Manolo logotype

MQ, ny huvudsponsor för Fresh Fish

Bild 316951

På fredag startar årets upplaga av Göteborgs modemässa Fresh Fish. Ett koncept som ständigt växer sig allt större och tar nya uttryck. Efter att den prestigefulla juryn presenterades i våras kommer nu nästa stora nyhet, ett unikt samarbete med klädkedjan MQ där vinnaren av tävlingen kommer att få sälja sina kläder.

Att intervjua initiativtagaren och grundaren till Fresh Fish Ali Davoodi innebär alltid att få höra något nytt. Efter förra årets lyckade start tar konceptet i år ytterligare ett steg mot att bli en etablerad modemässa. Sedan tidigare är Röhsska Museet och modebutiken Victoria Arena samarbetspartners med Fresh Fish. Nu blir alltså även MQ huvudsponsor.
- MQ bidrar med ytterligare ett viktigt element till Fresh Fish. Nu har vi ett utvecklat samarbete med ett museum, en konceptbutik och en klädkedja. Det ger en helt annan dynamik, säger Ali.

Samarbetet innebär bland annat att vinnaren av årets upplaga kommer att få producera en kollektion i samarbeta med MQ som senare kommer att säljas i 10 av klädkedjans utvalda butiker. Utöver detta får vinnaren ett resestipendium på 25 000 kr för inspirationsresor. Liksom förra året kommer även vinnaren plus två deltagare att få sälja sina alster på Victoria Arena, och 10 av deltagarna kommer att få ställa ut på Röhsska Museum.

Från cirka 200 ansökningar har 40 oetablerade designer valts ut av Fresh Fish tävlingsjury för att deltaga under mässans tre dagar.
- Vi fösöker att se till både det estitiska och det kommersiella. Det är viktigt att det i slutändan faktiskt går att sälja, säger Ali.

Som vi tidigare berättat om innehåller årets tävlingsjury en rad välkända namn där nya för året är Filippa K:s chefsdesigner Rasmus Wingårdh och Maria Dahl, design- och inköpschef på MQ. Ytterligare en nyhet för i år är att mässans inredning utformats genom en inredningstävling för arkitekt- och designskolor där Sara Lindström utsågs som vinnare. Temat för mässan blir tvättstuga vilket vid sidan av själva mässlokalen även yttrar sig i årets PR-kampanj vilket kommer att bli en överraskning.
- Som ett litet företag med små resurser ställs höga krav på att tänka kreativt och det är väldigt roligt att vi i år har tydligt och ett sammanhängande tema som präglar allt vi gör.

Ali betonar hela tiden att konceptet ständigt befinner sig under utveckling. Utöver modemässan och inredningstävlingen som nästa år planeras att utökas ytterligare, finns långtgående planer på att några månader efter mässan öppna ett konstgalleri.
- Drömscenariot vore ju att Fresh Fish blir ett kreativt forum för olika konsttyper, men jag vågar inte säga för mycket om det. Folk tror lätt att man fått storhetsvansinne, säger Ali.

Idén är liksom Acnes affärskoncept inspirerat av Andy Warhols Factory, där olika kreativa människor samlas under ett och samma tak.
- Jag är absolut inte först med denna idé och kommer inte heller att vara sist. Det som skiljer mig från många andra är att jag är tillräckligt naiv för att genomföra den, säger Ali med ett leende på läpparna.

Fresh Fish pågår mellan fredagen 2/5 och söndagen 4/5 vid Exercishuset vid Heden i Göteborg.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

#1 T säger
2008-04-28 14:46 - Anmäl

Jäklar vilken fet kedja han hade.
Fresh Fish är ett intressant koncept trots att det som sagts inte är nytt, synd att en så hopplös kedja som MQ är med, men om ett tag kanske Fresh Fish kommer upp sig och bryter banden med MQ, för där sätter jag inte min fot.
#2 virre säger
2008-04-28 14:54 - Anmäl

håller med #1..mq är inte bra...
#3 denakno säger
2008-04-28 16:17 - Anmäl

I'm there!
Alltid lika intressant... kul att det händer nåt i gbg
#4 Camilla säger
2008-04-28 19:29 - Anmäl

Är det enbart för branschfolk eller är allmänheten välkommen?
#5 Olof säger
2008-04-28 19:36 - Anmäl

Camilla - Mässan är öppen för alla. För tider och mer info rekommenderas hemsidan Freshfish.se.
#6 Peshi säger
2008-04-28 19:40 - Anmäl

Varför skulle ni inte sätta eran fot i MQ och varför är de inte bra?
#7 Dansken säger
2008-04-28 19:46 - Anmäl

#6: För att MQ säljer avskyvärda märken som JL, Bondelid och Ben Sherman. Sån't som folk kan shoppa om de hänger i en annan butik, alltså. (jag fattar inte heller riktigt detta ogillande, man tar väl ut de plagg som man hittar?)
#8 Dmitri säger
2008-04-28 21:15 - Anmäl

Kan tänka mig att JL har tröttat ut folk med sina tröjor med enorma loggon men det var ju ett bra tag sen. Ben Sherman och åtminstone bläck funkar utmärkt när jag väljer mina kläder. Men visst är det kul att ratta MQ

BTW, första gången jag hör om BF, intressant mässa som man kanske borde kolla in.
#9 Kim säger
2008-04-28 21:41 - Anmäl

Man kan inte leva på vatten o bröd för konstens skull, även om många tycks tro det! Stor eloge till Fresh Fish som redan 2:a året lyckats få in en så stor sponsor som MQ!
Jag ser fram emot att besöka årets Fresh Fish mässa!!
#10 nils! säger
2008-04-28 21:46 - Anmäl

Är det bara 2:a året, trodde att den hade funnits längre??
#11 T säger
2008-04-28 21:55 - Anmäl

Anledningen till att jag inte gillar MQ är (förutom den irriterande reklamen som går nu, och inte minst den med The Ark), att de säljer det tråkiga från respektive formgivare, man hittar inte de intressanta plaggen från exempelvis Tiger på MQ, bara de tråkiga delarna som Svensson köper för att visa att han minnsan har Tiger. Det gör i sin tur att de märken som MQ saluför i mina ögon sjunker i värde och gör att jag undviker Tiger (och liknande märken).
#12 Wictor säger
2008-04-28 22:15 - Anmäl

#11 Sådär är de me alla butiker tyvär.

De tar ju in kläder de vet säljer till "massorna".

Kvar står vi som letar efter de lilla extra och undrar varfan allt snyggt i kollektionerna försvunnit.
#13 Mackan säger
2008-04-29 08:13 - Anmäl

Usch MQ! Någon motta får det vara..
#14 Nils säger
2008-04-29 08:56 - Anmäl

Altså seriöst. Det är väl extremt bra att en kedja av MQs dignitet går in och hjälper folk att få uppmärksamhet för nya designers. Det går inte att sälja endast super-mega-kreativt-avantgarde mode i Sverige. Finns inte tillräckligt mycket folk till det. Man måste ha en mer vanlig kollektion också. Annars kommer man inte att växa i någon större utsträckning. Det är ju klart att de inte kommer att sätta in dessa plag i MQ i en småstad utan det blir passande butiker i "rätt" städer. En stor eloge till Fresh Fish. Keep up the good work och sätt GBG på kartan som modestad.
#15 buckingham säger
2008-04-29 09:40 - Anmäl

#11: Håller med till fullo. Nu är det inte så att jag aldrig sätter min fot på MQ, men varje gång jag är där lamslås jag av det TRÅKIGA utbudet.
Det är ju samma pikétröjor år efter år. Och så mycket billigare än vissa märken på tex Victoria Arena är det faktiskt inte. Nä, MQ kommer nog aldrig vara intressant ur modesynpunkt, men det kanske de inte vill heller..
#16 Björn S säger
2008-05-03 10:07 - Anmäl

MQ är utmärkta. Ibland kanske de inte har de mest experimentella och nyskapande, men man vet vad man får. Själv köper jag svarta strumpor (bläck) och en och annan t-shirt. Det blir väl till att komplettera med andra kläder från andra butiker, men det är väl ingen som förväntar sig att kunna köpa alla sina kläder i samma affär ändå?
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Simpson London leather goods – Factory...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: Ten Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen