Manolo logotype

Modets nya härförare

Bild 315518De två senaste åren har det manliga modets ohotade härförare hetat Hedi Slimane. Men 2006 tar det stopp. Han har blivit omsprungen.

Allt började egentligen med att han samlade ihop ett tjugotal brittiska tonåringar, som varken tålde sol eller mat, och släppte ut dem på en catwalk iförda modehistoriens snyggaste jeans, kortaste kavajer och rufsigaste frisyrer. Detta var för sommarvisningen 2005. Ja, jag vet att han började på Dior några år tidigare, men det var här hypen startade. Det började pratas om en ny sorts manlighet. Sexuell utstrålning mätte man inte längre i muskelmassa, utan snarare i hur liten storlek man hade på jeansen. I varenda modetidning smällde man upp helsidor med stylingreportage, uteslutande fyllda med Diorkläder. Kläderna spelade tydligt på det androgyna och till och med damtidningarna klädde sina kvinnliga modeller i Dior Hommes kreationer. De fashionistas som tidigare gömt sina extra kilon i något vidare kläder, fick bråttom att bränna kalorier för att klä i den smala siluetten. Dior Homme blev det nya ViktVäktarna.

Bild 315519 Men, som med alla hyper, finns det ett slut. Och med det slutet följer en ny hype. Med början denna höst stavas den - Alber Elbaz, chefdesigner på Lanvin. Killen som ser ut att designa maskeradkläder åt Buttericks, har gjort den här säsongens starkaste kollektion. Sakta men säkert har den blivit den stora snackisen hos moderedaktörer och stylister och du hittar knappast ett modemagasin där inte minst en sida är ägnad Lanvin.

På visningspodiet blandades smokingar, rockar och cardigans, kombinerat med sneakers och – modevärldens nya must have-accessoar – den överdimensionerade flugan. Modevärlden tycks alltid behöva en härförare. En som tar täten. En som visar vägen med den där perfekta visningen som får ihärdiga stående ovationer och flest helsidor i de mest respekterade modemagasinen. Visningen som definierar hur du SKA se ut.

Vad är det då som krävs för att en kollektion ska bli den nya riktlinjen för det samtida modet? Självklart är nyskapande en viktig ingrediens. Men räcker det? Jag kan snickra ihop en polotröja av gamla mjölkpaket. Nyskapande? Nej, naturligtvis krävs det något mer. Ofta innehåller de kollektioner som blir marknadsledande - som Diors spring/summer -05 - kollektion och Lanvins fall/winter-06-kollektion - uppdaterade plagg. Plagg som tidigare varit tråkiga men som, efter en välbehövlig avdammning och uppfriskning, blir intressanta igen. Sedan kan man räkna upp hur många gamla traditionsrika hattillverkare från Savile Row som helst. Det spelar ingen roll. Gör du inte något nytt är du inte intressant.

På denna Veckans outfit startades en häftig debatt i kommentarkolumnen. Vissa gillade vad som visades, andra spydde galla och tydde sig tryggt till "tidlöst mode". "Tidlöst mode" är en ekvation som jag faktiskt ser som ganska ologisk. Mode är ett uttryckssätt och dess främsta uppgift är att hela tiden förnya sig. Hyper skall komma och gå, olika stilar ska födas på nytt och sedan dö. Och man plockar russinen ur kakan för att skapa sin egen stil. Det är mode.

"Tidlösa kläder" fungerar i så fall bättre, tänk på det till nästa gång. Sedan var det någon som tyckte att "sneakers och fluga" var en dålig kombination. Mitt råd är att du frågar Alber Elbaz. Modets nya härförare. Han vet.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Dior-Homme Lanvin
#1 Moh säger
2006-11-12 14:28 - Anmäl

Fantastiskt bra skrivet. :O

Fixa gärna till ett litet bildspel med exempel på hur Elbazs kollektion kommer att se ut. ^^
#2 M säger
2006-11-12 14:51 - Anmäl

trycker på fel knappar.
#3 Gäst säger
2006-11-12 14:59 - Anmäl

Det som vill vara mode är mode.
#4 Piffen säger
2006-11-12 15:41 - Anmäl

Det bästa av två världar.. ^^

Tänk så tråkigt det vore om världen stod still.. Vi lär av vår historia, med den i bagaget blickar vi framåt.. Det är precis vad det här handlar om. Skål för förnyelse, nytänkande och kreativitet!
#5 Daniel säger
2006-11-12 16:09 - Anmäl

WORD!
#6 Martin säger
2006-11-12 16:35 - Anmäl

suck det verkar som om modernismen alltför mycket präglar manolos syn på kläder och stil
#7 fred säger
2006-11-12 20:12 - Anmäl

Mycket valskrivet! Fixa garna lite bilder!
#8 Dave säger
2006-11-12 20:15 - Anmäl

Mycket bra skrivet. Hoppas också på ett bildspel. Måste besvara #6 att man inte kan dra manolo över en mans funderingar och det gäller ju att skilja på "stil och kläder" och mode. Som jag ser det är det en intressnt vinkling han ser i just modet. Stilen och kläderna är väl ändå inte samma sak som modet?
#9 D säger
2006-11-12 21:42 - Anmäl

Hatten av...grymt bra artikel
#10 Kaspir säger
2006-11-12 23:15 - Anmäl

Jag älskar Filip.
Han är min mancrush. tihi...
#11 chrille säger
2006-11-13 00:15 - Anmäl

bilder hittar ni på http://men.style.com/fashion/collections/F2006MEN/complete/thumb/LANMEN
#12 Niklas UK säger
2006-11-13 09:54 - Anmäl

Hmmm, frågan är vad som är nytt då..? Mannens klädsel är ju till formen rätt begränsad så frågan är vad man kan göra och varför en nyhet plötsligt gör ett plagg intressant. Risken är ju att det är nyhet för nyhetens skull (och för att kunna sälja ännu mer kläder till okritiska konsumenter) på samma sätt som i konstvärlden ("Jag måste vara nyskapande. Panik! Hmmm, nu vet jag. Jag ställer ut min obäddade säng..!"). Anar jag en viss feghet i att det krävs att Slimane och Elbaz (som f.ö behöver en kurs i hur man knyter en fluga) måste ha med t.ex västar i kollektionen för att det skall vara "intressant" (på samma sätt som många verkar paniskt rädda för att framstå som "gubbiga"). Det är väl lite som med musik. När man är ung så tror man att det som görs just nu är nyskapande & häftigt medan när man blivit äldre och fått distans inser att det mesta redan har gjorts förr (och att när man nu ändå blivit ung gubbe behöver man ej bekymra sig om man klär sig gubbigt...)...

F.ö tror jag inte det finns någon hattmakare på Savile Row... :D
#13 P säger
2006-11-13 14:58 - Anmäl

Hattmakare finns det inga pa Savile Row, daremot fantastiska skraddare som idag absolut ligger i framkanten av "mode", men fortfarande med arvet intakt. Kilgour ar ett bra exempel. Sa doma ut Savile Row som gammalt och omodernt visar pa stor okunnighet hos Filip. Annars var det en intressant artikel, men Niklas reflektion ar dock ganska spot on. Vi som har varit med ett tag har sett ett par Slimane och Elbaz komma och ga genom aren. Dock, det betyder inte pa nagot sett att man inte kan plocka lite fran dessa lirare och halla sig lite uppdaterad. Jag har haft en hel del Dior Homme de senaste aren, men att slaviskt plagiera hela konceptet staller jag mig valdigt fragande till...
#14 Johan säger
2006-11-13 16:49 - Anmäl

P: geek.
#15 P säger
2006-11-13 17:21 - Anmäl

Johan: geezer.
#16 rja säger
2006-11-13 18:24 - Anmäl

Eftersom en del av artikeln verkar riktad till mig så svarar jag: Uttrycket "tidlöst mode" var olyckligt valt. Det låter som, och är, en självmotsägelse. Jag menade "tidlös stil" och inget annat. Mode är för mig ett tecken på svaghet hos människor, en flockmentalitet. Mode handlar om att följa tidsandan snarare än att försöka bygga en personlig stil. Därför är mode något som bör bekämpas.

Tidlösheten som jag förespråkar innebär inte att man inte förnyar sig, utan ska förstås som en antites till extrem tidsbundenhet och ett slaviskt följande av det som gäller "just nu" enligt King eller något annat modemagasin.

En fråga till manologänget: Kan man som läsare få vara med och skriva "veckans outfit"? Jag skulle gärna ställa upp. Dock kommer en del av plaggen vara skräddarsydda och ej möjliga att köpa i butik - är det ok ändå?

För övrigt tycker jag att ni gör ett utmärkt jobb. Det finns läsvärda inslag både för de som gillar mode och för de som inte gör det. Ta inte åt er av gnällspikarna i kommentarsektionen.
#17 Charmören säger
2006-11-13 19:35 - Anmäl

Riktigt schysst stil. Koftan är svårslagen och fluga till sneakers förnyar. Mer förnyande street-mode i framtiden skulle inte skada =).
#18 Adam säger
2006-11-13 21:13 - Anmäl

Jag betvivlar att Lanvin kommer att vara mer an en sasong..skulle gissa att Givenchy ar nasta stora marke att hypas och komma igen...
#19 Tomas säger
2006-11-22 14:08 - Anmäl

Jag är inte mode-expert men beror inte Lanvin förnyelse delvis på deras nya designer Lucas Ossendrijver (som visst har jobbat hos Dior Homme tidigare - fast det har väl rätt många, som t.ex Kris van Assche...). Hursomhelst älskar jag deras kombinationer av material och lyster och speciellt är deras kashmirplagg helt fantastiska.

Jag håller med Adam att det kanske inte kommer funka så många säsonger, däremot tror jag att Lucas är en ny stjärna på herrmode-himlen. Men Givenchy var väl kul för några år sedan då Ozwald Boateng började designa för dem, nu känns det ungefär lika intressant som just Ozwald Boateng egna märke.

Pesonligen tror jag mer på att Martin Margiela kommer i fokus igen (om han nu har någonsin varit borta) med tanke på grunge-hypen osv...
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Simpson London leather goods – Factory...

Läs mer

Shoegazing

Kuriosa – Skor gjorda av...

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: Ten Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen