Manolo logotype

Tiger of Sweden introducerar The Wave

Bild 311492

Som första svenska modemärke lanserar Tiger of Sweden en kavaj i Loro Pianas tyg The Wave. Ett tyg som genom en unik kombination av material och moderna tillverkningsmetoder sätter bäraren i främsta ledet.

The Wave är en kombinationen av tunn merinoull (super 130) och silke, vilket tillsammans men en helt ny teknik för att tvinna tyget ger ett lika lätt som följsamt tyg. Silket stärker tygets stabilitet och tillför ytterligare tålighet. Med sin ofodrade konstruktion skall kavajen kunna bäras ihopvikt i en väska utan att förlora sin form.

Kavajen som väntas nå butikerna under februari är talande för Tiger of Swedens uttalande ambition är att kombinera klassiskt skrädderihantverk med innovativa lösningar och material. Något som även tycks spegla herrmodet i stort där fokus riktats mot just smarta konstruktioner och material för att slippa kompromissa med elegans.

Bild 311493
Bild 311494
Bild 311495
Bild 311496
Bild 311497

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Kavaj

Andra artiklar om varumärkena: Loro-Piana Tiger-of-Sweden
#1 Dirren säger
2009-01-10 13:46 - Anmäl

Oj! Klart intressant, vad pratar vi om för prisklasser?
#2 Olof säger
2009-01-10 14:43 - Anmäl

Dirren - Jag tror att kavajen kommer att kosta cirka 5000 kr.
#3 Måns säger
2009-01-10 14:51 - Anmäl

Perfekt för weekendresan, jag gör vågen :-)
#4 kristofer B säger
2009-01-10 16:22 - Anmäl

Tigers kavajer brukar kosta ca 5000kr och vara i 50% polyester. Det här blogginlägget är i Café-klass. Olof brukar skriva mycket bättre.
#5 Stefan säger
2009-01-10 16:25 - Anmäl

Fan va najs att hamna i främsta ledet :-P
#6 Erik säger
2009-01-10 16:33 - Anmäl

Precis som föregående talare så instämmer jag med att tigers materialval kanske inte är så roliga, däremot passformen för oss smala svenskar är prefekt. Mycket överraskande och roligt att de nu sätter material i fokus.
Vad säger Olof om att göra en omfattande guide över ofodrade kavajer nu när vårkollektionerna börjar komma in?
#7 Olof säger
2009-01-10 17:02 - Anmäl

Kristofer B - Jag skall inte försöka definiera vad du menar med Café-klass, men jag vill hävda att ämnet har högsta relevans för Manolo. Vi har varit lite dåliga på att bevaka mode som finns tillgängligt i svenska butiker, vilket ambitionen för i vår är att förbättra! Men självklart skall det ligga inom vår profil och inte vara på bekostnad av någon annat. Jag hoppas ni alla tycker detta är en bra ambition?

Erik - Tycker det låter som en mycket bra idé!
#8 malawi säger
2009-01-10 17:17 - Anmäl

@7: Bra ambition Olof!
#9 Sven Kulla säger
2009-01-10 17:22 - Anmäl

Nu har alla ledande personer lämnat Tiger för att gå till Oscar Jacobson.
#10 Nelson säger
2009-01-10 18:51 - Anmäl

Bra Olof !

Intresant, kan vara nât före heta sommardagar.....

Var kan man köpa Tiger utanför Skandinavien, typ France, Spain or UK.

Tack pâ förhand.....
#11 Pär säger
2009-01-10 19:20 - Anmäl

De erfarenheter jag har av Tiger är att passformen är för mig som skandinav helt perfekt (jag väger inte 140, snarare hälften och är dessutom lång). De brukar ofta se väldigt snygga ut i butik och första gångerna man använder dem, men efter ett tag och några tvättar så visar sig den dåliga kvaliten. Skor är något jag aldrig skulle köpa från Tiger. Synd att alla företag alltid ska falera på någon punkt.

HM's kläder håller ofta bättre, men då är passformen värdelös, plus att materialvalen känns trista och sömmarna ojämna.
#12 Gäst säger
2009-01-10 22:28 - Anmäl

För det priset kan man lägga till 500:- och få en mycket bättre kavaj från Rose & Born.
#13 head säger
2009-01-11 10:14 - Anmäl

vänta nu, läste jag just en reklamtext eller var det ett säljbrev.. eller vänta nu?
#14 O säger
2009-01-11 10:36 - Anmäl

Hur mycket pröjsade Tiger för den här annonsen?
#15 Steve säger
2009-01-11 11:03 - Anmäl

#4: Inte kostar Tigers kavajer några 5000, snarare ligger dom runt 2500-3000.

#12: Hur är passform och snitt på Rose & Borns grejer? Har fått intrycket att det är ganska "gubbigt"?
#16 Nils säger
2009-01-11 11:06 - Anmäl

Bra ambition där, intressant kavaj!
#17 Krusendorff säger
2009-01-11 11:12 - Anmäl

Det är en artikel med ett nyhetsvärde. Men som den är skriven nu börjar man ändå fundera. Sätt en mer personlig prägel på texterna och stryk några av de positiva adjektiven. Visa att det är Manolo som skrivit och inte Tigers PR-ansvarige.
#18 Olof säger
2009-01-11 11:30 - Anmäl

Head och O - Det är en grundförutsättning för oss att särskilja vårt redaktionella material från annonser. Det är ofrånkomligt att lyfta fram enskilda varumärken. Vi gör dock detta val helt utifrån vad som är intressant för er läsare och Manolos profil, utan någon inverkan från annonsförsäljning. Vi skulle aldrig riskera vår trovärdighet genom att kompromissa med detta.

Krusendorff - Det är väldigt svårt att sätta en personlig prägel på denna typ av nyhetsartiklar. De fyller en funktion att informera varför jag försökt att hålla det så sakligt som möjligt, vilket jag upplever att jag gör i denna artikel, utan att det för den delen blir en tråkig text. Men därför är vi också nog med att varva denna typ av artiklar med mer reflekterande och inspirerande diton.
#19 Fredrik W säger
2009-01-11 11:53 - Anmäl

Jag förstår alla läsarreaktioner, detta är i princip inget annat än en taffligt skriven pressrelease från Tiger. Inget ont om det, om det hade varit tydligt markerat att det var just en pressrelease. Men att publicera den som en nyhet på manolo.se under förespeglingen att det är redaktionellt material är inte ok.

"Ett tyg som genom en unik kombination av material och moderna tillverkningsmetoder sätter bäraren i främsta ledet." - Främsta ledet av vad?

"Kavajen som väntas nå butikerna under februari är talande för Tiger of Swedens uttalande ambition är att kombinera klassiskt skrädderihantverk med innovativa lösningar och material." - Bättre korrekturläsare är att rekommendera.
#20 Olof säger
2009-01-11 13:24 - Anmäl

Fredrik W - Även om vi som i detta fall baserar en del av vår information på pressmeddelande, så kopierar vi ingenting rakt av utan att tydligt ange det genom exempelvis citat i sådana fall. Vi är relativt restriktiva med att utgå från pressmeddelanden, men när det passar vår profil och tillför läsvärde vilket detta gör så tycker jag det är klart befogat. Det är omöjligt för oss att ha fullständig koll på modebranschen varför pressreleaser är ett smidigt verktyg för att hålla sig uppdaterad. Ambitionen är att i högsta möjliga må komplettera informationen i ett pressmeddelande med intervjuer, men som ni säkert förstår så finns det inte alltid tid för det.

Jag tycker överlag det är jättebra att denna typ av frågor diskuteras och har ni några frågor kring detta är ni alltid varmt välkomna att kontakta mig via olof@manolo.se.
#21 Jocke säger
2009-01-11 14:09 - Anmäl

Sluta surra så mycket om Rose & Born, det enda jag beundrar dom för är att dom har lyckats lura i folk att deras "handplockade" sortiment skulle vara bra. Det finns en anledning till att dom inte jobbar med riktiga specialister/leverantörer och det stavas marginaler.

Hitta en kinesfabrik som syr i Italien, kalla det italienproducerat, köp en kavaj för 70 euro sälj den för 5000 SEK.
#22 Daniel säger
2009-01-11 14:26 - Anmäl

Snälla, försvara Rose & Born! Är ju bland de bästa butikerna i Stockholm. Kostymerna tillverkas definetivt inte i Kina.
#23 Pierre säger
2009-01-11 16:06 - Anmäl

Låter intressant och väldigt bekvämt med en kavaj som "gillar" att åka resväska. :-D
#24 Delete säger
2009-01-11 17:08 - Anmäl

Jocke #21 du har så rätt.. Rose & Born har nog Stockholms högsta marginaler och påslag, tillsammans med skämten på Birgerjarlsgatan Maruschka och Nathalie Schuterman
#25 WTF säger
2009-01-11 21:32 - Anmäl

Rose & Born äger. Absolut bäst i Stockholm.
#26 Stojan säger
2009-01-12 08:39 - Anmäl

Tvingas jag välja mellan Tiger och Rose & Born så tvekar jag inte en sekund....och det är inte Tiger jag väljer. Tyckte tidigare att de höll en rätt vettig kvalitet på sina grejer men nu känns det som dom har tappat allt. Köper hellre H&M.
Rose & Born klart bra alternativ i mellanprisklass.
#27 Micke N säger
2009-01-12 09:06 - Anmäl

Konstiga reaktioner. Hade det varit en likadan artikel fast som handlat om t ex Brioni eller liknande hade nog inte folk reagerat, men bara för att det går att köpa i Sverige så då är det reklam. Gränsen mellan reklam och upplysning är ju hårfin.
#28 Jocke säger
2009-01-12 11:45 - Anmäl

#22 läser du om så sa jag att dom produceras i Italien av kineser. Säger inte att Rose & Born är skräp, men det är skillnad på skit och pannkaka.
#29 Dandy säger
2009-01-12 12:37 - Anmäl

# 27: Mycket bra synpunkt. Texten är ju enligt majoritetens resonemang i stort sett lika mycket reklam för Loro Piana, men den gnäller ingen över?
#30 Spanarn säger
2009-01-12 19:47 - Anmäl

Lamt att publicera vad som doftar väldigt mycket som en pressrelease från Tiger. Man kommer hit för era åsikter, inte för att läsa Tigers PR-blaj. Vad tycker NI om materialet och kavajen Manolo?
#31 Gäst säger
2009-01-12 21:05 - Anmäl

#15 De två R&B-kostymer jag äger är slimmade, men de har givetvis även "gubbigare" varianter. Differentiering förnöjer.
#32 Mr Mister säger
2009-01-12 21:36 - Anmäl

Jag tänkte direkt att texten var från en pressrelease. Såg sedan kommentarerna som också antydde detta. Och i där sjönk förtroendet ytterligare ett steg för Manolo.
#33 Joel säger
2009-01-12 23:19 - Anmäl

Manolo: "Kavajen som väntas nå butikerna under februari är talande för Tiger of Swedens uttalande ambition är att kombinera klassiskt skrädderihantverk med innovativa lösningar och material."

Tiger of Swedens pressrelease: "Kavajen sydd i The Wave är ett naturligt steg i utvecklingen och i linje med Tiger of Swedens ambition att kombinera klassiskt skrädderihantverk med innovativa lösningar och material."

Manolo: "Silket stärker tygets stabilitet och tillför ytterligare tålighet."

Tiger of Swedens pressrelease: "The Wave är tillverkat av ytterst tunn merinoull för mjukhet och hållbarhet kombinerat med silke som tillför stabilitet och ytterligare tålighet."

Nä, rena klipp och klistra är det ju inte...men det är väl på gränsen.
#34 Olof säger
2009-01-13 09:29 - Anmäl

Joel - Jag skriver också tydligt att det är Tigers uttalande ambition. I det lägger jag ingen som helst värdering. Att ändra den formuleringen vore faktiskt att förvränga deras ambition.

Att använda sig av pressmeddelande är inget ovanligt för varken den här branschen eller någon annan form av journalistik, speciellt inte när det gäller artiklar med starkt nyhetsvärde. Vi är som tidigare sagt restriktiva med att utgå från pressmeddelande, men när det som i detta fall är en nyhet och som vi ser passar vår profil, så gör vi det.

Det är långt ifrån samma sak som att ta betalt för det redaktionella materialet eller låta sig styras på något annat sätt. För denna specifika artikel har jag försökt att förhålla mig sakligt, men samtidigt måste jag ju kunna lyfta fram de fördelar det här tyget sägs ge. Om ni läser pressmeddelandet kommer ni se att jag också lyft bort en hel del fakta kring Tiger för att fokusera på själva tyget och dess egenskaper. Likaså kan ni också se att det inte är en direkt kopia av pressreleasen.

Tigers pressrelease finns att läsa i sin helhet här:

http://newsdesk.se/pressroom/tiger_of_sweden/pressrelease/view/tiger-of-sweden-presenterar-vaarens-tunnaste-kavaj-264764
#35 Nelson säger
2009-01-13 22:01 - Anmäl

Skit i vad som är press medelande eller inte, Olof du ár en klippa ibland, alla tâl kritik eller?

Olof, finns Tiger utanfór Skandinavien !!!!!!

Saludos

Miguel Garcia Gómez Nelson
#36 Erik säger
2009-01-17 07:55 - Anmäl

Kan inte alla snorungar hålla käft, skriv när ni gillar och håll käft när ni inte gillar,
Jag tycker att det är jävligt coolt att kavajen håller formen så pass bra när den viks, skulle jag ha råd, köp direkt!
Tiger har en 100 årig historia på nacken, kunskap därefter, sedan handlar det om ready-to-wear skräddat, det handlar inte om skräddarsytt på någon ateljé,
Många unga amatör lekmän på nätet!
#37 Erik säger
2009-01-17 08:00 - Anmäl

Bra artikel Olof, ser gärna mer av detta, progressivt skräddat
#38 Matt säger
2009-01-20 13:47 - Anmäl

"Skriva bättre"? Detta är ju mer eller mindre saxat rakt av från pressmeddelandet.
#39 Manolo.se » Arkiv » Inspiration uddakavajer 2.0 säger
2009-01-20 21:18 - Anmäl

[...] nog händer det mycket på tygsidan. Vi har tidigare berättat om Loro Pianas The Wave, ett lätt tyg för resekavajen. Ermenegildo Zegna lanserar "High Performance Cool Effect". [...]
#40 Manolo.se » Arkiv » Modern Blazerkultur säger
2009-03-16 15:39 - Anmäl

[...] of Sweden är första svenska märket att tillverka kavajer i Loro Pianas tyg The Wave, en blandning mellan tunn merinoull och siden, vilket ger ett lika lätt som tålig [...]
#41 Je61 säger
2009-03-21 21:15 - Anmäl

Köpte en i dag och är mycket nöjd.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Permanent Style

Optimo bespoke felt hat: Review

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Gaziano & Girling lanserar ny...

Läs mer

Hodinkee

Happenings: You’re Invited To A...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen