Manolo logotype

Fråga Manolo: Hur blir jag av med kulmagen?

Hej,
Snabbaste sättet att bli av med min begynnande "kul"mage.
Är snart 40.
Öppen för de flesta tips men jag är otålig och vill ha resultat relativt omgående.
/Chris

Träning och viktminskning kan vara något ganska individuellt och fanns det någon ultimat lösning skulle den nog vara vida känd vid det här laget. Hur som helst så kräver ju viktminskning alltid någon form av fysisk insats och midjemåttet är i regel det som är svårast att minska. När kroppen förbränner fett tar den i första hand fett från "onödiga" reserver, som exempelvis ansiktet.

Kroppen bränner fett som bäst vid aktiviteter som kräver en mindre fysisk insats än det som i regel uppfattas som träning, exempelvis vid promenader eller cykling och det bästa sättet att få detta till ett återkommande träningsmoment är att göra det till "vardagsträning". Om du till exempel har möjlighet att cykla eller gå till jobbet får du träningen på köpet samtidigt som du tar dig från en plats till en annan.

Troligen äter du kanske inte alltid helt nyttigt, men bantning och viktminskning genom dieter är inte vår grej. Vi kan däremot dra den vanliga valsen om att käka frukt istället för godis och kakor och välja bort läsken till förmån för vatten eller någon alternativ törstsläckare.

Klädesmässigt kan du tänka på att undvika plagg med bredrandiga mönster eftersom dessa får dig att se kraftigare ut. Långrandigt gör dock att du ser längre och smalare ut. En kavaj är ett utmärkt plagg för dig, eftersom det döljer en begynnande kulmage på ett förtjänstfullt sätt.

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Kris säger
2005-08-03 13:05 - Anmäl

Börja äta mat med lågt glykemiskt index. Det kommer göra att du under två månaders tid kommer att tappa mkt vikt bara på att byta ut vissa livsmedel. Tränar man blir resultatet ännu bättre.
#2 Pontus säger
2005-08-03 13:19 - Anmäl

Du ska blanda konditions o styrketräning samt äta nyttigt de e de bästa. ett tips för när du tränar magmusklerna är att sträva efter att ha naveln så nära ryggraden som möjligt. Med andra ord dra in magen somtidigt som du gör övningarna.
#3 deep|ed säger
2005-08-03 13:59 - Anmäl

Det är så svårt att välja bort läsken när man dricker grogg...
#4 mark säger
2005-08-03 14:27 - Anmäl

Kläder kan hjälper dölja den under tiden. Prova med olika lager (t-shirt + skjörta + kavaj) som kan ge en bättre form och prova även byxor som går upp till ungefär naveln (så att magen hanger inte ute). Självklart, endast motion (särskilt cykling och simning - som är dessutom billiga) och bättre matvanor (även om man inte vill gå med på ViktVäkterna kan man köpa en receptbok) kan få bort kulmagen och hålla den borta. Det är inte snabbt eller enkelt, men eftersom du är villig, är det helt möjligt. Lycka till!
#5 Gäst säger
2005-08-03 14:30 - Anmäl

avstå från pasta, potatis, läsk och vitt bröd....tom allt sorts bröd om du klarar av det. Det viktiga därefter är att hålla sig till träninschemat och itne fuska i minst 2 månader...då kommer resultaten. Kött,fisk och grönsaker är ledorden. Använd dig av mycket kryddor, hellst starka, och laga din mat med olivolja som bas. Orkar du inte så begränsa din diet till 6/7 dagar i veckan....den 7e dagen kan du äta vad du vill....så länge du inte slarvar med träningschemat.
#6 Gäst säger
2005-08-03 14:32 - Anmäl

glömde tilläga...ta det försiktigt emd träningen i början så du itne drar på dig nån skada....då spricker planen helt.
#7 Johan säger
2005-08-03 15:12 - Anmäl

Kan man inte få äta värsta danska svarta rågbrödet ens?
#8 Mattias säger
2005-08-03 15:59 - Anmäl

Det finns ju visst bröd som funkar bra med tanke på GIvärdet, men då innehåller det istället ofta en del fett.
Kolla annars efter EfterUgns-bröd. De e smarrigare än vad det ser ut :)
#9 Olov säger
2005-08-03 16:03 - Anmäl

djupad: grogga med light-läsk då..
#10 Niklas säger
2005-08-03 16:49 - Anmäl

Jag har både gått upp och ned när jag har käkat pasta, bröd mm. Se till att äta allsidigt så funkar det. Satsa på ett gäng frukter om dagen. Ät en rejäl frukost. Gå lite extra. Och försök att styrke- och löpträna. Försök att inte vara mätt när du lägger dig.
#11 Jürgen säger
2005-08-03 17:24 - Anmäl

Jag skulle nästan vilja påstå att det viktiga inte är att äta sig "smalare".
När du äter tillräckligt sunt så är vardagsmotionen tillräcklig för att du ska gå ner i vikt.
Att träna sig smalare är oerhört svårt, då du oftast byter ut fettvävnad mot att musklerna växer till sig - jag drabbades av detta då jag körde mycket rodd (tjurnackad och en skaplig ölmage ser inte så schysst ut tillsammans).
#12 Fredrik säger
2005-08-03 17:33 - Anmäl

Att inte ha kulmage handlar bara om vilja. GI hit och omvända situps dit, det finns inga tricks, det finns bara ett sätt att bli smalare: tvinga dig själv att äta mindre och röra dig mer. Ät det som du äter nu men 20% mindre, gör de aktiviter som du gör nu men 20% mer. När du är nöjd med din vikt, börja äta lite mer så att du inte tappar mer. Fortsätt att vara aktiv. Detta är inte så lätt om man inte verkligen vill, du måste hålla på med det de kommande 50 åren. Det går inte att säga efter två veckor "nu har jag varit duktig och gått ner två kilo, det ska jag fira med en påse chips och några öl" man måste fortsätta disciplinera sig hela livet ut.

Är det värt det?
#13 Björn J B säger
2005-08-03 17:47 - Anmäl

För tips re "tappa vikt skitsnabbt" maila karl.lagerfeld@diorwannabe.com
#14 Alex säger
2005-08-03 19:14 - Anmäl

Viktminskning är egentligen väldigt enkelt, som ovanstående har skrivit finns det inga genvägar.

Den energi du inte förbränner sparas.

Käkar du 5000 kJ på en dag och förbränner 3000 kJ så kommer resterande att sparas som fett. För att gå ner i vikt kan man kan alltså antingen äta mindre eller förbränna mer, eller så kan man försöka sig på både och, det är nog det vanligaste. Sen finns det lite finlir hit och dit: GI, bantningspulver, olika träningsformer etc. Det som till slut avgör är endå att man förbränner mer energi än man stoppar i sig.
#15 Peter säger
2005-08-03 19:22 - Anmäl

Jag tänkte göra det kort. Börja träna. Och träna för att nå resultat. Att fuska för sig själv är något du gör hela tiden, även på gymmet, men gör det inte till en vana. Se istället till att träna till max när du väl pallrat dig till gymmet. Det är det enda och bästa. Har du redan fått kulmage är det sannorlikt att du är en matglad person, och då är det lättare att lägga till lite träning i livet än ändra kostvanorna.

Och. Fredrik, klart man belönar sig. Det gör jag hela tiden. Men så länge du drar dig själv tillbaka till gymmet gör det ingenting. Sen är det faktiskt ganska kul att träna, when you get the whole thing going. Lycka till iaf!
#16 Johan B säger
2005-08-03 20:20 - Anmäl

Som många har sagt så är GI-värden en sak man kan tänka på och regelbudnen motion är ypperligt! En sak som ingen sagt hittils är det om att kroppen ställs in på ett katabolt tillstånd efter ungefär tre timmar utan näring. Då bryter den ner muskler och lagrar den energin som fett för att ha den senare, man kan säga att den ställer i sig på svält. Om du äter varierat och regelbundet och motionerar regelbundet, gärna med lågintensiv träning så kommer du en god bit på vägen.

Ett annat lite annorlunda tips är att dricka mycket kallt vatten, i och med att kroppen måste använda sin energi för att värma upp det till kroppstemperatur så går det åt mycket energi där och som någon skrivit innan så handlar allt om hur mycket energi som kommer in och hur mycket som går ut. Lycka till!
#17 Dan II säger
2005-08-03 20:30 - Anmäl

En sak som jag brukar reflektera över är att mycket herrmode gör att man ser okej ut även om man har en viss rondör. Kavajer, som nämndes i artikeln, kostym överhuvudtaget med lediga byxor osv. Även hiphop-modet döljer en hel del.
#18 GI säger
2005-08-03 21:11 - Anmäl

Har en syster som är hälsoutvecklare (som en Dietist, fast på ett kollektivt plan), hon säger att GI - metoden är den effektivaste metoden att gå ner i vikt. Genom GI äter du dig iform, tränar du medans du äter GI produkter så blir resultatet bättre. Så avstå från alla kolhydrater och ät grönsaker som en kanin och kött som en tiger.
Lycka till.
#19 Mattias J säger
2005-08-03 23:34 - Anmäl

GI-metoden är säkerligen ett bra val. Men hur skall man hålla sig mätt och ge kroppen bränsle efter ett hårt träningspass? Kolhydrater är ett måste, men givetvis kan man dela upp sin tallrik så att den består mycket av grönsaker och protein istället. Jag tror som de flesta tidigare skribenter att Motion och en sund kost kan ge mycket bra resultat så länge man bara håller det vid liv. Ha en dag i veckan för eventuella onyttiga måltider och snacks, men undvik onyttigheter så mycket det bara går. Då pratar jag givetvis om chips, godis, läsk och snabbmat. Öl och alkohol bör man väl knappast nämna heller.
#20 M säger
2005-08-04 00:01 - Anmäl

Lyssna inte på hobbyfysiologer! Ät normal mat och var sparsam med fettet, sockret och ölen. Motionera (sic!). Punkt.
#21 Peter säger
2005-08-04 10:27 - Anmäl

Jag tror man ska lyssna på alla. Eftersom de flesta kroppar fungerar olika, är det faktiskt fundamentalt att veta vad som fungerat för andra. Dessutom säger du väl precis samma saker som alla andra själv M?
#22 Erik säger
2005-08-04 12:45 - Anmäl

Bara man mår bra så e man fin som man e......känn på den alla smartisar!
#23 Fredrik säger
2005-08-04 14:36 - Anmäl

Jisses! Här ges det ju råd som är direkt farliga:
"GI - metoden är den effektivaste metoden att gå ner i vikt. Genom GI äter du dig iform" "avstå från alla kolhydrater och ät grönsaker som en kanin och kött som en tiger."

Var ska jag börja med allt som är fel med "GI":s inlägg?
All mat (förutom kanske äggvita och olivolja) innehåller kolhydrater. De huvudsakliga energikällan i grönsaker är kolhydrater och till och med kött innehåller kolhydrater i form av muskelglykogen. Det är med andra ord omöjligt att inte äta kolhydrater och tur är det.

För övrigt så innebär inte GI-diet att man inte ska äta kolhydrater utan det innebär att man ska äta långsamma kolhydrater och inte så mycket vitt bröd och socker.

Du som skrev att alla kroppar fungerar olika: Så tror inte jag att det är. Ät mindre, kroppsarbeta mer så blir alla smalare. Skillnaden sitter i huvudet. Det handlar om med vilken metod man kan motivera sig själv bäst.

Ät mindre kroppsarbeta mer, inte gi, är förresten den "effektivaste metoden att gå ner i vikt". Ta inte illa upp nu men det finns inga tjockisar i arbetsläger.
#24 Petimäter säger
2005-08-04 18:01 - Anmäl

Fredrik, Om du precis dödat ett djur och snabbt som ögat sätter tänderna i ditt byte får du i dig kolhyrater. Om du, liksom oss andra, föredrar mörat kött går du miste om kolisarna ty de förbränns ganska snabbt när djuret dött. (Likstelhet har med den förbränningen att göra.)
#25 fet säger
2005-08-04 19:26 - Anmäl

Alltså även långrandigt får en att ser fetare ut. Ränderna blir nämligen konvexa.
#26 Fredrik säger
2005-08-04 21:33 - Anmäl

Petimäter: Jo jag gillar mest mörat kött, men det råd från "GI" som jag kommenterade var ju att man skulle "äta kött som en tiger". :-)
#27 ES säger
2005-08-05 09:44 - Anmäl

Motion i all ära, men det krävs oerhört mycket jobb för att bränna bort fett. I grova drag motsvaras 1 kg av 100 km gång eller löpning. Och sedan får man ju inte bli hungrig av motionen och stoppa i sig mera mat.

Jag har lyckats hålla vikten rätt väl, och det genom att hålla nere storleken på portionerna och speciellt undvika socker. Joggar gör jag också men tror inte att det haft någon större betydelse för vikten.
#28 Peter säger
2005-08-05 10:34 - Anmäl

Fredrik, du hade ett bra inlägg fram till mitten. Sen spårade det ur i sann hockeytränaranda. För det första, det är klart att människor regerar olika på olika föda. Och därigenom olika på olika slags dieter. Vissa klarar sig utmärkt med ett till synes ohälsosamt lågt intag av kolhydrater, medan andra direkt blir trötta och får tillfällig yrsel. Men jag måste ge dig kredit för att ta fram den kanske främsta av alla viktminskningsmetoder som till allas lycka fungerar på alla människor, svält och hårt arbete under piska. Underbar lösning. Mycket långsiktig.
#29 Liam säger
2005-08-05 12:35 - Anmäl

Jag är väldigt smal(armar och ben) men har en stor mage
hur ska man få bort den???
Hinner inte gå på gym
tacksam för svar!!!!
#30 ES säger
2005-08-05 13:06 - Anmäl

Liam: Magen får du bort genom att äta mindre och nyttigare. Kraftigare armar och ben kräver styrketräning. Finns tyvärr inget sätt att flytta fettet från magen till armar & ben.
#31 Babras Haral säger
2005-08-05 15:10 - Anmäl

http://www.plastikkirurggruppen.se/html/fettsugning.html
#32 Fredrik säger
2005-08-05 18:18 - Anmäl

Peter: Haha, jo jag drog väl saken lite väl till sin spets, men jag försökte bara med lite (dålig) humor poängtera att det inte finns några tricks. Du har ju rätt i att människor har olika tolerans för blodsockervariation. Dock måste jag säga att alla riktigt vältränade personer jag känner har stor tolerans, vilket jag tolkar som att detta är en träningssak. Är du vältränad så blir du tålig. Själv är jag ganska vältränad och har kanske därför lite svårt att sätta mig in i hur det är för en Svensson på det här området. Jag måste kanske tänka på det i fortsättningen. Tack för kommentaren.

Fast nu kom jag att tänka på att det finns olika slags smal: backhopparsmal, rocknrollsmal, bögsmal osv.
Kanske ger olika viktminskningssätt olika resultat? Man kanske ska välja metod efter vilket mål man vill uppnå?

Vilket smal är förresten det snyggaste? På tjejer är det konståkarsmal, men det är det kanske inte på killar?
#33 cc säger
2005-08-05 21:38 - Anmäl

GI är ingen metod, det är ett redskap på att se hur snabba kolhydrater det är. Tyvärr försöker Aftonbladet misshandla det. GI säger ingetning om hur nyttigt du äter, om du äter en måltid bestående av enbart ister så har det GI 0, men det är inte det minsta nyttigt.

Ät med sunt förnutft och rör på dig så går det. www.kolozzeum.com/kolozzeum/ för ett forum med väldigt mycket kunnigt folk om kost och träning.

Liam, vill du ha större armar måste du träna dem. Vill du ha bort magen då måste du lika på energiunderskott. Båda saker är rätt svårt att göra samtidigt.
#34 Peter säger
2005-08-06 02:19 - Anmäl

Hehe. Men alltså i princip är jag med på ditt race Fredrik. Det handlar bara om vilja, och till slut även att acceptera tanken att träning inte betyder jobbigt utan kanske även uppfriskande. Men alla fungerar inte på det sättet, och så är det nog bara. Därför måste väl alternativ finnas. På tal om vad som är snyggast vette jag fan. Det är nog också från person till person, vissa människor passar bara inte i muskler. Andra passar bäst när de ser ut som vin diesel. Men whaddahell. Mycket muskler bränner mer fett och gör viktkollen lättare. Du glömde fultränad, det är också en signifikant stil. Jag satsar nog på en kombination mellan rocknroll och fultränad. Det är the shit.
#35 Patrik säger
2005-08-06 15:08 - Anmäl

alla som säger att olika magövningar gör under har helt fel.. för att bränna fett ska du framförallt gå i raskt tempo, magövningarna går bort eftersom de stärker dina magmuskler men inte bränner fett! fett kan inte "lokalbrännas"
#36 Anonym säger
2005-08-06 16:54 - Anmäl

När folk som tränar mycket provat GI har det visat sig att man fått sämre resultat eftersom kroppen behöver kolhydrater som energikälla.
#37 cc säger
2005-08-06 17:41 - Anmäl

Men argh, GI handlar inte om att äta lite kolhydrater. GI är ett mått på hur snabba kolhydrater det är. Ni pratar om atkins och liknande. Läs på. ;-)
#38 Fredrik säger
2005-08-06 19:52 - Anmäl

Peter: fultränad? Det har jag aldrig hört förr, hur ser man ut då?
#39 M säger
2005-08-07 00:26 - Anmäl

Peter: Uppmaningen var en generalisering med ett lättare inslag av ironi. De flesta råd är alldeles för specifika och ibland till och med rent åt helvete fel. Och nej, jag skriver inte samma sak som alla andra.

Det människor med (vikt)problem behöver är oftast en förändring på ett bredare plan, en attitydförändring.

Lättas slogan "Om du bestämt dig för att inte bli fet" är en bra grundtanke. Att testa olika dieter är främst något mindre tålmodiga personer gör. Vissa av dieterna är helt korrekta, problemet är att inställningen hos personen i fråga sällan förändras och därför riskerar de att hamna i samma situation som innan dieten.

Slutligen nej, jag tror inte att man ska lyssna på alla. Bättre är i så fall att läsa en bok vars innehåll och råd bygger på vetenskapliga undersökningar.
#40 D säger
2005-08-07 19:12 - Anmäl

Eller kan ni göra som jag, skaffa er en kraftig halsfluss (ironi). Gick ner 7kg, som jag fortfarande har problem att gå upp :(
#41 D säger
2005-08-07 20:53 - Anmäl

Jag har ett liknande problem. Saken är den att jag har relativt lite fett på utsidan av magen och det verkar snarare som att min mage liksom skjuts ut inifrån. När jag väl spänner och drar in magen så har jag ganska tydliga magrutor men när jag slappnar av putar den rakt ut. Hört något om att man ska stärka magens "korsett muskler" men vet inte om det stämmer. Är det någon fler som har något liknande problem?
#42 raZmus säger
2005-08-08 00:55 - Anmäl

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

'nuff said.
#43 Matte säger
2005-08-18 16:47 - Anmäl

Ät precis som du gör nu, fast försök att få i dig mer protein-fylld mat än kolhydrater, typ tonfisk 21g protein utav 100 möjliga, kyckling samt jämmna måltider, det får du nästan vara sten hård på.. håll jämmna måltider varje dag.. Jag hade oxå en lite kula när jag lade ner hockeyn, men tog tag i saken å börja på gym. styrke tränar sten hårt, men kör magen med lättade vikter sammt fler ggr.. Ät tex, mkt kyckling, tonfisk, torsk, helleflundra, grönsaker, även en frukt någon gång om dagen skadar inte heller. Håll dig sund å pigg så lovar jag att de funkar. försök å hålla detta som en rutin ett tag. så till slut så sitter det utan att du tänker på det. Lycka till. Matte
#44 Bona säger
2007-05-28 12:17 - Anmäl

Banta inte bort ditt liv.

1. Kör några veckors kolhydratsfattig mat a la Atkins (gick ner 10kg på 3-4v) så att du kommer ner på din matchvikt, samtidigt som du tar lågintensiv träning. Det är inte nyttigt att banta oavsett hur du gör det så dra inte ut på det.

2. Gå sedan över till GI för att hålla vikten och börja träna hårdare. Det känns väldigt logiskt att bygga kroppen när du ställt in den på att bränna fett och samitidigt förser den med tillräckligt med proteiner för att du fortfarande inte ska bryta ner musklerna som viktväktarna och andra späkningsdieter gör.

För mig har detta varit en enkel smärtfri lösning på hur jag kan ligga på matchvikt efter att alltid i mitt liv legat på 5-15kg plus. Jag kan äta det mesta och är alltid mätt.

Se bara till så att du inte missunnar kroppen lite snabba kolhydrater om du bli sjuk då kan du behöva lite sockerdoping och inte äter för svårsmält mat om du blir magsjuk.

Det är så lätt och smärtfritt så jag känner mig lurad av alla kaloridieter och mår dessutom mycket bättre med en jämn blodsockernivå i kroppen.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Simpson London leather goods – Factory...

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: Ten Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen