Manolo logotype

Vad ska jag lägga pengarna på i vår?

Bild 315710Även om modemässorna med trenderna för nästa höst rullar på för fullt är det dags att fokusera på vårens kommande trender. Vi skrev tidigare i januari om trenderna för våren, så nu tyckte vi att det skulle vara på sin plats med tips på olika plagg som hör våren 2007 till.

Sneakers, Martin Margiela, 175 pund, Browns Fashion
Det kan kännas lite klyschigt med ett par vita sneakers på sommaren, därför föreslår jag hellre en lite mer färggrann variant. Denna sko ingår i Martin Margielas Replica-serie, där modell och material härstammar från andra årtionden.

Bild 315711
Skjorta, Acne (Victoria Arena) 1100 kronor
Det är inte bara byxbenen som börjar bli vidare. Även passformen på skjortor börjar rucka på sig. Det ska inte längre vara helt figursytt, utan gärna lämna lite andrum åt kroppen. Den här skjortan från Acne är smårutig i blå toner, fram till sista tredjedelen av armen där en skarv fungerar som en övergång till randigt sista biten.


Bild 315712
Jeans, Acne (Victoria Arena) 1300 kronor
Ska du köpa jeans i vår så bör det bli ett par ljust slitna, alternativt ett par vita som också kommer starkt i vår. Modellen på bilden heter Mic Portobello och är en vanlig rak modell.

Bild 315713
Chinos, Filippa K, 1200 kronor
Om jeansen ovan får skyla benen på våren, så är det här definitivt det bästa valet för de riktigt heta sommardagarna. Vitt, benvitt och grått är vårens absolut starkaste färger. Tyget i den här byxan känns verkligen svalt och skönt, dessutom är färgen bra om man inte vill dra till sig värme.


Bild 315714
Vit Skjorta H&M, 149 kronor
Vita skjortor kan man inte få för många av. I synnerhet inte på sommaren. Antingen under en svalare kavaj, eller uppkavlad och ledig. Den här skjortan kanske inte håller till nästa sommar, men med det priset har det mindre betydelse. Du får vad du betalar för, brukar det ju heta och för de här hundrafyrtionio kronorna får du 65% polyester och 35% bomull. Men som bekant så kan du gå upp någon hundring och få en i 100% bomull.

Bild 315715
Linnekavaj, H&M, 498 kronor
På sommaren kan det vara skönt att ha en lite ledigare kavaj, även om man vill se proper ut. Denna linnekavaj från H&M kanske - precis som skjortan - inte håller högsta kvalitet, men tänker man kortsiktigt är det definitivt värt det.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Byxor Kläder Skjorta Sneakers

Andra artiklar om varumärkena: Acne Filippa-K
#1 Farre säger
2007-01-19 11:08 - Anmäl

ehmmmm...oranga skor?
#2 Gäst säger
2007-01-19 11:15 - Anmäl

Vedervärdiga förslag. Ännu en gång visar manolo total avsaknad av smak.
#3 Björn säger
2007-01-19 11:34 - Anmäl

Anonymous: Det här är några förslag, men kom gärna med egna om du inte gillar dem.
#4 Klemens säger
2007-01-19 11:37 - Anmäl

Tråkiga kommentar, känns som att det börjar bli inne att klaga på Manolo vafan dom än gör/postar.

Trots allt var skorna det enda jag gillade här, men bra initiativ på artikel. Tumme upp!
#5 F säger
2007-01-19 12:18 - Anmäl

Halva nöjet med Manolo är ju att läsa kommentarerna från alla besserwissers, jag undrar alltid från vilken sten de har krypit fram under endast för att komma hit och klaga på artiklar
#6 Jocke säger
2007-01-19 12:52 - Anmäl

Hela den är oversize-trenden är hemsk enligt min mening, men sommarkläder är alltid bra!
#7 Kaskar säger
2007-01-19 13:02 - Anmäl

Säga vad man vill om HM men de lyckas då nästan alltid få till riktigt bra bilder på sina grejjer. Kavajen ser grym ut, förmodligen helt annan sak om man provar den.
#8 Jens säger
2007-01-19 13:31 - Anmäl

Längtar efter sommar nu, vädret går åt rätt håll iallafall.

Så sluta klaga, köp vad ni vill och förstå att tipsen kanske inte alltid vänder sig till just er.
#9 Thomas säger
2007-01-19 13:37 - Anmäl

håller med f,många som inte verkar göra annat än o klaga här inne,bra initiativ annars tycker jag med förslag ur lite olika prislägen.annars förändras inte vårmodet ngt nämnvärt tycker jag.vitt,grått o beigt är alltid safe på sommarn,liksom linnekavaj o vita jeans.för övrigt tror jag på renässans för gubbyxan i vår,med två motveck o lite lösare fit.kanske inte blir någon stor hit än men kul med alternativ till jeansen.keep up the good work!!!
#10 Melker Malke säger
2007-01-19 13:43 - Anmäl

Crockett & Jones gör helt klart fina skor. Däremot föredrar jag John Lobb.
#11 Toby säger
2007-01-19 14:31 - Anmäl

Dom rockiga fabriksslitna jeansen och dom praktiska vita jeansen är inne igen. Skynda skynda. Du kommer bli teh shit.
#12 En hemsk en säger
2007-01-19 14:39 - Anmäl

Varje gång jag går in på manolo hoppas jag att manolo har tagit ett steg närmare riktiga kläder och stil och ett steg ifrån street wear. Men jag blir lika besviken varje gång jag upptäcker ännu en ny artikel om "sneakers"
#13 kasper säger
2007-01-19 14:40 - Anmäl

Jocke: Insiterar till fullo. Tycker inte heller om det. Det är alldeles för mycket volym i vårmodet för min smak, men med det sagt att jag inte är någon spännis. Men en skjorta sitter enligt mej snyggast om den är figursydd...
#14 Farre säger
2007-01-19 15:21 - Anmäl

Mitt klagomål gällde inte inlägget från Manolo, deras olika förslag eller val av skor. Det jag undrade lite över var valet av färg på skorna. Oranga skor är inte något som är vanligt.

Sedan till er som klagar på att folk klagar. För det första så är hemsidan en blogg, så att läsarna kan delta med inlägg och just kommentera det som Manolo skriver. Det gör så att sidan utvecklas och folk kan byta ideer med varandra.
För det andra, är det inte mer sorgligt att klaga på klagomålen?
#15 Bullock säger
2007-01-19 15:23 - Anmäl

#8 Jens; Off topic, men här söder om Stockholm går ju inte vädret åt "rätt" håll om man längtar till sommaren, snön har åter falligt :)
#16 Pewr säger
2007-01-19 16:40 - Anmäl

Jeansen var ju fruktansvärt fula! Jag har dock inget emot skjortan och chinosarna(eller hur man nu böjer det). Ska man ha slitna jeans eller? jag tycker iaf inte att det är snyggt!
#17 Klemens säger
2007-01-19 16:43 - Anmäl

#14 Farre: Det handlar om konstruktiv kritik din jävel. "Vedervärdiga förslag. Ännu en gång visar manolo total avsaknad av smak.", tycker inte jag är speciellt konstruktivt eller gör så att Manolo utvecklas.
#18 linus säger
2007-01-19 17:30 - Anmäl

ska också tillföra lite kritik, även om jag gillande allt utom skora o kavajen, så skulle större bilder vara önskvärt, svårt att se som det är nu
#19 Gäst säger
2007-01-19 18:23 - Anmäl

Nej, nej, nej, nej, nej och nej. Skärpning Filip!
#20 Pelle säger
2007-01-19 18:25 - Anmäl

Man måste inte vara modeslav, jag tänker hålla mig till den smala siluetten för att den är snyggare. Det jag har sett av vårmodet intresserar mig inte.
#21 Micke N säger
2007-01-19 21:19 - Anmäl

Chinos är verkligen nått jag ska börja titta mer på, likaså ullbyxor. Jeans i all ära men jag vill ha lite mer variation nu. För mig är dock smalare siluetter fortfarande att föredra.

Sedan håller jag med artikelförfattaren om att H&M är en förebild vad det gäller att plåta sina plagg. Jag tycker nästan det är menlöst att surfa runt på olika märkens hemsidor för att studera deras utbud, det man oftast får är en liten catwalkbild som gör det svårt att bilda sig en uppfattning om plaggen. Det perfekta vore högupplösta catwalkbilder med länkar till högupplösta bilder på varje enskilt plagg framifrån och bakifrån.

Man kan ju alltid hoppas att det blir så en dag...
#22 Orange säger
2007-01-19 21:48 - Anmäl

Ofta kommer tips på ganska dyra kläder, och så nåt förslag från H&M. Trots att jag är svensk så vill jag gärna slå ett slag för spanska Zaras kläder. Något dyrare än H&M men så mycket snyggare saker! Finns än så länge bara i Malmö och Stockholm men en butik öppnar i Arkaden i Gbg i april. Väl mött där :)
#23 Deja vu säger
2007-01-19 23:38 - Anmäl

#10 MELKER MALKE: Går det att få tag i john lobb skor i Sverige? I så fall var? Otroligt intresserad utav att köpa ett par.
#24 AXE säger
2007-01-20 00:33 - Anmäl

#23
Hermés på NK i Stockholm säljer John Lobb, tror jag. Jag vill också ha ett (eller några) par men de är ju vansinnigt dyra...

Smal siluett är klart snyggare, enligt mig. Vitt är snyggt men svårt att hålla rent. OK tips tycker jag (groteska skor :P). Jag ser fram emot fler artiklar. Alltid kul :)
#25 Markus säger
2007-01-20 01:47 - Anmäl

Vad har alla emot skorna?? med ett bra självförtroende kommer de att vara skitsnygga ihop med det annars extremt tråkiga vita, gråa och beiga kläderna. Våga ha NÅTT som sticker ut, det är väl egentligen det som är hela grejer med att klä sig rätt...
#26 mko säger
2007-01-20 02:35 - Anmäl

Snygga jeans, precis sån tvätt ja letat efter...men som vanligt finns de bara i 32 o 34, jag är reslig så jag undrar nån som vet var man kan hitta liknande 36" långa?
#27 Gargamel säger
2007-01-20 02:55 - Anmäl

Det är väl flera olika skribenter på manolo, alla med olika smak. Man kan ju inte gilla allt de skriver om...
Bilderna är dock ALLDELES för små för att man ska kunna få någon uppfattning om plaggen.
#28 GB säger
2007-01-20 10:41 - Anmäl

Håller med #27, bilderna är alldeles för små tyvårr, annars bra :]
#29 Gäst säger
2007-01-20 11:05 - Anmäl

#25. Vad jag har mot skorna är att de är jävligt fula. Jag har självförtroende nog att säga nej till fula kläder och skor även om de är moderiktiga.
#30 Gäst säger
2007-01-20 11:15 - Anmäl

jag tycker skorna va grymma, däremot HM vita skjorta? jag provade en för några dar sen och den va genomskinlig som tunsan?
#31 W säger
2007-01-20 11:52 - Anmäl

vad är chinos för typ av plagg och vad skiljer det sig från ett par vanliga jeans? men, det verkade helt okej, det e kul att ni lägger upp lite billigare alternativ än bara dyra kläder.
#32 Jens säger
2007-01-20 12:38 - Anmäl

En kommentar som "bilderna är för små, använd större" är konstruktiv kritik medan "Era artiklar suger, manolo är skikasst" endast är slöseri med ord, tid och elektricitet.

MVH
#33 Thomas säger
2007-01-20 14:09 - Anmäl

#26har du provat acnejeansen på bilden?acnes jeans är generellt lite längre,ca 1 tum än många andra märken...nudies jeans har oxå rätt långa ben.nudie tillverkar 36tum även om många butiker inte har så många tvättar hemma i dessa längder.hoppas du hittar nåra paltor!
#34 Gäst säger
2007-01-20 14:15 - Anmäl

#32. Det avgör inte du.
#35 Deja vu säger
2007-01-20 15:17 - Anmäl

#24

Jasså, det ska jag kolla upp genast imårgon :)
Hur mycket kostar ett par sådana pjux ungefär? :S
Ute efter ett par loafers inför våren.
#36 adero säger
2007-01-20 16:32 - Anmäl

#26 du har svenska maerket PACE ocksa;dom har laengd 36 i alla deras modeller.
fran skinny till loose...
#37 Martin säger
2007-01-20 16:49 - Anmäl

Acne gör hyfsade kläder, men tyvärr för folk helt i avsaknad av muskler under midjan. Kan någon föreslå ett märke som inte gör kläder för vandrande skelett, men ändå snygga?

Och för att spara er besväret: Nej, jag är ingen muskelbyggare, bara normalt vältränad med generöst tilltagna vader.
#38 Andy säger
2007-01-20 18:01 - Anmäl

chinosarna från filippa K är helt fantaskiska. måste ha dem senare i vår. tillsammans med skorna från margiela blir det finnemang. bra artikel manolo
#39 Stuart McMannus säger
2007-01-21 01:08 - Anmäl

John Lobb gör, så vitt jag vet, endast måttbeställda skor. Att de skulle finnas på Hèrmes (!) finner jag ytterst otroligt. För övrigt berikar alla inlägg som inte går till personangrepp den här stilmässigt ojämna bloggen. Hur kul är det att enbart läsa 15-åriga killars hyllningsinlägg till H&M eller Zara?
Till sist verkar Filip vara en slav som tycker att alla plagg, ju fulare/ovanligare/dyrare, som finns på ABCD i Götlaborg är Guds gåva till människan. Bah!
#40 AXE säger
2007-01-21 02:08 - Anmäl

#39
Jag har aldrig varit på Hermès på NK (bor inte i Stockholm) men enligt King 10/2006 sida 33 säljer de John Lobbs skor. Detta verkar, enligt mig, fullständigt logsikt då Hermès äger John Lobb.

#35
Som sagt har jag ingen egen erfarenhet, men jag tror att priserna ligger på från MINST 5000 kr för ready-to-wear (vilket de tillverkar). Made-to-measure kostar betydligt mer...

För mer info om John Lobb, se:
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Lobb
http://www.johnlobb.com
#41 I B säger
2007-01-21 11:54 - Anmäl

39 # Du tanker nog pa John Lobb London, vilka endast gor bespoke. John Lobb Paris har som tidigare sagts bade och.
#42 Walther säger
2007-01-21 14:34 - Anmäl

Oj vad ironiskt det känns att läsa denna artikel när det är ca 15 cm snö ute :)
#43 Erik säger
2007-01-21 19:44 - Anmäl

Härligt att se att så många säger sig föredra den smalare silhuetten. frågan är bara hur många av er som står för det om ett par år? genuin självständighet, eller tröghet?
#44 Raz säger
2007-01-22 12:19 - Anmäl

#43: Ord!
#45 Gäst säger
2007-01-22 12:59 - Anmäl

#40: Bara för att ett företag äger att annat så är det, enligt mig, inte alls så logiskt att i det här fallet John Lobbs produkter säljs hos Hèrmes. Finns ju många märken i LVHM-gruppens ägo och det är väl sällsynt att dessa blandas friskt med varandra i deras respektive butiker. Men nu fick du ju i alla fall briljera med att du har koll på ägarförhållandet för John Lobb...
#46 Anders säger
2007-01-22 17:10 - Anmäl

Att många hyllar HM och Zara beror nog inte på ålder utan snarare på prisklass. Alla har inte råd att köpa John Lobb
#47 AXE säger
2007-01-23 01:13 - Anmäl

#45
Det var verkligen inte meningen att "besserwissra", bara lite intressant info :) Känner vi oss lite aggresiva idag, eller? Och, nej, det är inte alls självklart, men heller inte otroligt.
#48 ajl säger
2007-01-24 10:56 - Anmäl

37: Har också tyckt att acne varit grymt tajta innan men har till min förtjusning både kunnat ha modellerna MOD och MOC det senaste. Ganska snäva neråt foten men hyfsat rymliga upptill, trevligt.
#49 bfj säger
2007-08-21 12:43 - Anmäl

Apråpå John Lobbs så är de skor som Hermes säljer på intet sätt samma skor som de klassiska brittiska handsydda skorna. Hermes äger rättigheterna till namnet John Lobbs utanför de brittiska öarna men företagen har ingen produktion gemensamt. Ett par "riktiga" Lobbs är tyvärr något dyrare än de man kan hitta hos Hermes, de ligger på priser från cirka 30' och uppåt...
#50 Niklas UK säger
2007-08-21 15:58 - Anmäl

Tror det t.o.m är så att Hermes äger rättigheterna till namnet även på de brittiska öarna beträffande "ready to wear". Hermes köpte i princip allt utom den verksamhet som bedrivs på St James´s Street, dvs de helt "skräddarsydda" skorna. Torde väl vara ett av få fall där två företag använder sig av samma varumärke för att sälja samma typ av produkt. Dock konkurrerar väl inte precis de skor som säljs på St James´s Street med Hermes produkter vilka är relativt sett mycket billigare...

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Lobb_Bootmaker

Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Industribolaget

Garderoben: Fyra nyanser av brunt

Läs mer

Herrskobloggen

Tillverkare i fokus: Edward Green

Läs mer

M/M Magazine

M/M Manner of Man Magazine Annual...

Läs mer

KING

NN07 släpper överlinje

Läs mer

Leffot

Rider Boot Co. Richmond Boot Restock

Läs mer

Euroman

Billeder fra min tur til Stockholm

Läs mer

Permanent Style

Otis Batterbee

Läs mer

Selectism

Studio D’Artisan – Organic Loopwheel...

Läs mer

Brillor.blogg.se

Nya färgkombinationer i Marc Jacobs...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen