolo.se intervjuar Filippa K « Mr Herr Mode om mode och livsstil för herrar. säger
2008-10-05 09:26 - Anmäl

[...] Här kan ni läsa mer om intervjun: Svensk Herrmode: Filippa K [...]
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Wolverine 1000 Mile Boot, Camo Suede

Läs mer

Permanent Style

Baudoin & Lange women’s shoes (and Luca...

Läs mer

Shoegazing

Köptips – Black Friday-reor

Läs mer

Hodinkee

Technical Perspective: Hermès,...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen