Manolo logotype

Edwin stämmer H&M

Bild 314698David mot Goliath! Japanska Edwin (som gör snygga selvage-jeans bland annat) har stämt H&M för varumärkesintrång. Anledningen är att H&M låtit Elio Fiorucci designa en del av deras sommarkollektion, detta trots att Edwin äger varumärket Fiorucci. H&M:s marknadschef Jörgen Andersson säger till DN att:

Elio Fiorucci har designat för oss som privatperson och hans kläder är bara en del av vår sommarkollektion som säljs under märket H&M Poolside.

H&M har dock slutat marknadsföra de aktuella plaggen i USA tills vidare.

(som kuriosa kan tilläggas att Edwin tidigare jobbat med designbyrån Vår, samma byrå som ligger bakom en hel del av trycken till Cheap Monday alltså. Kolla in några av deras modeprojekt här.)

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

#1 Jan säger
2005-05-20 09:13 - Anmäl

Då kommer ju nästa fråga. Var kan man köpa t-shirtsen som fanns på Vårs site?
#2 Jacob W säger
2005-05-20 13:04 - Anmäl

Med mina knappa bakgrund i bolagsrätt kan jag trots allt säga att Edwin skjuter sig själva i foten här. Om inte H&M direkt marknadsfört kollektionen under Fioruccis namn så har de inte mycket att gå på och riskerar att sväljas av de rättegångskostnader som för H&M är en munsbit.

Det ska bli intressant att följa det hela, om Edwin är smarta så är detta "bara" ett publicity stunt med lite vapenskrammel.
#3 Johan E säger
2005-05-20 17:49 - Anmäl

HM marknadsför faktiskt kollektionen undr Fioruccis namn. "A Special collection för H&M By Elio Fiorucci" står det i en broschyr med reklam för Poolsidekollektionen. Men det verkar ju helt bisarrt att Edwin hävdar rätten till Elios eget namn...
#4 Paul W säger
2005-05-20 20:54 - Anmäl

Jag kommer att hålla på Edwin. Vad säger ni andra?
#5 Johan E säger
2005-05-20 21:14 - Anmäl

Alltså, jag fattar fortfarande inte? Fiorucci måste ju ha rätt att använda sitt eget namn?
#6 Must! säger
2005-05-21 20:10 - Anmäl

Hmm, har Edwin alltså förvärvat rätten till varumärket Fiorucci av Elio Fiorucci, genom ett avtal med honom(?) så gjorde de antagligen detta just för att skydda sig mot att han skulle kunna marknadsföras med sitt namn i andra sammanhang än deras egna. Detta borde väl rimligtvis vara inskrivet i, och reglerat av, avtalet som ger Edwin rätten till varumärket Fiorucci. Jag antar att Elio fått någon sorts ersättning för att Edwin ska få betrakta namnet Fiorucci som deras varumärke...

Detta var ett försök till logiskt resonemang, ngn kanske kan fylla på med ett juridiskt? Tveklöst ett intressant fall i alla fall. Vore skoj att höra om fortsättningen här på manolo.se!
#7 Jacob W säger
2005-05-22 22:20 - Anmäl

Juridiskt sätt så kan jag säga att om H&M på fullt allvar marknadsfört denna kollektion med Fioruccis namn och Edwin verkligen har full marknadsrätt till det så är det en jämn fight. I vanliga fall skulle Edwin ha övertaget, men at mätta sig i rättssalen mot H&M är nog ingen tacksam uppgift. Jag mistänker att en sk out-of-court settlement kommer att göras.

Det kan tilläggas att denna dispyt är snarlik den som Karl Lagerfeld hade med Chloé då han började experimentera med egna kollektioner.
#8 Falcone säger
2005-05-23 12:07 - Anmäl

Juridiskt sett blir utgången avhängig innehållet i avtalet mellan Edwin och Fiorucci. Att Edwin registrerat varumärket "Fiorucci" (nationell/teritoriell/internationell registrering oklart) är inget som hindrar att en privatperson använder det namn som privaträttsligt tillkommer denne. Att hans namn sedan används i marknadsföringssyfte inom samma område torde, med beaktande av praxis, inte göra någon skillnad, jag ser inte att Edwin kan försöka med annat än renommésnyltning (alt. varumärkesintrång beroende på innehållet i avtalet) men det kommer knappast att fungera. Beroende på innehållet i avtalet mellan Fiorucci och Edwin resp. avtalet mellan Fiorucci och H&M kan det även röra sig om ett kontraktsbrott av Fiorucci.

För vidare läsning se t.ex. Nissan-fallet, "Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens", "Immaterial- och marknadsrätt".
#9 Must! säger
2005-05-23 20:45 - Anmäl

Tack för delgivna tips och tankar! Man kommer nog inte så mkt längre än så här utan en närmare titt på avtalet antar jag, och det blir nog svårt...
#10 Researcher säger
2005-05-23 22:17 - Anmäl

<strong>H&amp;#038;M stäms för varumärkesintrång</strong>
Det lilla japanska designerföretaget Edwin har stämt H&amp;#038;M efter att de valt att använda Elio Fiorucci som designer för sin sommarkollektion. Detta då Edwin äger varumärket Fiorucci. H&amp;#038;Ms försvar är att Elio Fiorucci ritar kläderna som privatperson. Stäm...
#11 Falcone säger
2005-05-23 23:55 - Anmäl

Stämningen gäller bara den amerikanska marknaden.

Sannolikt nationell varumärkesregistrering alltså, och i USA kan man registrera det mesta som varumärke, med det inte sagt att själva registreringen blir vattentät (och inte heller beständig). Jänkarna har helt egna prejudikat så jag vågar inte uttala mig om den eventuella utgången där.
#12 Marcus säger
2005-07-10 22:48 - Anmäl

även om H&amp;M kanske är goliath är väl inte edwin precis david... edwin är ett av de absolut största jeansmärkena i japan, syns ofta i tv-reklam och representeras i dessa av ingen mindre än brad pitt.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Simpson London leather goods – Factory...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Hands-On: The Bell & Ross Bellytanker...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen