Manolo logotype

Höstkoll Stockholm del 2

Vår guide till höstens butiksutbud i Stockholm fortsätter. Vi har lyssnat på vissa av era läsares önskemål, men om ni fortfarande inte har hittat er favoritbutik i vår guidning, låt oss höra det i kommentarsfältet!

JUS
Utsedd av Café till "Årets butik 2006" är det kanske lätt att få storhetsvansinne. Men JUS, med Ulrika Nilsson i spetsen, tänker varken lämna Stockholm eller ändra på ett vinnande koncept. Följaktligen bygger även höstutbudet på ett par svenska namn kryddat med några riktiga internationella höjdare.

Ny för säsongen är Rick Owens, vars kollektion på många sätt går hand i hand med japanska Number (N)ines med idelt dova inslag, färgade av "ickefärger". Murrigt, visst, men också oerhört intressant och genomarbetat. Margielas femtielva - alla fantastiska på sitt sätt - kollektioner återfinns förstås också, liksom, Sverige-exklusivt, Comme des Garcons huvudlinje.

På den svenska sidan sticker två av butikens egen agenturs märken ut: Göran Sundberg och Pour. Den sistnämnda aktuell med, förutom den bästa klädkollektionen hittills, även en intressant smyckeskollektion som finns i glasdisken vid kassan och vars pris avgörs av vikten på det äkta silvret.

Man kan slutligen konstatera att priset är ytterst välförtjänt, med tanke på JUS oerhöra, över tio år långa arbete med att slussa unga designers till toppen och den andra delen av jobbet: att lyckas kombinera internationella premiummärken med svenska up and coming diton. Måste ses!

PUB.03
Vi har ägnat mycket utrymme åt PUB:s nya satsningar under de senaste månaderna. Men när dörrarna till flaggskeppet, det tredje planet - PUB.03 kallat - nu öppnat känns det befogat. Det är det roligaste som hänt mode-Stockholm på flera år. Förutom de varumärken vi skrivit kommer finnas till försäljning, presenterar PUB en vintageavdelning av WE, en fotoutställning om Velvet Revolver och en hel del annat. Det nya våningsplanet har några måsten: t-shirtmärket 10000 BPM och mer välskräddade Carolyn Massey på den engelska avdelningen Madeinlondon.se, Le Shop och aplaces respektive vintageavdelningar och en skoavdelning som känns väldigt lite som Åhléns Citys dito, om ni förstår vad jag menar.

The Terrace
Det är stilrent sobert inne i SOUK-gallerians nya dressade casualhäng, The Terrace. Den etablerade sanningen att all redaktionell publicitet är bra publicitet kom kanske på skam när kvällstidningarna snabbt döpte om den lite loungiga terassen till "huliganbutik". Men man har rest sig på fyra och presenterar till hösten ett utbud som, känns det som, tar vid där Nitty Gritty slutade. För medan Balenciaga, Prada och Miu Miu ställs på Krukmakargatans hyllor, säljer The Terrace ett väldigt nischat koncept, med märken som Pringle of Sco tland (missa inte den stickade koftan med knäppning i halsen (3200), Stone Island Denim, C.P Company och Lyle & Scott. Det är, kan man tycka, ganska ospännande och inget som egentligen sticker ut. Tiden får utvisa om Nitty Gritty gjorde rätt som la fokus på att, i egenskap av agenter för flera av ovanstående märken, sälja in dem till andra butiker, snarare än att göra det själva. Värd en titt är butiken i alla fall, inte minst för att det än mer intressanta konceptet Sthlm Standard huserar på samma våningsplan sedan lika lång tid tillbaka.

Tjallamalla
Tjejerna och killen - So Last Season-Johan - bakom Tjallamalla fortsätter att ligga i framkant vad gäller svenskt mode. Vid det här laget känns många namn igen från förr, som Wester, Pour (titta särskilt in de arméinspirerade byxorna (1650)), Göran Sundberg, Julian Red, The Stray Boys, Resteröds och många andra. Samtidigt som helt nya aktörer, som Bomb, Szymon Zürn och göteborgske herrskräddaren Christoffer Gissy med egna märket Gissy, blandas med halvetablerade som Nakkna, Burfitt (häftiga, men dyra, t-shirts), Tina Olsson och Whyszeck, samt en ny fantastisk och fantastiskt dyr kollektion av Nina Jarebrink.

Sedan en tid tillbaka är herravdelningen placerad direkt till höger sett från ingången. Men höstens utbud ger sannerligen ingen anledning att gå ut lika snabbt som man kom in.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

#1 Wictor säger
2007-09-27 20:15 - Anmäl

Tack för tipsen, kan vara bra innan jag drar till Sthlm för att shoppa :D
#2 Harald säger
2007-09-27 21:04 - Anmäl

Pub 03 är överskattat.
#3 Chris säger
2007-09-27 21:11 - Anmäl

Lite bilder hade inte varit fel, känns lite sövande utan...
#4 Frederic säger
2007-09-27 21:18 - Anmäl

Ett annat tips om man ändå ska till Stockholm, eller bor där för den delen, är att kolla in Black Market som öppnade för typ en vecka sedan. Tror det stått lite om den här förut på sajten men jag är inte helt säker. www.blackmarketsthlm.se för info om varumärken och adress iaf! Har en massa skoj märken som man inte hittar på andra ställen direkt.
#5 Orvar säger
2007-09-28 09:08 - Anmäl

The Terrace måste vara Sthlms tristaste butik (vad annat att vänta av en butik som ägs och drivs av AIK Fotboll). Vad menar artikelförfattaren med att de tar vid där Nittyggritty slutade? Mig veterligen säljer de fortfarande CP Company. SI etc och kommer dessutom att öppna en ny butik i Birger Jarlspassagen med enabrt brittiska märken, se länk http://www.kingmagazine.se/king/default.aspx?id=16743&article=42494.
#6 Joey säger
2007-09-28 10:59 - Anmäl

PUB 3.0 vilken skit! Kläderna var helt ok men jävlar i helvete vilken usel inramning.
Det är något med pub-huset som känns så billigt och sunkigt. Är det marmorn, den låga takhöjden eller något annat? Troligtvis en blandning.
#7 Gäst säger
2007-09-28 11:47 - Anmäl

Nitty Gritty slutar väl aldrig, snacka om att leda utvecklingen och hela tiden förnya sig. NG öppnar förövrigt sin nya butik, Nitty Gritty by Nitty Gritty, i dag i Birger Jarlspassagen. Det må öppna en hel del nya butiker i Stockholm, men varanda j-l har ju samma sortiment som går att finna på andra håll. PUB-förnyelsen är rätt misslyckad i mina ögon. Trist varumärkesmix (som dessutom finns över allt) med bland annat G-Star och märkets fruktansvärt fula jeans med "96" broderat på baksidan av ena låret och som varenda snorunge frågar efter. Den nya Gåsjackan. Det krävs dessutom bra mycket mer arbete än vad som lagts ner nu för att tvätta bort den trista landsorts-Domusstämpeln som varuhuset dragits med väldigt länge. Att man ligger mitt i förortsklientelsträsket gör ju inte saken lättare heller med sunkiga Drottninggatan som en slemfåra precis bredvid.
#8 Niklas UK säger
2007-09-28 12:56 - Anmäl

Å andra sidan verkar ju inte Birger Jarlspassagen vara ett så bra läge. Minns när jag jobbade på Grev Turegatan, och varje dag genade igenom, att jag tyckte att det var synd att det ej verkade som om man fick fart på "gallerian" (outhyrda lokaler eller tillfälliga lösningar). Gick igenom i helgen och det var samma övergivna känsla. Hoppas således att Nitty Gritty får fart på en arkitektoniskt rätt häftig arkad (En miniversion av t.ex Princess Arcade).
#9 Anders säger
2007-09-28 12:59 - Anmäl

Skulle vara trevligt om ni recenserade både Black Market & Nitty Gritty by Nitty Gritty för oss som inte bor i Sthlm men gärna åker dit för en shoppinghelg
Kul att N&G fokuserar på brittiska varumärken o hoppas att de har lyckats plocka upp några varumärken som inte finns överallt. Var på PUB i augusti o det var ingen rolig historia men det kanske artar sig till slut
#10 F säger
2007-09-28 13:16 - Anmäl

Aha, är det G-star som gör de fula 96-jeansen, varenda wannabe i Linköping springer runt med dem och jag undrade vem tusen som gjorde något så fult. Jag hade gissat på Jack & Jones men där ser man... Fula är de iaf, riktigt fula
#11 Henrik säger
2007-09-28 13:46 - Anmäl

Det verkar vara många som tror att Stone Island och CP Company är från Storbrittanien....
#12 rja säger
2007-09-28 16:34 - Anmäl

Det verkar vara många som tror att Storbritannien stavas "Storbrittanien".
#13 schaa säger
2007-09-28 16:45 - Anmäl

det verkar vara många som tror att de vet bäst. om allt.
#14 Hugo säger
2007-09-28 16:54 - Anmäl

#13 schaa: Klockren kommentar!
#15 Gäst säger
2007-09-28 20:40 - Anmäl

Niklas UK: Mm, vore verkligen på sin plats att få fart på den vackra passagen. Det största problemet är väl den brokiga blandningen av butiker. NG Shoes känns så där och är då ändå i mitt tycke den "roligaste" butiken i passagen, dessvärre med skumma öppettider. Det har hänt mer än en gång att man haft vägarna förbi och mötts av en lapp med "Kommer strax" på dörrglaset. Nu ska ju strax J.Lindeberg-butiken väck så då börjar det väl hända grejer (eller det är kanske där som NG by NG huserer? Har inte varit förbi och kikat ännu).
#16 MartinO säger
2007-10-01 10:59 - Anmäl

Håller med om att Pour gör en del snycka kläder. Men namnet är helt värdelöst! Försök googla på Pour... Pour 1650 hjälper inte...
#17 Wictor säger
2007-10-03 21:45 - Anmäl

MartinO sök på Pour Homme så är det träff 3-4 för mig :)
#18 Matte säger
2007-10-05 22:28 - Anmäl

Mouli ligger på Pub 03 det borde säga något om huset.
Det suger!!!!!!!!!!!!
#19 B säger
2007-10-05 22:30 - Anmäl

Hon är ju snart gift med snubben som ritar Pour konsigt att Pour finns där?
#20 DAV säger
2007-10-05 22:34 - Anmäl

Peter Åsbrink har komplex för att ingen pratar med honom så han hittar på saker
#21 Huligan säger
2007-12-12 21:04 - Anmäl

Nej precis. Stone Island och dylikt kommer från CP (CP COMPANY) som är ett märke från Italien. Enough with the bullshit!
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galways in Utah

Läs mer

Permanent Style

Saman Amel made-to-measure jacket...

Läs mer

Shoegazing

Webbtipset – Skofolk på Instagram nr. 5

Läs mer

Hodinkee

Editors' Picks: The Five Biggest...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Armoury shoe designed in conjunction...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Gabriel in Liverano and E.G CappelliSee...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen